כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
העולם מתעניין בלוויה ההמונית

ה'ניו יורק טיימס' על הגר"ח: לא ידע איך להכין תה

העיתון מהמשפיעים בעולם בכתבה מרתקת: "מאות אלפי ישראלים סגרו חלקים נרחבים ממרכז ישראל כדי להשתתף בהלווייתו של הרב חיים קנייבסקי, מנהיג רוחני רב השפעה" נכתב בכותרת המשנה. "התייעצו איתו אפילו אילו מכשירי חשמל ביתיים עליהם לקנות"

ה'ניו יורק טיימס' על הגר"ח: לא ידע איך להכין תה
הלווית הגר"ח קנייבסקי זצ"ל צילום: צלמי פלאש 90

ה'ניו יורק טיימס' מהעיתונים המשפיעים והחשובים והגדולים בעולם מפרסם כתבה מרתקת על הלווייתו של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצ"ל, וכותב בין הייתר כך: "אלפי ישראלים התכנסו ביום ראשון בהלווייתו של הרב חיים קנייבסקי, מנהיג רוחני ביהדות החרדית, באחד הכינוסים הציבוריים הגדולים בתולדות ישראל".

על פי העיתון, ההערכות העלו כי בין 400,000 ל-750,000 אבלים השתתפו בהלוויה או מילאו רחובות, מרפסות וגגות סמוכים, בתקווה להתקרב ככל האפשר אל בית הקברות. העיתון מציין כי "ההמונים סגרו לא רק את בני ברק, מובלעת חרדית בקצה המזרחי של תל אביב, בה התגורר הרב, אלא גם חלקים נרחבים ממרכז הארץ, שם מאות בתי ספר נותרו סגורים ביום ראשון, היום הראשון של שבוע העבודה הישראלי, כדי למנוע מהתלמידים להיתקע בפקקים".

עוד מדווח העיתון, כי "מספר המשתתפים המשוער עדיין היה נמוך מ-850,000 שהשתתפו בהלווייתו של הרב עובדיה יוסף, מנהיג חרדי נוסף, שנפטר ב-2013". עוד נאמר: "גודל הלווייתו של הרב קנייבסקי ביום ראשון שיקף את הערצתם של החרדים בישראל" למנוח.

בפרופיל דמותו ואישיותו כותב ה'ניו יורק טיימס': "לרב קנייבסקי לא היה תפקיד רשמי, אבל הוא נחשב למנהיג של מה שנקרא יהודי ליטא, זרם לא-חסידי של היהדות החרדית ששורשיו במזרח אירופה. יהודי ליטא מהווים כשליש מ-1.1 מיליון החרדים בישראל". בפרופיל על הגר"ח נכתב: "אדם שקט בעל זקן לבן ועור מקומט, הרב קנייבסקי היה נערץ בשל ידיעותיו האנציקלופדיות בהלכה ובכתבי הקודש היהודיים. משפחתו סיפרה שהוא קרא טקסטים דתיים (לימוד גמרא) עד 17 שעות ביום מאז שנות ה-30".

הרכב מוביל את מיטתו. צילום: יעקב נחומי, פלאש 90.

"הלימוד הבלתי פוסק ביסס את המוניטין שלו כחכם גדול, והובילה מאות אלפי אנשים לפנות אליו לייעוץ רוחני קבוע, מדי יום היו עומדים מאות אנשים בתור מחוץ לביתו של הרב קנייבסקי כדי לבקש את הדרכתו בנושאים כמו נושאים רפואיים ופוליטיים דחופים, ואפילו אילו מכשירי חשמל ביתיים עליהם לקנות".

העיתון מציין את הייחוס של שר התורה: "גם מורשתו המשפחתית המפוארת של הרב קנייבסקי הוסיפה ליוקרתו: אביו ודודו נחשבו לחכמי דת מכובדים, המכונים הסטייפלר והחזון איש, הרבה לפני שהוא עלה לגדולה". בחייו המאוחרים יותר, נחשב הרב קנייבסקי "לבעל השפעה משמעותית על מפלגה פוליטית ישראלית, דגל התורה, המייצגת חלקים מהציבור החרדי בפרלמנט הישראלי, ומילאה תפקיד מרכזי בכמה ממשלות ישראל בשלושת העשורים האחרונים".

חלק מקהל הרבבות במסע הלוויה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90.

העיתון מציין עוד כי "חייו הסגפניים של הרב קנייבסקי הובילו לשאלות תכופות של חילונים ישראלים על מידת ההבנה של העולם". עוד נכתב, כי "משפחתו אמרה שהוא כל כך מרוכז בלימוד התלמוד, שהוא לא ידע איך להכין תה, או את שמו של ראש הממשלה שכיהן הכי הרבה זמן בישראל, בנימין נתניהו".

העיתון מציין את כל מה שמעניין בסופו של דבר: "מותו של כל מנהיג חרדי מעורר בדרך כלל ויכוח על יורש. אבל במקרה של הרב קנייבסקי, השאלה פחות לוחצת כי הוא הותיר אחריו איש דת ליטאי מוביל אחר, הרב גרשון אדלשטיין, בן 98, שכבר נחשב כבעל משקל שווה בעולם החרדי".

הגר"ח קנייבסקי הרב חיים קנייבסקי הרב קנייבסקי הלוויה ניו יורק טיימס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד