ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024
נחתמה תקופה

מרן הגר"ח קנייבסקי זצוק"ל נטמן בבית החיים • סיכום מסע הלוויה

מרשב"ם לבית החיים שומרי שבת: בהשתתפות מאות אלפים, בהלוויה שטרם נראתה כמותה, הובא היום מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי זצ"ל לקבורה בבית החיים בבני ברק. 'בחדרי חרדים' עם תמלול מלא של ההספדים הקצרים במסע, ותמונות גדולי ישראל שהשתתפו בלוויה

מרן הגר"ח קנייבסקי זצוק"ל נטמן בבית החיים • סיכום מסע הלוויה
מאות האלפים בהלוויה של הרב קנייבסקי צילום: שוקי לרר

מאות אלפים נטלו היום (ראשון) חלק וליוו בדרכו האחרונה את מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי זצ"ל בבני ברק, בהלוויית ענק שטרם נראתה כמותה בישראל. 

מסע הלוויה נפתח בשעה 12:00 בצהריים, במרפסת הבית ברחוב רשב"ם, באמירת פרקי תהילים על ידי נאמן ביתו הגאון רבי משה סמוטני ואמירת סליחות בהתעוררות עצומה על ידי הגאון רבי משה חיים בויאר.

לאחר מכן הספיד ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין, גיסו הגאון רבי יצחק זילברשטיין, ובנו הגאון רבי שלמה קנייבסקי, ראש ישיבת קרית מלך שדיבר בשם המשפחה.

בסיום מסע הלוויה רבי משה סמוטני הכתיר את בנו של מרן, הגאון רבי יצחק שאול קנייבסקי למרא דאתרא של בית המדרש 'לדרמן'.

מסע הלוויה הסתיים באמירת הקדיש נאמר על ידי בנו הגאון רבי אברהם ישעיהו קנייבסקי ומשם יצא מסע הלוויה ברכבו של מרן זצ"ל לבית החיים שומרי שבת - זכרון מאיר.

ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין פתח את הספדו: "יש גמרא, "וי לארעה דישראל". היה אדם גדול שנפטר שהספידו אותו ואמרו וי לארעה דישראל. נפטר אדם גדול ואמרו הספד גדול לארץ ישראל, לא כתוב שהוא היה הגברא רבא היחיד בארץ ישראל. אבל כתוב שאם חסר אחד חסר השפעה לארץ ישראל. בכל העולם לא היה חסר השפעה ואף על פי כן היה חסר בהשפעה".

"אצלינו, היום, זה וי לארעה דישראל, כאן זה גברא רבא, זה לא גברא רבא שיש עוד גברא רבא, זה היה הגברא רבא היחיד של ארץ ישראל, לא שחסר אחד אלא כעת אין גברא רבא בכל ארץ ישראל ובכל העולם כולו. כעת אין גברא רבא חסרה ההשפעה ואם אין ההשפעה זה איום ונורא".

"כל יהודי צריך השפעה ובלי השפעה זה איום ונורא, אם אדם עושה כל מה שיכול אז יש סייעתא דשמיא, עכשיו זה לא פשוט זה וי דארעה דישראל ווי לכל העולם כולו, כולנו מושפעים ממנו, ביקשו ממנו תפילות וברכות. השפעות כאלה שאין כעת בכל העולם כולו, וזה המצב כעת."

רה"י קיצר בהספד מפני הדוחק, והוסיף, מה זה מחייב אותנו מה אנחנו חייבים לעשות כעת? מה צריך לעשות, כעת חסר השפעה, יש עוד גמרא שהקב"ה עושה דין לצדיקים, אצל צדיקים זה לא עונש זה רווח לצדיקים והקב"ה מתעלה, צריך מדרגה, אנחנו בדור עני דור יתום חסר לנו בעלי מדרגה שנרגיש שכל הדור שחסר לנו ההשפעה, להוסיף יראת שמים על כל אחד ואחד, יש צורך ביראת שמים.

את דבריו סיים "ואיך מוסיפים יראת שמים? לב אבן לא מקבל השפעה, יש עצה, מוסר היא העצה היחידה לעסוק בספרי מוסר שהיא עושה שהאדם יראה ביקורת עצמית, ביקורת עצמית לפשפש במעשיו, היצר הרע חזק מאוד וצריך כל רגע ורגע השפעה וסייעתא דשמיא שלא להיכשל - את ה' אלוקיך תירא".

"הרבה פעמים כתוב בתורה יראת שמים, זה נגד הטבע, וצריך תמיד חיזוק ליראת שמים, כי יש יצר הרע בכל רגע ורק על ידי קביעות יומיומית בספר מוסר אפשר להינצל, יש הרבה ספרי מוסר, שמזכים את עם ישראל לזכות בהשפעה ברוחניות. אבל ספר מוסר שמשעמם לא משפיע. אבל יש ספרים שמעניינים. קביעות יום יומית בספרי מוסר בדברים המעניינים שמשפיעים, והרגע הזה שחסר לנו ההשפעה של אדם גדול כמוהו שזה השפעה של רוחניות".

"אנחנו חייבים לחזיר לו ברוחניות ואין סוף לתענוגי עולם הבא וזה אנחנו חייבים לתת לו את הזכויות האלה שאנחנו מתעוררים לתפילתו. וזה הדבר היחיד שאנחנו יכולים להחזיר לו, להוסיף זכויות בשבלינו זו גם הצלה רוחניות, וזה גם חסד גדול על המתים שאנחנו חייבים לו הרבה, ואין שיעור למה שאנחנו חייבים לו, כל הציבור, כל העולם חייב לו ואין זכות לתענוגי עולם הבא, וזה רק על ידי קביעות יום יומית בספרי מוסר שמעניינים, וכל אחד מקבל על זה השפעה עצומה, והבית נהיה מאושר, חיים מאושרים בבית, זה בשבילנו תענוגים רוחניים, וגם זכות גדולה מאוד שאנחנו חייבים לעשות. ומן השמים ירחמו עלינו ונזכה - ובילה המוות לנצח".

לאחר מכן החל להספיד גיסו הגאון רבי יצחק זילברשטיין שסיפר את הסיפור המפורסם על החגב, "ר' חיים חיבר את הספר קרני חגבים, הוא לא ידע את צורת החגב עד שהופיע חגב בחלון ביתו כדי שיראה הכול לצורך לימודו, חמי מרן הרב אלישיב אמר לי שזה דבר שרק הראשונים זכו לו, ומי שזוכה לרוח הקודש זה בחינה של בהירות המוחין, והרב אלישיב אמר שבהירות המוחין בדור זה ר' חיים".

"יש אדם ששקול כנגד כל העם. הקדוש ברוך הוא לוקח את האדם ששקול נגד כל העם כדי לכפר על עם ישראל, עכשיו זה שעת רצון, בואו נחזור בתשובה שלמה כולנו יחד".

והביא בשם האור החיים שגם מי שגדול בתורה בשביל לזכות לדברים גדולים כאלו שראינו את מרן כדוגמת המעשה עם החגב זה רק בצירוף עם תשובה שאדם עושה תשובה כל ימיו.

הרב זילברשטיין הוסיף ואמר: "מרן אמר ברכה והצלחה בקיצור בראשי תיבות מעולם לא שאלתי אותו מדוע הוא קיצר, מדוע הוא לא אמר ברכה והצלחה התשובה היא משום ביטול תורה, ולכן בכל ימיו אף פעם הוא לא לקח שום תפקיד תורני כיון שראש ישיבה שצריך למסור שיעור יש לו כמה דקות של ביטול תורה ואת הדקות האלה רצה ר' חיים למנוע".

בנו, הגאון רבי שלמה קנייבסקי ראש ישיבת 'קרית מלך' פתח את הספדו ואמר: "הקב"ה לקח אותך במיתת נשיקה".

"איך אני יכול להספיד אותך?, אני רק יכול לספר שהיינו ילדים קטנים לפני חמישים שנה ויותר, בלילות שבת החורף הארוכים כידוע לא לומדים לאור הנר, מה אפשר לעשות כזה לילה ארוך, אז היה לנו משחקים עם האבא, מה המשחקים היו?, יש ספר שנקרא 'מאמרים ופתגמים' שם יש את כל מאמרי חז"ל בבלי ירושלמי ועוד כל מיני מקומות לפי סדר א' ב' בסוף מובא כל מאמר חז"ל את המקור, והמשחק היה שאחי הגדול ואני היינו קוראים לו את מאמרי חז"ל לפי סדר א' ב' והוא היה אומר את המקור, ראינו מראות אלוקים זה דבר שלא נמצא אנחנו כילדים קטנים לא ידענו להבין ולהכיל זה רק מועט המחזיק את המרובה".

הגר"ש סיפר על מה שהיה במלחמת המפרץ ובמגפת הקורונה: "גם בזמן מלחמת המפרץ הוא החזיר את כולם חזרה לחיידרים ולישיבות, מעבר לזה שהחזיר להם את הרוחניות, הוא גרם להם לשפיות גם במחלה האחרונה שהייתה הוא החזיר את כולם לישיבות ולחדרים והחזיר אותם לשפיות".  

הגר"ש קנייבסקי אמר: "מה שלא קשור לתורה לא עניין אותו לא עניין אותו שום דבר",

וסיפר עוד כי תמיד שהיה מגיע בצהריים הביתה לא היה אוכל עד שהאמא הייתה מגיעה גם לאכול איתו יחד, אם היה לוקח יותר מדקה וחצי איחור היה ממשיך ללמוד.

בסיום הכריז הרב משה סמוטני "בשם רבני ומתפללי בית הכנסת לדרמן - חזון איש ובברכתם ובעידודם של גדולי ישראל, אנו שמים בראשנו את בנו חביבו של מרן שר התורה, הלוא הוא הגאון רבי יצחק שאול, לכהן פאר כרב בית הכנסת כאן, והוא ימשיך את המסורת של סבו, מרן הקהילות יעקב ואביו שר התורה זצוק"ל".

לאחר אמירת הקדיש על ידי בנו הגדול הגראי"ש קנייבסקי ואמירת עקביא בן מהלל יצא מסע הלוויה לבית החיים שומרי שבת שם נטמן בבכיות עצומות ובהתעוררות גדולה.

בני המשפחה לא הלכו אחר מיטתו כנהוג כפי שהיה אצל הסטייפלער זצ"ל רק החתנים סחבו את המיטה הגר"ש שטיינמן, הגר"י קולדצקי, הגרא"ד אפשטיין, הגר"ז ברוורמן והגר"י צביון וכן בני הגר"י בויאר.

 

הרב חיים קנייבסקי הלוויה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד