ז' אייר התשפ"ד
15.05.2024

לאן נעלם שם ה' מהמגילה?/הרב דוד חיימוב

מיוחד ל'בחדרי חרדים': רב פיקוד דרום, סגן אלוף הרב דוד חיימוב, בדבר תורה לחג הפורים

לאן נעלם שם ה' מהמגילה?/הרב דוד חיימוב
סגן אלוף הרב דוד חיימוב צילום: דובר צה"ל

"ומן הניסים הגדולים המפורסמים אדם מודה בניסים הנסתרים"- לאן נעלם שם ה' מהמגילה?

אחת השאלות שעולות מסיפור קריאתה של מגילת אסתר, אם לא המרכזית שבהן, היא מדוע לא מוזכר שם ה' במגילה? אומנם יש שפירשו כי התואר "המלך" שמופיע פעם אחר פעם במגילה, נועד לרמז על מלכו של עולם, אך עדיין השאלה מהדהדת ויש צורך לבאר את העניין.

תחילה נזכיר כי קיים הבדל בין הנהגה 'טבעית' להנהגה 'ניסית' שאיננה כזו: בעוד שבהנהגה 'ניסית' החריגה מדרך הטבע נראית בעליל ובאופן מפורש, בהנהגה ה'טבעית' יד ה' נסתרת והאדם המתבונן צריך 'לפקוח את עיניו' ולהודות על תהליכים ש'רק' נראים טבעיים.

כך כתב המהר"ל מפראג לפני כארבע מאות וחמישים שנה בהקשר של המגילה שאותה אנו קוראים בפורים, שקרויה על שמה של אסתר המלכה: "וזה טעם שבמגילה לא נמצא שם קדוש [=שם ה'], כי אינו נראה בהנהגה הזאת הטבעית, שמו הגדול שמחדש ניסים. רק ברמז בלבד נזכר".

אין להוציא מכלל אפשרות שדבריו המפורסמים של הרמב"ן, שנכתבו בפירושו לתורה על ספר שמות כשלוש מאות שנה לפני כן, עמדו לנגד עיניו של המהר"ל: "ומן הניסים הגדולים המפורסמים, אדם מודה בניסים הנסתרים שהם יסוד התורה כולה, שאין לאדם חלק בתורת משה רבנו עד שנאמין בכל דברינו ומקרינו שכולם ניסים, ואין בהם טבע ומנהגו של עולם".

היטיב להסביר את הדברים, ר' ברוך הלוי אפשטיין, בעל ה'תורה תמימה' בפירושו על הפסוק "וימי הפורים האלה לא יעברו מתוך היהודים וזכרם לא יסוף מזרעם": "חלוק [= שונה] נס פורים מנסי שאר המועדים, יציאת מצרים, מתן תורה וענני כבוד בסוכות, שבעוד שהם היו ניסים גלויים שאין להסתפק בהם, הנה נס פורים, אף על פי שהכל היה מאת ה', היה כל ענינו בדרך הטבע, באופן שמי שלבו חלק מאמונת ה', יכול לפרש הכל בדרך הטבע... וזהו שאמר אם גם ניסים גלויים כמו בכל המועדים יפסקו, אבל נסים הכמוסים בדרכי הטבע לעולם לא יבטלו, וכפי שיראה בכל דור ודור המסתכל בהליכות עולם בכלל ובחיי ישראל בפרט".

האירועים ההיסטוריים של עם ישראל, אינם רק סיפורים בחיי האומה אלא גם מהווים ציוני דרך שיש ללמוד מהם מוסר השכל גם לימינו. אסתר לא חיברה את המגילה שנקראת על שמה, אך היא נחשבת ל"שחקנית הראשית" ולסמל האמונה, בשל יכולתה לראות את יד ה' ואת המהלכים שהוא טווה לאורך כל העלילה, גם אם הם נעשים כביכול באופן טבעי. אסתר לא שותקת ולא מחרישה, ההיפך הוא הנכון: היא שמה את כל הפחדים והחששות שיש לה בצד, ומתוך אמונה ובטחון במנהיג העולם, היא יוזמת ונחלצת למען עמה השרוי בסכנה קיומית.

משתדלים אנו להמשיך את דרכם של מרדכי ואסתר. אמנם, לא תמיד זוכים אנו לראות את יד ה' אולם אם 'נפקח את עינינו' ניווכח לדעת, כי השגחת ה' על עם ישראל, על ארצו הקדושה ועל חייליו ומפקדיו, הינה תמידית ונצחית יום יום שעה שעה, בדרך הטבע ואף מעבר לכך. יהי רצון שנזכה ליישם את הערכים הנעלים ובכללם רעות, ערבות הדדית, אחריות ואכפתיות. פורים שמח

דבר תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 41 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד