ז' אייר התשפ"ד
15.05.2024
בעקבות האינפלציה הגואה

הבנק הפדרלי האמריקני הודיע על עליית הריבית

נגיד הבנק המרכזי האמריקאי (ה"פד"), ג'רום פאוול, הודיע על עליית של רבע אחוז בריבית במשק בארה"ב, זאת על רקע אינפלציית שיא של 40 השנים האחרונות בגובה של 7.9%

הבנק הפדרלי האמריקני הודיע על עליית הריבית
דולרים. אילוסטרציה צילום: pixabay

האינפלציה בארה"ב זינקה לפני מספר ימים ומגרדת את רף ה-8%, שיא של 40 שנה, בעקבות כך הבנק הפדרלי של ארה"ב הודיע אתמול (רביעי) על העלאת ריבית ראשונה מאז תחילת משבר הקורונה, לרמה של 0.50%, העלאת של 0.25 נקודות אחוז. ההחלטה לא התקבלה פה אחד ועל פי הודעת הבנק, צפויות עוד 6 העלאות ריבית השנה.

"הכלכלה חזקה מאד ושוק העבודה הדוק מאד" אמר נגיד הפדרל ריזרב ג'רום פאוול במסיבת עיתונאים שהובאה באתר 'דבר'. "למרות שהפלישה לאוקראינה תשפיע לרעה על הכלכלה, אנחנו צופים צמיחה חזקה של 2.8% השנה, 2.2% בשנה הבאה -2% בשנה הבאה". הפד מעריך ששיעור האבטלה ירד ל-3.5% עד לסוף השנה, ואת האינפלציה יורדת ל-2.6% עד סוף 2023.

"המשכורות עולות בקצב המהיר ביותר בשנים האחרונות" אמר פאוול, וציין כי שוק העבודה הדוק מאד וכוח המיקוח של העובדים גדול. "הבעיות בשרשרת האספקה נמשכות ארוך יותר ממה שציפינו. עליית מחיר האנרגיה תיצור לחצי אינפלציוניים נוספים, והאינפלציה תמשך זמן רב יותר מהצפוי".

בתגובה לשאלות אמר פאוול כי אם היה יודע מראש את התנאים הכלכליים שנוצרו בחודשים האחרונים, היה נכון לעלות הריבית בשלב מוקדם יותר.

על פי הדיווח ב'דבר', זו העלאת הריבית הראשונה בארה"ב מאז 2018. בתחילת משבר הקורונה הוריד הפד את הריבית לרמה אפסית, במטרה לתמוך במשק האמריקני בהתמודדות עם המגיפה. זאת, לצד תמיכה הרחבה כמותית, רכישת אגרות חוב ממשלתיות וקונצרניות. בנוסף להורדת הריבית, פאוול אמר שהבנק המרכזי יקטין את היקף הנכסים שהוא מחזיק.

עליית המחירים המהירה בארה"ב בחודשים האחרונים חיזקה את ההערכה שמדיניות זו תשתנה. העלאת הריבית תייקר את האשראי ובכך אמורה לצנן את הפעילות הכלכלית, מה שאמור לגרום לירידה בביקוש למוצרים וכך למיתון עליית המחירים. המלחמה באוקראינה צפויה להוסיף לחץ נוסף למחירים, ולפגוע בהתאוששות המשק האמריקני.

בהחלטותיו הבנק האמריקני צריך לנווט בין עלית המחירים להתאוששות שוק העבודה. למרות ששיעור האבטלה ירד ל-3.8%, ההשתתפות בשוק העבודה עדיין לא חזרה לרמות בהן הייתה לפני תחילת מגיפת הקורונה.

על פי הערכות הבנק הפדרלי ימשיך במתווה העלאת ריבית, כשהשאלה היחידה היא הקצב בה התהליך יעשה, והמספר עליו תתייצב הריבית בסופו של דבר. הערכות מקובלות צופות 4 העלאות ריבית נוספות ב-2022.

גם לפני משבר הקורונה הריבית בארה"ב הייתה נמוכה בשיעור היסטורי, מאז הורדתה לרמה אפסית אחרי המשבר הכלכלי הגדול ב-2008. ב-2016 החל מתווה איטי של העלאת ריבית שהגיעה בשיא ל-2.5%, עדיין שיעור נמוך ברמה היסטורית. הורדת הריבית החלה לפני המשבר, כדי להמריץ את ההתאוששות האיטית של הכלכלה האמריקנית.

העלאת הריבית בארה"ב צפויה להשפיע על כלכלות נוספות במערב ללכת בעקבותיה. בישראל צפויה החלטת ריבית בחודש אפריל, והסיכוי להעלאה ראשונה מאז תחילת משבר הקורונה גובר.

אינפלציה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד