ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024
חיסן לוחמים ללא הכשרה

בשר פג תוקף ואלימות מצד מפקד: דוח קבילות החיילים

6,222 תלונות הוגשו בשנת 2021 מצד חיילי צה"ל (עלייה של 9% ביחס לשנת 2020) | דו"ח של נציבת קבילות החיילים המתפרסם הבוקר קובע כי 55% מהקבילות שטופלו נמצאו מוצדקות (ירידה של 6%)

בשר פג תוקף ואלימות מצד מפקד: דוח קבילות החיילים
בסיס צה"ל//אילוסטרציה צילום: פלאש 90

נציבת קבילות החיילים, תא"ל (מיל') רחלי טבת ויזל, הגישה לשר הביטחון, בני גנץ ולוועדת החוץ והביטחון של הכנסת את הדוח השנתי לשנת 2021. הנציבה עסקה בשנה החולפת בנושאים מגוונים, בהם: התמודדות צה"ל עם מגפת הקורונה, המענה רפואי הניתן למשרתים בצה"ל, זכויות בתחום השכר ותנאי השירות בצה"ל, מערך המילואים, משרתי הקבע והמועמדים לשירות ביטחון וסוגיות בפיקוד ומנהיגות– שכמו בשנים קודמות, היוו את הנושא שבגינו הוגשו מרבית הקבילות (41%) וכלל בין היתר אלימות מילולית ופיזית של מפקדים כלפי פקודיהם.

עיקר הדוח עוסק באלימות, זלזול, התבטאויות בלתי ראויות כלפי חיילים והתנהלות מסכנת בריאות חיילים: החל ממתן חיסון ללא הכשרה, המשך בהגשת מזון שאינו מותאם לאלרגיים וכלה בשימוש בחומרים מסוכנים ללא ציוד מגן תואם. כל אלה הסתיימו ללא פגיעה משמעותית בגוף, אך הותירו אצל החיילים הקובלים תחושת חוסר אמון וחוסר ביטחון במפקדים.

נציבת קבילות החיילים ציינה בדוח כי התנהגויות מסוג זה מפירות את חובת המפקדים לשמור על כבודם ושלומם של המשרתים בצה"ל ופוגעת באמון שניתן בהם.

התמודדות צה"ל עם מגפת הקורונה: מפקדים ובהם מפקדים בכירים, כך לפי הדוח, פעלו במודע בניגוד להנחיות ואף קבעו נהלים המיועדים ליחידתם בלבד. לצד מקרים אלה עלו טענות בדבר הפעלת לחץ פסול להתחסן, הפליית חיילים שאינם מחוסנים ויישום שגוי של ההנחיות. "התנהלות זו של מפקדים, כולל מפקדים בכירים, הפועלים באופן ברור בניגוד לפקודות, הינה חמורה ויש בה משום כרסום ביסודות שעליהם מושתת הצבא, דוגמה אישית בעייתית כלפי חיילי צה"ל ופגיעה משמעותית באמון הציבור", נכתב בדוח.
 
זכויות הפרט: גם בשנת 2021, בדומה לשנים קודמות, נפגעו זכויותיהם של משרתים בשל פערים מקצועיים של חלק מהגורמים האמונים על זכויות הפרט. מהדוח עולה כי לעיתים תכופות נמסר למשרתים מידע שגוי בנוגע לזכויותיהם או שחל עיכוב בטיפול ובמענה לפניותיהם. תלונות רבות הנוגעות לזכויות כספיות של המשרתים נמצאו מוצדקות.

"מצב זה שבו המשרתים בצה"ל נדרשים להילחם בבירוקרטיה הצבאית על מנת לקבל תגמול שלו הם זכאים – הינו בבחינת כפיות טובה כלפי מי שתורמים את מיטב שנותיהם למען צה"ל ומדינת ישראל. בשנה החולפת סייענו למשרתים בצה"ל ליהנות מקבלת הזכויות שלהן הם זכאים והצפנו סוגיות הדורשות טיפול רוחבי בנושאים חשובים אלה", כתבה נקח"ל בדוח.

באחד המקרים המובאים בדוח, רס"ר מחנה חיסן 8 חיילים בחיסון נגד שפעת ללא הכשרה או סמכות. הרס"ר הבחין בעומס ההמתנה לחיסוני שפעת והציע לחובש סיוע בביצוע החיסונים, תוך שהציג עצמו כבעל הסמכה כחובש. קצין בריאות הצבא האוגדתי שהבחין ברס"ר מחסן את החיילים לא פעל לעצור אותו. בעקבות המקרה, הנגד שוחרר משירות צבאי.

במקרה נוסף, חייל ששהה בבסיס הכליאה "נווה צדק" הלין על כך שבארוחת הערב קיבל מזון שמכיל אגוזים, זאת למרות שבעת קליטתו בבסיס ציין כי הוא אלרגי. החייל פונה למרפאה ובהמשך לבית החולים לקבלת מענה רפואי. בעקבות המקרה נכתבו נהלים מפורטים בנושא קליטת חיילים אלרגניים בבסיס הכליאה.

עוד עולה מהדוח: חייל בשירות חובה הלין על כך שנגד במטבח הגדודי עשה שימוש בבשר פג תוקף. הנגד טען כי לאחר שיחה שקיים עם גורמי המקצוע בבסיס ההספקה אושר לו השימוש בו, נוכח תקלה באופן הטבעת התאריכים, אלא שמבירור הקבילה עלה ששיחה זו לא התקיימה ואף יצאה הנחיה שלא לעשות שימוש במוצר זה.
 
חיילת בשירות חובה הלינה על כך שהמפקדת שלה, קצינה בדרגת סגן, אחזה בכתפה בחוזקה, ניערה אותה ודחפה אותה, זאת לאחר שהחיילת פנתה לבצע משימת שמירה על אף פטור רפואי, והקצינה ניסתה למנוע זאת ממנה. הנציבה העירה לקצינה על התנהלותה.

חייל בשירות חובה הלין על כך שמפקד הפלוגה השתיק אותו בגסות, דחף אותו בחוזקה לקיר, חנק אותו וחדל ממעשיו רק לאחר שהפרידו ביניהם. מבירור הקבילה עלה כי לא מדובר באירוע אלימות ראשון של המ"פ. משכך הוא הועבר מתפקידו, לא קודם עוד ולאחרונה שוחרר משירות סדיר.  
 
בקבילות שהגישו חיילות בזרוע הים נטען כי בשל החלטתן שלא להתחסן הן נדרשו לחמישה ימי בידוד בכל פעם שחזרו ליחידה מחופשה, זאת בניגוד להנחיות אגף המבצעים. בשל ריבוי מקרים כאלה ומקרים נוספים בהם החמירו בחיל הים על הנחיות צה"ל בנושא הקורונה פנתה נקח"ל לרמטכ"ל והבהירה כי הפער בין הנחיות זרוע הים להנחיות אמ"ץ "אינם מתקבלים על הדעת, פוגעים באמון המשרתים ויוצרים חוסר סדר ותחושת אפליה קשה". בעקבות הפנייה, הנחה הרמטכ"ל את זרוע הים לעדכן את הנחיות הזרוע ולהתאימן להנחיות אמ"ץ.

בסיור שערכה נקח"ל בבא"ח כפיר עלתה תמונה מדאיגה בכל הקשור לתנאי המחייה והתנאים התברואתיים במקום. הבסיס, שמאכלס בתקופות מסוימות למעלה מ-2000 לוחמים, מכיל רק 10 כיתות לימוד, ומשכך מרבית השיעורים מתקיימים באוויר הפתוח. בנוסף, אין במתחם המטווחים תאי שירותים, צליות או ברזיות והוא אינו מואר, במטבח קיימים ליקויים רבים, בהם: מרצפות שבורות, תקרה לא אטומה, תשתיות חשמל ומים חשופות ועוד.

צה"ל דוח נציב קבילות החיילים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד