ד' אייר התשפ"ד
12.05.2024
בעלי הברית של פוטין נוטשים

צבא אוקראינה טוען: 40% מכוחות הצבא הרוסי נוטרלו • היום ה-21

האזעקות והפיצוצים בקייב, לבוב ואודסה נמשכים: אתמול נכנסה קייב לעוצר הארוך ביותר מאז תחילת המלחמה. עוצר שיימשך עד מחר ב-7:00 בבוקר | הסנאט האמריקני הצביע פה אחד לגינוי הנשיא פוטין וקרא לבית הדין בהאג לחקור את החלטתו לפלוש לאוקראינה | 21 יום לפלישה

צבא אוקראינה טוען: 40% מכוחות הצבא הרוסי נוטרלו • היום ה-21
חילוץ מבניין שהופגז בקייב צילום: שירותי החירום של אוקראינה

ה"גרדיאן" הבריטי דיווח כי צבא אוקראינה טען הלילה (בין שלישי לרביעי) כי קרוב לחצי, -40% מכוחות הצבא הרוסי שהתמקמו בשטחי המדינה מאז תחילת הפלישה הגדולה - נוטרלו. 

הבירה קייב נכנסה אמש לעוצר של 35 שעות – הארוך ביותר שהוטל עליה מאז תחילת המלחמה. בימים האחרונים כמו גם במהלך הלילה האחרון, סבלו תושבי המקום מהפצצות הולכות וגוברות של הצבא הרוסי, ולאחרונה עלה החשש שנתמך גם בידי המודיעין האמריקאי וצוטט ע"י הנשיא זלנסקי, מפני שימוש רוסי בנשק כימי בניסיון להשתלט על המדינה.

בהצהרה שמסר הלילה נשיא אוקראינה זלנסקי ופורסמה בערוץ הטלגרם הרשמי שלו, אמר זלנסקי כי "עמדותיהן של אוקראינה ורוסיה בשיחות נשמעות מציאותיות יותר". עם זאת, הוא הוסיף כי "נדרש עוד זמן כדי שההחלטות שיתקבלו יהיו לטובת האינטרסים של קייב, הפגישות ימשכו. העיניים של כל תושבי העולם נשואות לבירה קייב. כל מי שיתמוך בנו יזכה להכרת תודה שלנו ושל עמים אחרים".

עוד הוסיף זלנסקי הצהרה שאולי כוונה לאוזניו של הנשיא פוטין, בניסיון להרגיע את הצד הרוסי, כי הוא לא צופה שאוקראינה תצטרף לנאט"ו בעתיד הקרוב. "שנים שאנחנו שומעים שהדלת כביכול פתוחה עבורנו, אבל כעת אנו שומעים שאנחנו לא יכולים להיכנס, ועלינו להכיר בכך. אני שמח שהאנשים שלנו מתחילים להבין שאפשר לסמוך רק על עצמנו ועל השותפים שעוזרים לנו", אמר זלנסקי.

באזור לוהנסק, חיילים אוקראינים השמידו שלושה טנקים T-72 עם חיילים רוסים בתוכם.

במהלך הלילה, הסנאט האמריקני הצביע פה אחד לגנות את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ולהכריז עליו כפושע מלחמה. ההצבעה קראה לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג לחקור את החלטת פוטין לפלוש לאוקראינה.

בנוסף, הנשיא האמריקני ג'ו ביידן צפוי להכריז על סיוע ביטחוני נוסף של 800 מיליון דולר לאוקראינה היום, כך טען גורם בבית הלבן.

ההכרזה צפויה להינתן אחרי נאומו של הנשיא זלנסקי בפני הקונגרס האמריקני היום, כך לפי פקידים בממשל האמריקני. הסיוע יכלול מגוון של ציוד צבאי כולל טילים נגד טנקים.

בתוך כך, בעלי ברית מוכרים נוטשים את פוטין - ביניהם שחקנים, כוכבים ומנהיגי עולם. ולדימיר פוטין זכה לגינוי בשל פלישתו לאוקראינה, כאשר כוכבים רוסים, שחקנים ומנהיגי עולם שהיו פרו-קרמלין הביעו כולם את התנגדותם למלחמה, מנהיגי העולם לשעבר פרו-קרמלין, כולל ראשי ממשלה של הונגריה וצ'כיה, גם הם הצטרפו לגינוי המתקפה של רוסיה.

מנהיגים ומפורסמים רבים בעולם נטשו את פוטין, נשיא צ'כיה מילוש זמאן חזר בו מתמיכתו בפוטין בגינוי המתקפה על אוקראינה. ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן, בעבר בעל ברית קרוב של פוטין, הצטרף גם הוא למקהלת ההתנגדות למתקפה של רוסיה. בצעד דומה ניסתה מרין לה פן, מנהיגת ימין קיצוני צרפתית, להתרחק מהעריץ הרוסי וכינתה את המתקפה "בלתי מוצדקת ללא הסתייגויות".

אחד המיליארדרים העשירים ביותר ברוסיה, מיכאיל פרידמן, קרא ל"שפיכות הדמים להסתיים", הטייס המפורסם אלכסנדר גרנייב תומך של פוטין, תקף גם הוא את המתקפה על אוקראינה. ליזה פסקובה, בתו של דוברו של פוטין דמיטרי פסקוב, הצטרפה למחאה נגד המלחמה על ידי שיתוף תמונת 'לא למלחמה' ברשתות החברתיות.

ראש ממשלת פולין מתאוש מורבייצקי הביע סולידריות ותמיכה באוקראינה במהלך פגישה עם זלנסקי בקייב. "לעולם לא נשאיר אותך לבד. אנחנו נהיה איתך כי אנחנו יודעים שאתה נלחם לא רק למען הבתים שלך, למען החופש שלך, למען הביטחון שלך, אלא גם למען אחרים", אמר.

ראש ממשלת פולין אמר שהמלחמה באוקראינה היא סוגיה אירופית הדורשת תגובה קולקטיבית. "האיחוד האירופי צריך לתת מהר מאוד לאוקראינה מעמד של מועמד להצטרף לאיחוד ויותר מזה, ולספק את כל כלי הנשק ההגנתיים כדי להגן על הבתים שלכם".

מלחמת אוקראינה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד