י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024
סעו בזהירות

תיעוד מתוק: גדיים שזה עתה נולדו מהלכים לצד אמותיהם • צפו

תיעוד ראשוני של צאצאי יעלים בשמורת הטבע מצוק הצינים, הערכה היא כי בישראל קיימים כ-1500 יעלים שהם מין בסכנת הכחדה | בתיעוד נראים הגדיים הקטנטנים כשהם צועדים לצד אמותיהם

תיעוד מתוק: גדיים שזה עתה נולדו מהלכים לצד אמותיהם • צפו
גדיים קטנים לצד אמם בשמורת מצוק הצינים צילום: דניאל שמר, רט''ג

הבוקר (שישי) תועדו לראשונה צאצאי יעלים שנולדו זה עתה כשהם מהלכים לצד אמותיהם בשמורת הטבע מצוק הצינים.

הגדיים ואמותיהם במצוק הצינים. צילום: דניאל שמר, רט''ג.

ד"ר אסף צוער, אקולוג מחוז דרום של רשות הטבע והגנים מספרת כי עונת ההמלטה של היעל הנובי היא בראשית האביב, כך שבימים אלה, ניתן להתחיל לצפות באימהות ובגדיים.

הצלת היעלים מהכחדה וקיום אוכלוסיות ברוב מצוקי הנגב ומדבר יהודה נחשב לאחד מהישגיה הבולטים של שמירת הטבע בישראל.

היעל הנובי היה נפוץ בעיקר במזרח התיכון ובערב הסעודית. בישראל שרד עם קום המדינה מספר מצומצם של יעלים במדבר יהודה. בעקבות מאמצי שימור החלה אוכלוסיית היעלים להשתקם והתפשטה במדבר יהודה ובנגב.

אחרי מלחמת ששת הימים התפשטה אוכלוסיית היעלים גם לחלקו הצפוני של מדבר יהודה.

יעל נקבה מסוגלת להמליט גדי אחד, ואם היא מבוגרת ומנוסה, מצבה הגופני טוב והיא מצויה בתא שטח שבו מזון טוב היא תמליט תאומים.

בשנה שחונה המלטות מעטות ושרידות הגדיים נמוכה. ההמלטה מתרחשת באביב והייחום הוא בסתיו לפני רדת הגשמים, כך שהיעלה בעצם “מהמרת” על מצב הצומח לאחר שירדו הגשמים - אם לא להמליט או אם להמליט גדי אחד או תאומים.

ביעלים קיימת תופעת "גני ילדים" בהם כמה נקבות מרכזות את הגדיים יחד ומשאירות נקבה או שתיים שישמרו על הצעירים, באזור מוגן במצוקים.

כך מתאפשר לנקבות האחרות לרעות באזורים מסוכנים יותר. עם התבגרותם ניתן לראות "משחקים" של הגדיים בהם הם מחכים את הבוגרים במשחקי מלחמות וכך כבר בגיל צעיר בוחנים את כוחם מול שאר בני גילם.

בשבועיים האחרונים נדרסו מספר רב של יעלים באזור כביש 90 שעלו לאכול מזון בצידי הכביש ברשות מבקשים מהנהגים סעו בזהירות ועזרו לנו לשמור על היעלים.

גדי תיעוד עדר יעלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד