כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
בַּיָּמִים הָהֵם בַּזְּמַן הַזֶּה

כתב 'בחדרי חרדים' עם הפליטים החרדים בדרך לישראל • מיוחד

כתב 'בחדרי' ארי קלמן והצלם ישי ירושלמי המריאו בטיסת חילוץ מישראל לרומניה והתלוו לפליטים בדרכם חזרה ארצה, אחרי תלאות וימים ללא שינה, עקורים מביתם, מפורקים מכור מחצבתם וקהילתם. איש איש ומחשבותיו ותובנותיו על המתרחש | מסע מצולם שלא כדאי לכם לפספס

כתב 'בחדרי חרדים' עם הפליטים החרדים בדרך לישראל • מיוחד
ארי קלמן בגבול אוקראינה צילום: ישי ירושלמי

שבוע אחרי ההפצצות הראשונות שנשמעו ברחבי אוקראינה, העולם כולו ניצב מול אתגר חדש, לא רק ההיבט המדיני והביטחוני אלא גם משבר המוניטרי עמוק שמורגש היטב בכל רחבי אירופה עם מאות אלפי פליטים שמבקשים למצוא הגנה מהמציאות החדשה באוקראינה, כמו העולם גם ישראלים מתמודדת עם אלפי פליטים בעלי דרכון ישראלי שמבקשים להגיע ארצה עד יעבור זעם, חלקם להשתקע פה לצמיתות.

כתב 'בחדרי' ארי קלמן וצלם המערכת ישי ירושלמי, עשו את כל הדרך עם קבוצת פליטים החל מהגבול האוקראיני ועד לנחיתה בארץ, במטוס חילוץ שהביא עמו בהלוך עשרות מתנדבי 'איחוד הצלה' שיעשו את השבועיים הקרובים בגבולות אוקראינה כדי לסייע בעזרה ראשונה לפליטים חסרי כל שנטשו את הכל למציאות החדשה בעולם.

אברהם, תושב אומן עשרות שנים נמלט מאוקראינה ביום ראשון השבוע ונתקל תחילה בבעיות מול הממשל אחרי שהסתבך במקום ונחשד על כך שבנה מקווה טהרה ללא רישיונות, כשהוא גם מאשים את ממשלת אוקראינה שסופגת מכה בגלל ההתנהלות שלה כלפי היהודים, "הקדוש ברוך משלם ושכולם יברחו מאוקראינה".

לדברי אברהם, אוקראינה חוטפת מכות קשות גם בגלל ההתנהלות כלפי חסידי ברסלב שמנעו מהם להיכנס לאומן לפני שנתיים בעקבות מדיניות הקורונה, "מיליון אחוז שזו הסיבה למתקפה, עובדה היא שהרוסים התחילו את המתקפה בגבול בלארוס, איפה ש-2000 חסידי ברסלב חיכו שבוע כדי להיכנס לאומן בלי אוכל, בלי שירותים - הקדוש ברוך הוא משלם חזרה".

גם חיות מחמד לא נותרו מאחור.

אברהם דוחה את האפשרות כי לא יהיה ניתן לשוב לאומן בהמשך הדרך, "זה יהיה או בשליטת אוקראינה או בשליטת רוסיה, ולא משנה, בכל מקרה ברגע שיירגע נוכל לחזור לשם, אני 33 שנים נוסע ולא שוקל להפסיק".

הפליטים ברובם מגיעים לקישינב בירת מולדובה. שם הקהילה של הרב פנחס זלצמן מספקת להם קורת גג ראשונית עד שימצאו לאן ללכת ולהמתין עד יעבור זעם, שמא אפילו לכמה שנים, בית הכנסת הקהילתי הפך לחדר שינה כשעל רצפת המקום נפרסו מזרנים לטובת מאות הפליטים שמגיעים למולדובה אחרי ימים ארוכים של נסיעה והמתנה מורטת עצבים בגבולות.

עם אלי פולק, מנכ"ל איחוד הצלה.

משם עשו קבוצה של 160 פליטים את דרכם לרומניה, שם המתין להם מטוס בחסות 'איחוד הצלה' שהטיס אותם לישראל, אחד מהפליטים, יהודי תושב אודסה מספר ל'בחדרי חרדים' על נסיעה של חצי יום מאודסה למולדובה, "נשארנו באודסה שבת אחרי שרוב הקהילה עזבה, שהינו במקום בטוח עם מקלט שבמקרה ויהיו אזעקות אנחנו נהיה בטוחים". הוא מספר איך הסתיר את החרדות כדי לא להפחיד את ילדיו.

שניאור בן ה-11 עשה את כל הדרך מהכפר היהודי אנטווקה בסמוך לאוקראינה ומספר ל'בחדרי חרדים' על הדרך שמלאה בפחדים, "ראינו הרבה מטוסים, טנקים ופצצות - זה היה מפחיד, 15 קילומטר של נסיעה עם פצצות ברקע", על העתיד מספר שניאור כי הוריו טרם החליטו אם אי פעם ישובו לאוקראינה, זה במקרה שיהיה לאן לחזור".

בסוף השבוע נחתו במולדובה עשרות מתנדבי ׳איחוד הצלה׳ שחברו לצוות שנמצא בגבולות, אלה יעשו שם את השבועיים הקרובים כדי לסייע לפליטים הישראלים, ולא רק, בעזרה ראשונה שהם נותרו חסרי כל, פליטים של ממש מנסים להתרגל למציאות החדשה של אירופה 2022. מי היה מאמין.

מלחמת אוקראינה רוסיה פליטים יהודים איחוד הצלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד