כ"ז אייר התשפ"ד
04.06.2024
אסור לעבור על כך לסדר היום

הציבור החרדי הושפל ובוזה בז' אדר בהר מירון // מאמר מערכת

נראה כי הציבור החרדי הפך לכבשה שחורה שניתן להתעלל בה: כך היה אמש בליל ז' אדר במירון. יהודים שהושפלו והתפללו באוהל ללא תנאים, בגלל 'בעיות בטיחות' 'שהתגלו' יומיים קודם ההילולא. שוטרים ושוטרות בתוך הציון הקדו' בהתנהגות מבזה ומחפירה | 'בחדרי' במאמר מערכת

הציבור החרדי הושפל ובוזה בז' אדר בהר מירון // מאמר מערכת
ז' אדר במירון צילום: דוד כהן, פלאש 90

הר מירון, מקום ציונו הקדוש של התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי הוא לא עוד אתר תיירות, עיני העולם היהודי נשואות ומייחלות להגיע למקום, בפרט בל"ג בעומר יום ההילולא אז מגיעים מאות אלפי בני אדם והוא נחשב כאירוע הגדול ביותר במדינת ישראל. 

גם בז' אדר מגיעים מידי שנה אלפים לשפוך את צקון לחשם במקום, ביום המסוגל, יום הילולת משה רבנו ע"ה. משפחות רבות מגיעות לערוך חלאק'ס לילדי בני השלוש ולרקוד בחצר המערה לקול צלילי התזמורת, אך נדמה כי מאז האסון הנורא בל"ג בעומר יש מי שמנסה בכל דרך לחבל בהגעתם של המתפללים שמבקשים בסך הכול להתפלל בציון הצדיק. 

השנה, מצאו גם פתרון שהרדים את הבאים והשפיל את מי שכבר כן הגיע למקום, כאשר לפתע פתאום, ללא כל התראה מוקדמת, יומיים לפני ז' באדר "התגלו" בעיות בחשמל בציון מה שגרר את סגירת המקום כמו גם את כל האזור שמסביב לו, ללא שום סיבה מוצדקת ונראית לעין.

מאות פניות התקבלו במערכת 'בחדרי חרדים' ביממה האחרונה מעמך בית ישראל שלמרות הקושי והמגבלות בחרו לבוא ולהתפלל אצל רבי שמעון, שמקום קברו נשאר שומם ומיותם תוך שמירה הדוקה של שוטרים ושוטרות גלויי ראש בתוך מבנה הציון הקדוש, תוך חוסר התחשבות מינימלית ברגישות המתפללים, וזלזול מחפיר במקום הקדוש אליו הם מנעו הגעה. וכאן נשאלת השאלה, מדוע צריך להכניס שוטרים ושוטרות דווקא לתוככי הציון ולהפוך אותו לחפ"ק מאולתר ומקום של קלות ראש רח"ל, דווקא במקום הקדוש והנורא הזה. האם זה כבודו של רבי שמעון בר יוחאי?, הרי אם סגרו אותו, מדוע לא ניתן לכתר את המקום מבחוץ?.   

החסימות ביישוב מירון

אך כאן זה לא מסתיים, במקום תפילה בציון וריקודים שהתארגנו במקום כמידי שנה, בנו אוהל ללא סגירה הרמטית במתחם חסידות באיאן תוך ערבוביא של נשים גברים יחד. אנשים שבאו להתפלל מנחה וערבית התפללו בתערובת נוראה, בקור ובגשם. "פשוט כלאו את האנשים כמו בגטו, סגרו את כל ההר, רק במתחם באיאן השאירו לנו להיות במקום שהוא ללא שום תנאים מינימליים וזאת מבלי לעבור לשום מקום אחר במירון", מספרים לנו המתפללים. 

מתפללים רבים שפנו אל המערכת, מרגישים מושפלים לנוכח החוויה שעברו, "מדובר בזלזול וחוצפה עת המוני אנשים נאלצו לעמוד בקור, וכי על מה סגרו את הציון וסגרו את כל הרחבה? על מה? הרי גם לגדרות ששמו ברחבת הציון לא נתנו להתקרב, זאת ברוב חוצפתה של המשטרה שגילתה אי אכפתיות כלפי הבאים. רק לדוגמא, בהילות ה'בבא סאלי' בנתיבות, גם כן סגרו אבל נתנו להתקרב לכל הפחות לכותל הציון".

יתרה מזאת, גם לגדולי ישראל, כדוגמת הגר"ש בעדני זקן חברי מועצת חכמי התורה, המשפיע הרה"צ רבי אלימלך בידרמן ועוד רבנים שקשורים בכל נפשם לציון הרשב"י גם להם לא נתנו להתקרב למקום. 

צריך להבין, מדובר בהחלטה הזויה, ובלתי נתפסת, מאז האסון בל"ג בעומר האחרון לא מפסיקות הרשויות במדינת ישראל לעקור בהר כל דבר שחשוד כלקוי ויכול להביא לסכנת חיים, יושבים בוועדות ומחליטים החלטות בנוגע להילולת ל"ג בעומר שתהיה רק הדלקה אחת, שלא תהיה חלוקת אוכל בהר, שלא יהיו יותר מ-20 אלף איש בו זמנית, ולראשונה בתולדות המדינה אף יחולקו קנסות ללא הידברות והבנה מינימלית של מורכבות אירועי לג בעומר. אבל נו, אצל החרדים אפשר הכל. אך ז' באדר יום שאין בו הדלקות באף שנה אלא רק תפילות וקצת ריקודים בחצר, ובוודאי הרבה פחות מ-20 אלף איש בו זמנית, המשטרה סוגרת את המקום ועוד לקחה מקדם בטיחות בשביל היום הזה.

בחסות דרישות 'בטיחות' שאסור לזלזל בה הם מבטלים פעם אחר פעם אירועים מסורתיים, לו היה מדובר במופע או משחק ספורט היו מסדרים את סידורי הבטיחות לפי בקשת הקהל, אבל אצל חרדים מסדרים את הגבלות הקהל לפי מחדלי הבטיחות שרק הממונים על המקומות הקדושים החל מהארגונים וכלה במשרדי הממשלה ממונים עליהם.

האוהל שהוקם

האטימות חושפת את הזלזול בנו, בציבור החרדי והדתי, קשה להאמין שרק בשבוע שעבר גילו הממונים כי אלפים יגיעו היום לציין את פטירת משה רבינו, בכל השבועות האחרונים הגיעו מאות לציון אבל אז 'ליקויי חשמל' לא היוו סכנה, ונזכרו לטפל בזה דווקא כעת.

אנו בתוך השנה לאסון הנורא במירון אשר כמעט אין אדם במגזר החרדי שלא מכיר מישהו שמכיר את אחד ההרוגים, וזכרון הדוחק, האבל והכאב באותם הימים חרוט וצרוב אצל כולם, הטראומה המגזרית והאישית עדיין באוויר, אך הלקחים האישיים הופקו, ודווקא במקום זה כאשר זכרון ההולכים עוד מול עיני המתפללים, הזהירות והכבוד הדדי שלא לדחוק ולהידחף בוער בלב כולם. 

ושוב, שלא יובן חס ושלום שאנו בזים לנושא הבטיחות, נושא הבטיחות הוא החשוב ביותר, אם יש ליקויים אנחנו הראשונים שנדרוש את הדבר, את החשמל בציון היה אפשר לסדר עם גנרטור פשוט, אבל הם סוגרים את המקום 'בדווקא' במטרה שהציבור לא יעלה, זה דבר שלא היה ושאסור לעבור עליו לסדר היום. 

הרבה שאלות ותהיות רבות עולות סביב הנושא, הרי למעלה מתשעה חודשים יכלו להתארגן, גם גנרטור יכלו להביא, אך המראות המכעיסים שנראו אתמול הכל בשל אטימות מוחלטת, כך זה נראה שיש מישהו למעלה שרוצה לעשות ב'דווקא' לציבור שנחשב אצלו סוג ב' ואולי נדמה בעיניו אף כסוג של חייזרים ולא בני אדם, מעניין האם באירועים שאינם חרדים גם היו מתנהגים בצורה כזו?, הרי אם היה אירוע המוני לציבור חילוני היו מסדרים את העניין תכף ומייד. 

אחד העסקנים שמעורה שנים רבות בכל נושא מירון במצב הזה, טוען כי לפי המצב אמש, ל"ג בעומר השנה הולך להיות גם הוא במתכונת הזו וזה הזמן להשמיע קול זעקה, כבודו של רבי שמעון נרמס, אחרת נהיה מהצועקים לשעבר. 

מכאן תצא הקריאה לנציגים החרדים לא עוד, אסור לשתוק יותר על הדבר הזה, היה לא תהיה. חברי הכנסת החרדים צריכים להיכנס בדחיפות לעובי הקורה ולפעול למען לא ישנו מקרים מהסוג הזה.

מאמר מערכת ז' אדר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 45 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד