ז' אייר התשפ"ד
15.05.2024
היום השמיני ללחימה | מתעדכן

אוקראינה לנאט"ו: "עימות ישיר בלתי נמנע; אתם הבאים בתור"

אזרחי אוקראינה ממשיכים להימלט על נפשם מאימת הרוסים שמגבירים את עוצמת וקצב התקיפות על אזורים מאוכלסים ללא הבחנה ומביאים להרוגים ופצועים רבים. פגישת צוותי המו"מ בבלארוס השנייה לא הניבה תוצאות, מלבד הסכמות על הכנסת סיוע הומניטרי • מתעדכן

אוקראינה לנאט"ו: "עימות ישיר בלתי נמנע; אתם הבאים בתור"
מחסן ובניין רב קומות בוערים צילום: שירות החירום הממלכתי של קייב

התקשורת האוקראינית טוענת כי כמה "פיצוצים מאסיביים" נשמעו בקייב הלילה, יחד עם תקיפות אוויריות רבות מצד הרוסים. במקביל מתנהלים קרבות עזים בפאתי הבירה. נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי מזהיר כי אם ארצו תיפול בידי הרוסים, מדינות מזרח אירופה תהיינה יעדיו הבאים של ודלימיר פוטין, שלדבריו לא יעצור עד שיגיע לברלין.

בשעות הצוהריים (חמישי) החלו שיחות המו"מ בבלארוס בין הנציגים מקייב וממוסקבה. הפגישה נפתחה בלחיצת ידיים בין הצדדים, אך במקביל הלחימה נמשכת במלוא עוזה.

הבוקר דווח כי תקיפות צבאיות רוסיות פגעו בשלושה בתי ספר ובקתדרלה בחארקוב שבצפון-מזרח המדינה, כך דיווחו כלי תקשורת מקומיים. הם הוסיפו כי מספר חנויות ליד בניין מועצת העיר ניזוקו אף הן. בינתיים, עשרות "בנייני מגורים" נהרסו כתוצאה מארטילריה כבדה.

הלילה אישר התובע של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC), קארים חאן, כי יפתח בחקירה של פשעי מלחמה אפשריים שנעשו באוקראינה בתשע השנים האחרונות. זאת בעקבות בקשה של 39 מהמדינות החברות בבית הדין.

עדכונים שוטפים: 

22:20 > המוני פליטים מאוקראינה נערכים לעבור את הלילה במקלטים בקישינב. אם הצבא הרוסי אכן יתקוף את עיר הנמל אודסה - הוא יצליח לייצר רצף אסטרטגי לאורך הים השחור.

22:00 > המלחמה באירופה | הבית הלבן מטיל סנקציות על אוליגרכים רוסים ועל עסקים שבבעלותם, בהם גם דוברו של פוטין פסקוב. ארה"ב הטילה הגבלות גם על קבלת ויזה על 19 אוליגרכים רוסים, בני משפחותיהם ומקורבים אליהם.

21:40 > שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה, הזהיר את חברי נאט"ו כי עימות ישיר עם רוסיה הוא "בלתי נמנע", אלא אם כן הברית הצבאית תסייע לאוקראינה להביא לסיום הסכסוך הנוכחי.

"אתם יכולים לחשוב כמה שאתם רוצים על איך להימנע מעימות ישיר עם רוסיה", אמר בראיון בטלוויזיה. "אבל אם לא תעזרו לנו לעצור את זה עכשיו, עימות ישיר יהיה בלתי נמנע כי אתם תהיו הבאים בתור".

21:17 > יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, אמרה שהיא תתמוך באיסור יבוא של נפט וגז רוסיים. "אני כולי בעד זה. אסרו את זה". כך במהלך מסיבת העיתונאים השבועית שלה. הנשיא ג'ו ביידן מתמודד עם קריאות גוברות מצד דמוקרטים אחרים לאסור יבוא של נפט רוסי.

21:01 > ממשל ביידן ביקש מהקונגרס לאשר העברת 10 מיליארד דולר לסיוע הומניטרי והגנה לאוקראינה.

20:21 > בתיעוד מהעיר פולטבה, נראים אוקראינים משגרים טיל RPG לעבר שיריון רוסי.

20:04 > בתיעוד שמגיע מאזור העיר ניקולייב הסמוכה לקייב הבירה, נראים טנקים רוסיים עולים באש. 

19:57 > בסבב השיחות השני בין אוקראינה לרוסיה, הוחלט על ידי הצדדים: "הצדדים הגיעו להבנות בדבר פתיחת מסדרונות הומניטריים לפינוי אזרחים, וכן משלוח תרופות ומזון למקומות עם הקרבות הקשים ביותר עם אפשרות להפסקת אש זמנית בגזרות בהן מתבצע הפינוי".

19:38 > רוסיה שיגרה "יותר מ-480" טילים על אוקראינה מאז תחילת הפלישה, כך על פי פקיד אמריקני בכיר לרשת CNN.

19:33 > ה-CNN מדווח כי זלנסקי נשבע להמשיך להילחם, אך אין לו אשליות שפוטין רוצה להרוס את אוקראינה פוליטית על ידי השמדת נשיא המדינה האוקראינית.

19:22 > לפי הדיווח ב-AFP, מניין ההרוגים בהפגזה הרוסית על העיר צ'רנייב בצפון אוקראינה, עלה ל-33 קןרבנות. לפי הדיווח, בהפגזה נפגעו שני בתי ספר ובתי מגורים.

19:19 > נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בהצהרה כעת: "האוקראינים הם ניאו-נאצים שמשתמשים באזרחים שלהם כמגן אנושי".

19:03 > דובר צבא אוקראינה הודיע כי הוא מאמין שכוחות בלארוסים קיבלו הוראה לחצות את הגבול האוקראיני לכיוון אוקראינה ולהילחם לצד רוסיה.

18:35 - הפרלמנט של אוקראינה אישר הצעת חוק לאפשר החרמה של נכסים או רכוש באוקראינה בבעלות רוסיה או אזרחים רוסים.

18:00 - לאחר מאמצים רבים של נציגי משרד החוץ, זק"א אנשי חב"ד וחברת הקבורה מנוחה לעד, גופתו של המנוח רומן ברודסקי ז"ל תועבר היום בשעות הערב, מאוקראינה למולדובה ומשם לרומניה. מחר (שישי) בשעות הבוקר צפוי ארונו של רומן ז"ל יצא בטיסה מיוחדת מיאש-רומניה

17:35: דיווח של כוחות החירום באוקראינה: 22 הרוגים כתוצאה מהתקפה אוויריות בצ'רניהיב שבצפון אוקראינה. מוקדם יותר אמר המושל האזורי שלפחות תשעה בני אדם נהרגו בהתקפה אווירית על שני בתי ספר ובתים פרטיים.

17:00 - החלו שיחות המשא ומתן בין נציגי אוקראינה לנציגי רוסיה בבלארוס.

16:25 - פוטין למקרון: "אם לא ניתן להגיע לנטרול ופירוק אוקראינה באופן דיפלומטי, אמשיך בפעולות צבאיות".

16:20 - ‏זלנסקי מזהיר את העולם: "אם אוקראינה תיפול, הבאות בתור יהיו לטביה, ליטא, אסטוניה ומולדובה. עד שיגיעו לחומת ברלין".

16:00 - עברה הצעת חוק באוקראינה לחלוקת נשק ותחמושת לאזרחים. בנוסף נקבע כי הנשקים יוחזרו תוך 10 ימים לאחר ביטולו של החוק.

15:44 - איקאה, הקמעונאית הגדולה בעולם של רהיטים ומוצרי בית, החליטה לסגור זמנית את חנויותיה ברוסיה עקב התוקפנות של מוסקבה נגד אוקראינה.

15:35 - צבא אוקראינה הדף את הכוחות הצ'צ'נים מנמל התעופה גוסטומל: "האנשים שלנו פרצו לשדה התעופה בגוסטומל", נמסר ממשרד ההגנה.

15:30 - הצבא הרוסי פתח במתקפת טילים על אזור מגורים בצ'רניהיב, לטענת האוקראינים אין מתקנים צבאיים בקרבת מקום.

15:20 - ‏שרי האוצר והתפוצות סיכמו על סיוע כספי נוסף ליהודי אוקראינה בסך 5 מיליון שקלים בנוסף ל-10 מיליון שהועברו לפני כשבוע.

15:00 - ההגנה האווירית האוקראינית הפילה מטוס רוסי שניסה לפגוע בתחנת חשמל בכפר ליד אזור אודסה. עדי ראייה מדווחים כי הטייס הצליח להיחלץ מהמטוס שהתרסק.

14:20 - המטה הכללי של הכוחות המזוינים של אוקראינה: "אנו עוברים כעת ממצב הגנה למצב התקפה".

14:05 - יותר מ-850 סטודנטים ומשפחות פלסטיניות פונו עד כה מאוקראינה.

13:49 - ישיבת חירום של שרי החוץ של נאט"ו תתקיים מחר בבריסל.

13:45 - נשיא אוקראינה זלנסקי: "חיילים רוסים רוצים להרוס את אודסה, אבל הם יראו רק את קרקעית הים השחור".

13:30 - דיווחים באוקראינה: בכיר בצבא הרוסי אנדריי סוחובצקי, סגן מפקד ארמיית הנשק המשולב ה-41 של המחוז הצבאי המרכזי, נהרג ביום רביעי.

אנדריי סוחובצקי

12:30 - מטוס קרב רוסי SU-34 הופל על ידי יחידת ההגנה האווירית של אוקראינה ליד העיירה וולנובאקה.

12:00 - ארטילריה אוקראנית משיבה אש: משרד ההגנה האוקראיני: "הארטילריה האוקראינית פועלת בצורה מדויקת ויעילה ככל האפשר". צפו:

11:30 - הנשיא זלנסקי פרסם היום סרטון וידאו חדש: "רוסיה תפצה את אוקראינה עבור כל הסבל והנזק בזמן המלחמה האכזרית".

11:05 - אוקראינה טוענת: "הכובשים משתמשים בכלי רכב רפואיים להובלת תחמושת". צפו:

‏10:50 - יועצו הבכיר של נשיא אוקראינה, אולקסי ארסטוביץ, באולפן ynet,: "אנו מבינים את העמדה הישראלית, חושבים עליכם. מבינים לגמרי את הצרכים שלכם ואת הצורך להגן על האזרחים הישראלים. מודים על הסיוע הישראלי. אם ישראל תוכל לתווך, נקבל את הסיוע הזה בברכה".

10:40 - דימטרי מרטיננקו יהודי ספורטאי בן 25, נהרג בקייב אמש במהלך המלחמה עם רוסיה, הוא נהרג עם אמו, אביו שרד, אתר ONE דיווח, כי הוא תכנן להגיע בקיץ הקרוב לישראל.

10:30 - גרמניה אישרה אספקת 2,700 טילים נגד מטוסים לאוקראינה.

10:19 - מטוס סוחוי SU-30 רוסי הופל בשעה האחרונה על ידי ההגנה האווירית של אוקראינה באירפין. צפו:

10:15 - התקדמות איטית של רוסיה לעבר בירת אוקראינה: רוסיה התקדמה מעט בשלושת הימים האחרונים והערים חארקוב, צ'רניהיב ומריופול נותרו בידיים אוקראיניות, כך לפי המודיעין הצבאי הבריטי. "הטור הרוסי הגדול המתקדם לעבר קייב נותר במרחק של למעלה מ-30 ק"מ ממרכז העיר, לאחר שעוכב על ידי התנגדות אוקראינית עזה" נמסר מטעם משרד ההגנה של בריטניה.

09:55 - 93% מהאוקראינים תומכים בפעולות הנשיא זלנסקי מול התוקפנות הרוסית.

כוחות הכיבוי מכבים שריפות במתקני נפט באזור צ'רניהיב, מטיל שפגע במחסן נפט. צפו:

09:45 - משרד ההגנה של רוסיה דיווח שכוחות רוסיים תקפו מרכז רדיו וטלוויזיה וכבשו את העיירה בלקלייה שנמצאת ליד העיר חרקוב שבמזרח אוקראינה. כך לפי סוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס. ממשרד הגנה נמסר שהגיבוי לרדיו וטלוויזיה בקייב הושבת לאחר התקיפה, ובנוסף דיווח כי הכוחות הרוסיים פגעו ב-1,612 אתרים צבאיים אוקראיניים מאז תחילת המלחמה. כך לפי דיווח בסוכנות הידיעות הרוסית RIA. (רויטרס).
09:40 - שר ההגנה האוקראיני: "הצבא האוקראיני השמיד כל כך הרבה ציוד רוסי שאפשר היה לחמש עם זה צבאות של כמה מדינות, ויכולות הכוחות המזוינים שלנו הולכות וגדלות".

09:30 - אזור צ'רניהיב, במהלך ההפגזה של הרוסים טיל פגע במחסן נפט. צפו:

08:45 - מנהיג הבדלנים הפרו-רוסים בדונייצק אמר היום (חמישי) כי הם עשויים לתקוף במריפול. אלא אם האוקראינים בעיר ייכנעו.

08:25 - המנצח הרוסי ולרי גרגייב פוטר מהפילהרמונית של מינכן בגלל שלא התנגד לפוטין חברו הטוב.
08:15 - חיים חיימוביץ' שנמצא בקייב בראיון הבוקר לרדיו 103fm: "בלילה יירטו כאן טיל שנורה על בניין תחנת הרכבת המרכזית, הכל עבר בשלום. הלילה היו מלא הפצצות בקייב, נגרם נזק, אבל לא שמעתי על פצועים או הרוגים".

07:55 - אזעקות נשמעות ברחבי קייב בשעה זו; שמונה בני אדם, בהם שני ילדים, נהרגו בהפצצה על בניין מגורים במחוז חרקוב.

‏07:50 - ולדימיר פטיס, תושב פרבר סמוך לקייב, בגל"צ: "זה הלילה הראשון שהצלחתי לישון השבוע. יש לנו חברים שנלחמים, והתחייבנו לחלץ את המשפחות שלהם לאזור בטוח, ועכשיו עובדים באספקה, לאנשים ולצבא. זה מצב שכבר אין כוחות אפילו לפחד. קורא לישראל - תלחצו על הממשלה, אנחנו צריכים אספקת נשק".

07:40 - רבה של אומן הרב יעקב ג'אן, קורא ליו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו שיתערב לפתור את הסכסוך בין המדינות.

07:35 - בסנט פטרבורג המשטרה עצרה את הקשישה ששרדה את המצור על לנינגרד ילנה אוסיפובה, לאחר שהשתתפה בהפגנה "למען חירות ודמוקרטיה". שוטרים תועדו תופסים אותה ולוקחים אותה ממקום ההפגנה בזמן שזו אוחזת בשלט ובו נכתב ברוסית: "חייל, השלך את נשקך – ותהפוך לגיבור אמיתי!".

07:30 - בוריס לוין, יועץ בכיר למנכ"ל הבנק העולמי לרוסיה, הפך לבכיר הרוסי הראשון בארגון הבינלאומי שהתפטר במחאה על פלישת רוסיה לאוקראינה. כך דווח ב"פייננשל טיימס" הוא אמר: "בהתחשב באירועים הנוכחיים, אני כבר לא יכול לשייך את עצמי לממשלה שלי ונאלץ להתפטר".

07:20 - ראש עיריית מריופול מדווח על מאות רבות של הרוגים. הצבא הרוסי מפגיז בארטילריה שכונות מגורים, הוא טוען ל"אסון הומינטארי".

"בתוך שבוע לאחר הפלישה לאוקראינה, אבדות החיילים הרוסים מסתכמים בכמעט תשעת אלפים הרוגים" כך אמר הנשיא וולודימיר זלנסקי בנאום שנשא לאומה. "הצבא שלנו עושה הכל כדי לשבור את האויב אחת ולתמיד. כמעט 9,000 רוסים נהרגו בשבוע אחד", אמר הנשיא.

מזכיר המועצה לביטחון לאומי ולהגנה של אוקראינה אולקסי דנילוב אמר אתמול לעם האוקריאני על הלחימה מול הרוסים. "המעגל הפנימי של פוטין משוכנע שהוא לא שפוי, כוחות בלארוס הועברו למוכנות מלאה, הורליבקה היא עיר אוקראינית, אנחנו לוקחים את העיר חזרה, הכל נעשה לפי התכנית שיש לנו, אם האויב חושב שאנחנו רק נגן על עצמנו, הוא טועה".

"הכובשים אינם מבינים היכן הם נמצאים והם מבולבלים, הם מפוחדים וללא דלק, הם רק רוצים לחזור הביתה, העם שלנו ייצא ויגן על המדינה שלנו, הנשיא שלנו לא יבגוד בנו, ואנשינו לא יבגדו בנו, אנו עובדים על סגירת השמיים מעל אוקראינה, אם לא נעשה זאת, הילדים שלנו יהיו פגיעים".

מלחמת אוקראינה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד