י' אייר התשפ"ד
18.05.2024
שיחות התיווך

"פוטין ארכיטקט של הסכם הגרעין"

ממלא מקום ראש המטה לביטחון לאומי לשעבר פרופ' יעקב נגל טען היום בריאיון כי טוב שישראל נקראה למוסקבה כדי לתווך בסכסוך, אולם בכל מה שקשור להסכם הגרעין פוטין מעמיד פנים שהוא נגד ההסכם כשלמעשה הוא הארכיטקט שלו. לדבריו, ההסכם המתגבש הוא הרבה יותר גרוע מקודמו

"פוטין ארכיטקט של הסכם הגרעין"
נפתלי בנט//ולדימיר פוטין צילום: פלאש90

ממלא מקום ראש המטה לביטחון לאומי לשעבר פרופ' יעקב נגל, התייחס היום (שני) להסכם הגרעין עם איראן שמתגבש בווינה ואמר כי "לפני כמה שבועות כולם היו מרוכזים בקורונה ועכשיו באוקראינה, ושוכחים שעומדים לחתום הסכם שהארכיטקט המרכזי שלו הוא בעצם פוטין".

נגל שהתראיין לרדיו 103FM, טען כי נשיא רוסיה מוביל את כל המהלכים בווינה, "מצד אחד מטילים סנקציות על רוסיה, ומצד שני בכל שלב הרוסים נכנסים לעומק הקורה ומבקשים עוד ועוד ויתורים".

כשנשאל מה עמדת הרוסים לגבי ההסכם המתגבש, השיב: "מאוד חיובית, הם מבינים שההסכם יחזק מאוד את מעמדם במזרח התיכון ויחליש את האמריקאים, האירופים והישראלים. בכל שלב מוותרים עוד ועוד בהסכם, שולחים את האיראנים הביתה שיחזרו עם עוד דרישות, הוויתורים גדלים".

"הרוסים שראו כי טוב, אמרו כי אם האמריקאים רוצים את הסכם כל כך? בואו נרוויח משהו שקשור גם למלחמה באוקראינה. חלק גדול מההסכם זה הסרת הסנקציות על האיראנים, זו הסרה מטורפת".

על פגישתם של ראש הממשלה נפתלי בנט ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר: "כשפוטין מדבר עם בנט הוא אומר שהסכם הגרעין נוראי, ולכן בנט לא משנה את עמדת ישראל הרשמית - הוא הרבה יותר גרוע מההסכם של 2015. אף אחד לא מדבר על מה יקרה בעוד חמש שנים, על הסכם רחב יותר, נותנים להם יותר. הסכם נוראי שמבטיח לאיראן פצצה בוודאות".

"טוב שישראל נקראה למוסקבה כדי להיות מתווך בנושא האוקראיני. אני משוכנע שכשהם היו שם אמרו לבנט 'תראה, בוא נדבר גם על הגרעין'", הוסיף.

כשנשאל ע"י גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM מה תהיה תוצאה טובה בכל הקשור למו"מ בווינה, ענה: "רק דבר אחד – אם היו עושים הסכם טוב שסוגר את המסלולים של איראן לגרעין. מה יכול להיות דבר טוב? שההסכם יתפוצץ, לא יהיה הסכם. האיראנים לא ממהרים למלחמה, אני מעדיף להתמודד עם הגרעין שהם מנסים לקדם בזמן הזה ולא בעוד חמש שנים שהם מדינת סף גרעינית, אם להתעמת עם האיראנים - זה עכשיו".

לטענתו, לישראל לא תהיה ברירה במסלול ההתנגשות בין ארה"ב לרוסיה, אלא "לבחור באמריקאים. הניסיון לתווך מעמיד אותנו בפוזיציה של גורם שיכול לתווך, שיכול לדבר עם שני הצדדים. הרוסים שכנים שלנו בצפון, צריך חופש פעולה בסוריה, לעצור הגעה של נשק שובר שווין לחיזבאללה".

בסיום דבריו, התייחס נגל לשאלה האם המצב היה שונה במידה ונתניהו היה ראש הממשלה, והגיב כי "לדעתי כל ראש ממשלה שנתפס כאמין על ידי הצד השני, ויודע שישראל נתפסת כרגע כמי שיכולה לדבר עם האוקראינים הרוסים האמריקאים והאירופים, אני מניח שהיה נקרא לתווך".

הסכם גרעין נפתלי בנט ולדימיר פוטין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד