כ"ב אייר התשפ"ד
30.05.2024
הנטישה והבושה

בריחה סדרתית של בעלות ברית מערביות, כולל ארה"ב

כשטורקיה שלחה חיילים לגבול בצפון מזרח סוריה, ואיימה לפלוש לאזורים כורדיים, פנו הכורדים בתמימות לארה"ב, הם היו בטוחים כי צבא ארה"ב יכול לעזור להם, אך הוא אכזב, ומאכזב גם עכשיו // יענקי פרבר

בריחה סדרתית של בעלות ברית מערביות, כולל ארה"ב
צבא ארה"ב צילום: U.S. Navy

"חמש שנים של שיתוף פעולה ביטחוני הדוק והקרבה של יותר מ-11,000 חיים במאבקם המשותף נגד דאעש שכנעו את הכוחות הסוריים הדמוקרטיים בהנהגת הכורדים שקשר האמון שנרקם בינם לבין האמריקנים הוא בלתי ניתן לשבירה וכי מול אויב אדיר עוד יותר, בעלי בריתם בוודאי יתנו להם גב". כותבת האנליסטית נדיה אל-פאור באתר Arab News.

אבל מה שהכורדים ראו זה ציוץ של הנשיא דונלד טראמפ וסרטון של הבית הלבן ב-19 בדצמבר 2018, המודיע על נסיגת כל כוחות ארה"ב מסוריה, מלבד כמה מאות חיילים לשמירה על שדות נפט ליד דיר א-זור.

עד אוקטובר 2019, חיילים רוסים וכוחות סוריים השתלטו על לפחות שלושה מחנות נטושים של ארה"ב בצפון סוריה. "שכירי חרב רוסים חגגו את מזלם הטוב ברשתות החברתיות וצילמו סלפי מול ציוד אמריקאי, בעוד שכתבים רוסים ערכו סיורים רגליים בבסיס", כך בדיווח ב-16 באוקטובר ב"ביזנס אינסיידר".

אם נטישת הכורדים הייתה חד פעמית, ניחא, אבל התנהלות אמריקאית חוזרת בשנים האחרונות, במזרח התיכון ובאירופה, מצביעות יותר על דפוס מאשר על טעות. בגאורגיה, עיראק, סוריה, אפגניסטן וכעת אוקראינה, עמים וממשלות שהאמינו שהם יכולים לסמוך על התמיכה הצבאית של המעצמה הגדולה בעולם, כולם חשו את המכה המוחצת של היעדרותה בדיוק כשהם היו זקוקים לה ביותר.

בראיון שנערך לאחרונה למגזין פרוספקט האמריקני, אנטול לייבן, מחבר הספר "אוקראינה ורוסיה: יריבות אחים", אמר: "מעולם לא הייתה לנו כוונה קלה להגן על אוקראינה, לא הקטנה ביותר. למרות שבריטניה ואמריקה הציעו חברות בנאט"ו לאוקראינה וג'ורג'יה לא נערכו תוכניות מגירה, כיצד נאט"ו תוכל להגן על אוקראינה וגיאורגיה. לא הייתה כוונה לעשות את זה בכלל".

לייבן הוסיף: "הטענה שאנחנו הולכים להכניס אותם לנאט"ו, זה חוסר אחריות ממשי, בעיניי, זה היה מאוד לא מוסרי, להתחייב כשלא הייתה לנו כוונה לקיים".

באוגוסט האחרון, נמלטה ארה"ב בבושת פנים מאפגניסטן, לאחר שליטה של 20 שנה. לא הרחק מאחור היו סצנות של לוחמי טליבאן שנכנסו לקאבול כמנצחי מלחמה ארוכה, אויבם המושבע נמלט, והצבא הלאומי שהוקם על ידי ארצות הברית התקפל כמעט בן לילה.

שני עשורים לאחר שהבטיחה להביא דמוקרטיה וחופש לאפגניסטן, ארה"ב פשוט ויתרה. תחילה טראמפ, ואחר כך ג'ו ביידן, התרחקו מחובה מוסרית ברורה לאוכלוסייה שהקריבה קורבן עצום בדם למען "המלחמה בטרור" הממושכת של אמריקה. תשעה חודשים לאחר מכן, אפגניסטן היא מדינה שבורה, הנשלטת על ידי קבוצה פונדמנטליסטית אסלאמית לא פופולרית שהעבירה את השלטון כמעט על מגש על ידי אומה שאיבדה את הרצון להוביל ואת הסבלנות להמשיך להילחם. כך במאמר באתר Arab News.

"העתיד של אירופה והאיחוד האירופי נראה שונה בהרבה היום מאשר לפני שבוע בלבד", אמר קארל בילדט, יו"ר של המועצה האירופית ליחסי חוץ. בזמנים שונים בשני העשורים האחרונים, סדרי העדיפויות של מדיניות החוץ של וושינגטון הוכתבו על ידי זכויות אדם, אינטרסים מסחריים, קידום דמוקרטיה או גחמות אישיות.

בעלות בריתה של וושינגטון במפרץ למדו את הלקח בדרך הקשה. החיבוק החם של ממשל אחד כשותף ביטחוני אזורי חיוני הוחלף ב-2020 בריחוק של הממשל האחר, בתוספת פתיחות לאיראן.

ההכרה באיראן והאיום הנשקף מהתפשטות הנציגויות האיראניות בעולם, בעוד החות'ים הוסרו מרשימת הטרור, הביאו למשבר אצל מדינות שעד אתמול סמכו על ארה"ב.

בביקורת של האתר הפרו סעודי, נאמר כי "איראן זרעה הרס באזור ונלחמת עם סעודיה/איחוד האמירויות. אבל ארה"ב, ובמיוחד האיחוד האירופי, היו מוכנים לנרמל את הקשרים עם איראן".

שני עשורים לאחר שהבטיחה להביא דמוקרטיה וחופש לאפגניסטן, ארה"ב פשוט ויתרה. יותר משנתיים לאחר פרישתו של טראמפ מסוריה, ה-SDF, יחידה צבאית מעורבת כורדית-ערבית שהוקמה וממומנת על ידי ארה"ב, כדי להוביל את המאבק נגד דאעש, לא התאוששה מבחינה צבאית מבגידת ארה"ב. הכורדים מעבר לגבול בעיראק, שהשתתפו גם הם במערכה של הקואליציה העולמית נגד דאעש, נשארים זהירים באותה מידה.

התפיסה לגבי היותה של ארה"ב בעלת ברית טבעית שבה הכורדים במזרח התיכון יכולים לסמוך באופן עיוור בשעת צרה, התבררה כלא נכונה, כשנשיא סוריה בשאר אסד הרג את כוחות האופוזיציה כשהם התקרבו לשערי דמשק, והרג יותר מ-1,300 בבוקר של סוף הקיץ ב-2013, "הקו האדום" שהציב אובמה כטריגר להתערבות הפך לפתע לנקודת משא ומתן. במקום לעמוד לצד אזרחים סורים, בחוסר המעש שלו דן אותם אובמה לעשור נוסף של אומללות, ענישה קולקטיבית ופשעי מלחמה. ובתוך שנים ספורות רוסיה תרוויח מכך.

מלחמת אוקראינה רוסיה ארצות הברית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד