י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024
מן הפח אל הפחת

סיפורם של הסטודנטים הערבים שנתקעו באוקראינה

"עזבנו את עיראק כדי לברוח ממלחמה, אבל זה אותו דבר באוקראינה, כך מספר עלי מוחמד, סטודנט עיראקי, עלי הוא בין אלפי צעירים ערבים שנמצאים בלימודים באוקראינה

סיפורם של הסטודנטים הערבים שנתקעו באוקראינה
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: unsplash

סטודנטים ערבים מהעולם תקועים באוקראינה, חלקם נמלטו מאלימות במדינתם, הם מנסים לצאת מאוקראינה בגלל פלישתה של רוסיה למדינה.

יותר מ-10,000 סטודנטים ערבים לומדים באוניברסיטאות באוקראינה, הם מגיעים אל הרפובליקה הסובייטית לשעבר בשל יוקר המחיה הנמוך, ועבור רבים זה בגלל בטיחות יחסית בהשוואה למולדתם.

רבים מהם מתחו ביקורת על ממשלותיהם על כך שלא נקטו באמצעים קונקרטיים להחזרתם הביתה, וביקשו מקלט במרתפים או במערכת המטרו של אוקראינה. מעטים העזו לחצות את הגבול לפולין או רומניה השכנות בחיפוש אחר מקלט.

"עזבנו את עיראק כדי לברוח ממלחמה, אבל זה אותו דבר באוקראינה", אמר עלי מוחמד, סטודנט עיראקי לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP בטלפון מהעיר צ'רנוביץ במערב המדינה.

מוחמד אמר שהוא מתקשר לשגרירות עיראק בקייב פעמים רבות ביום מאז פתחה רוסיה בפלישה, אך הוא לא נענה. "אנחנו דורשים ללכת הביתה. אנחנו מחכים לחילוץ", אמר. לדברי פקיד ממשלתי עיראקי, באוקראינה נמצאים 5,500 עיראקים, 450 מהם סטודנטים.

ראאד אל-מודרס הסורי, בן 24 אמר אותו הדבר. "הגעתי לאודסה רק לפני שישה חודשים, בתקווה לפתוח דף חדש הרחק ממלחמה", אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית בטלפון. "אני אבוד. אני לא יודע מה לעשות", אמר והוסיף שהוא שוהה רוב הזמן במחבוא במרתף.

מבין מדינות ערב, ממרוקו יש את המספר הגדול ביותר של סטודנטים באוקראינה, עם כ-8,000 רשומים באוניברסיטאות, ואחריה מצרים עם יותר מ-3,000.

מאות סטודנטים מלבנון, שנקלעו למשבר פיננסי שלדברי הבנק העולמי הוא אחד הגרועים בעולן. לכודים גם הם במדינה. "הרשויות בביירות לא פרסמו הנחיות לפינוי שלנו", אמר סמיר, בן 25. "עזבתי את לבנון בגלל המשבר הפיננסי, מכרתי את המכונית שלי ולקחתי את החסכונות שלי כדי ללמוד באוקראינה", אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית.

עלי כרים, בעל מסעדה מקייב, העומד בראש קהילת הגולים הלבנונים באוקראינה, אמר כי הוא עזר לקבוצה של צעירים לבנונים, שחיפשו מחסה במטרו של הבירה, על ידי שליחת אוכל.

לפני הפלישה למדו במדינה 1,300 סטודנטים לבנונים. מחציתם הצליחו לברוח באמצעים שלהם, אבל השאר תקועים, אמר כרים. ביירות הקימה קו חם אך הוא פועל רק "לסירוגין", הוסיף. שר החוץ הלבנוני עבדאללה בו חביב אמר כי הממשלה מכינה תוכניות לסייע לאזרחים הלכודים באוקראינה. מטוסים יישלחו לפולין ורומניה השכנות ב"תאריך שיפורסם בהמשך", אמר.

מדינות אחרות כמו מצרים גם התחייבו לארגן טיסות חזרה ממדינות שכנות. אבל עבור תוניסיה שאין לה שגרירות באוקראינה, ליצור קשר עם 1,700 אזרחיה שם מסובך. הרשויות אמרו כי הם היו בקשר עם ארגונים בינלאומיים כמו הצלב האדום כדי לארגן פינוי. "נתחיל במבצע ברגע שתהיה לנו רשימה מלאה של כמה תוניסאים רוצים לחזור הביתה", אמר פקיד משרד החוץ מוחמד טרבלסי לסוכנות הידיעות הצרפתית.

אלג'יריה העשירה בנפט, שיש לה קשרים צבאיים חזקים עם רוסיה, לא ביקשה מ-1,000 אזרחיה באוקראינה לעזוב. עם זאת, שלטונות אלג'יריה קראו להם להישאר בבית ולצאת רק "במקרה חירום".

מלחמת אוקראינה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד