י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024
'החרדים הביאו על עצמם גיור רפורמי'

השר לשעבר נגד חוק הגיור של כהנא: "לא יפתור בעיית ההתבוללות"

השר לשעבר משה ניסים במתקפה נגד מתווה הגיור של השר מתן כהנא, חושף כי המתווה יביא לגיור רפורמי, תוך שהוא מביך את השר שהביע בעצמו תמיכה במתווה ניסים שסותר את המתווה שהציע • השר ניסים מאשים את החרדים שקברו את דו"ח ההמלצות שהגיש בעבר וטוען כי הם הביאו על עצמם את פסיקת בג"צ שהתירה גיור נגד ההלכה

השר לשעבר נגד חוק הגיור של כהנא: "לא יפתור בעיית ההתבוללות"
מתן כהנא//משה ניסים צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

השר לשעבר משה ניסים, מי שמונה על ידי הממשלה הקודמת לעמוד בראש ועדה שגיבשה המלצות בנושא הגיור, יוצא במכתב חריף נגד חוק הגיור שיזם השר לשירותי דת מתן כהנא, מי שעד לפני שנה סבר בעצמו כי הפתרון הנכון לנושא הגיור הוא לממש את 'מתווה ניסים' שנתן הכרה בגיור רפורמי, שתוכנו נחשף לראשונה ב'בחדרי חרדים' השר לשעבר טוען במכתב מפורט כי חוק הגיור שמוצע על ידי השר כהנא לא יביא פתרון למצוקה האמיתית, והוא גם לא חוסך ביקורת על ההנהגה החרדית שקברה את ההמלצות שגיבש.

במסמך מפורט שמשגר השר לשעבר ניסים לחברי הכנסת ושרי הממשלה הוא מפרט מדוע החוק הוא בעייתי ולא יביא לפתרון. תחילה הוא מגלגל את תלאות החוק שמונח במשך שנים ארוכות על שולחן הממשלה והכנסת, והוא לא חוסך בביקורת על ההנהגה החרדית שהביאו לדבריו למצב וגרמו למעשה לאישור בג"צ לגיור רפורמי.

"לדרישות הבג"צ מינה ראש הממשלה דאז ועדה של איש אחד, את הח"מ, כדי לגבש המלצות בסוגית הגיור בישראל. בשנת 2018 הגיש הח"מ לממשלה דו"ח והמלצות. הדו"ח כלל זו הפעם הראשונה חוק מקיף ומפורט המכונן גיור ממלכתי בישראל", הוא כותב ומאשים, "אולם הממשלה, לבושתה, אפילו לא דנה בדו"ח שהושקעו בו מאמצים רוחניים ופיזיים בלתי נדלים וזאת בשל התנגדות הסיעות החרדיות והרבנות הראשית להמלצות".

במכתבו מאשים ניסים את החרדים שהיו בממשלה הקודמת כי הביאו על עצמם את פסק הדין של בג"צ שהתיר גיור רפורמי בישראל, "משום העיכובים הבלתי מובנים של הממשלה לחוקק חוק, הבג"ץ לאחר שבמשך 14 שנים, לבקשת הממשלה, דחה את פסק דינו נאלץ לפרסם את החלטתו המעניקה סמכות גיור לתנועה הקונסרבטיבית ולתנועה הרפורמית, כמו שהעניק קודם לכן סמכות כזו לבי"ד חרדי. ושוב נוצר חלל ריק. פתרון לתסבוכת זו – אין".

השר לשעבר ניסים תוקף גם את השר כהנא שמגיש הצעת חוק שתעבור כנראה במושב הבא. "כב' השר התהדר ואמר: "עושים היסטוריה". אם סברנו שהנה מגיע הפתרון ובאה גאולה לעולם נחלנו אכזבה", הוא מציין, שלדבריו, "בכל הכבוד הראוי ההר הוליד גבעה. אושרה הצעת חוק עניה ביעדיה שאין בה פתרון לכובדה, לחומרתה ולהיקפה של הבעיה". השר לשעבר טוען כי המערך הכושל במערך הגיור ימשך וכן עם הגיור הזה מספרי המתגיירים לא יעלה.

השר לשעבר ניסים מציג את דו"ח הגיור שגיבשצילום: השר לשעבר ניסים מציג את דו"ח הגיור שגיבש

על הסעיף העיקרי בחוק, העברת סמכויות הגיור לרבני הערים כותב השר לשעבר ניסים כי "הבשורה שבהצעה היא הענקת סמכות גיור גם לרבני הערים, לכאורה הצעה טובה שאני שלם עמה. אבל מי שמכיר את המציאות ואינו אוהב להשלות את עצמו יודע כי תוספת זו אינה מהווה פתרון לבעייתנו". לדבריו רוב הרבנים כיום הם חרדים שאינם מסכימים עם החוק, או כאלה שכפופים לרבנות הראשית שמתנגדת אף היא להצעה.

"מספר רבני הערים שירצו להקים ויוכלו להקים בית דין לגיור אינו גדול. יתר על כן רבני הערים, וגם הדיינים שהם ימנו, הם בעלי משרות וכהונות שונות, כלומר יש להם עבודה רבה אחרת שהיא פרנסתם והם מחויבים לה. כמה זמן יוכלו להקדיש לגיור. המסקנה המחויבת היא שגם במאמצים גדולים מספר המתגיירים בשנה העומד היום, כאמור, על כ-1,700 במקרה הטוב ביותר יוכפל ויגיע לכ-3,000. הזהו פתרון, האם על זה הצהלה כאשר מדי שנה, כאמור, נוספים 10,000 שאינם יהודים".

בדבריו חושף השר לשעבר ניסים כי הצעת החוק תאפשר גיור רפורמי על ידי בתי דין פרטיים: "אחד הדברים החמורים ביותר בהצעת החוק הוא, שהיא נותנת בחוק תוקף לבתי הדין הפרטיים למיניהם, שהם לא מעטים, וכאשר על-פי חוות דעת של היועמ"ש לממשלה והחלטות הבג"צ, ניתן יהיה להקים עוד בתי דין פרטיים לכל קבוצה שתבקש זאת". הוא מטיח: "בהצעת חוק זו לצערי אין בה בשורה. היא החמצה של אותה מערכת הגיור שעלינו לאמץ. בכל הכבוד, המציע מדבר כל העת נגד התבוללות, אבל הצעת החוק שלו אין בה מלחמה בהתבוללות".

ניסים מביך את כהנא ומזכיר לו כי הוא עצמו תמך במתווה ניסים שגיבש וקרא לקדם את ההחלטה, תוך שהוא מצטט מכתב ששיגר לפני שנה לכהנא שעוד כיהן כחבר אופוזיציה, "הוועדה בראשות משה נסים הוקמה על פי הנחייתך ומטרתה הייתה להוציא תחת ידה דו"ח וחוק אשר יתנו מענה רחב, מקיף וארוך טווח לסוגיה זו אשר נוגעת בלב ליבה של הזהות היהודית". ניסים כותב כעת נגד כהנא כי "מי שכתב דברים חודרי לב כאלה מן הראוי היה שיקיים את מה שדרש הוא בלב פועם".

משה ניסים רפורמת הגיור מתן כהנא גיור רפורמי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד