כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
דגל התורה לאן? 

הסתלקות מרן הרב קנייבסקי זצ"ל: הכל על 'היום שאחרי' בהנהגה הליטאית 

חלל גדול הותירה הנהגתו של מרן שר התורה הרב חיים קנייבסקי זצ"ל מנהיגה של 'דגל התורה' מאז פטירת הרב שטיינמן זצ"ל, 'בחדרי חרדים' משרטט את מפת הכוחות יממה לאחר הלוויה, על אלו ערים זה ישפיע? מי יפסיד? והאם הציר עם אריה דרעי יימשך? | פרוייקט מרתק ומיוחד  

הסתלקות מרן הרב קנייבסקי זצ"ל: הכל על 'היום שאחרי' בהנהגה הליטאית 
ח"כי דגל התורה אצל הגר"ח קנייבסקי צילום: שוקי לרר

היום שאחרי הלוויתו של מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי זצוק"ל: במפלגת 'דגל התורה' הליטאית אותה הנהיג, ובמערכת הפוליטית החרדית מתעוררים למציאות חדשה. מציאות ללא הנהגתו של שר התורה הרב קנייבסקי וללא בני הבית הקרובים שהפכו מאז פטירת מרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל למובילי המהלכים הפוליטיים בגזרה המוניציפלית והארצית.

ההכרעות הפוליטיות שהיו מתקבלות יחד, הן בבית ברשב"ם 23 והן בבית בראב"ד 17 מעונו של נשיא מועצת גדולי התורה הגרי"ג אדלשטיין (שנכנס לשנתו ה - 100), יתקבלו כעת באופן בלעדי בבית בקרית הישיבה, ראב"ד 17.

עד כה, ההנהגה המשותפת צלחה לרוב, אך ביניהם היו גם לעיתים מחלוקות, חלקן פומביות, אך רובן התנהלו בשקט מופתי ונסגרו בשיחות בין הנכדים יענקי קנייבסקי ומוטי פלאי שניהלו קשר הדוק בשנה האחרונה, שבשיאו היה מינוי חברים חדשים למועצת הליטאית.

הנכדים המדוברים ביותר, יענקי קנייבסקי ומוטי פלאי בלשכת היו"ר של 'דגל'. צילום: באדיבות המצלם

בשנים האחרונות היו מחלוקות שהחלו בבחירות המוניציפליות ובהכרעות שהתקבלו, כמו גם סוגיית השליטה בביטאון המפלגתי 'יתד נאמן', שהציפה מידי פעם מחלוקות קלות. רק לאחרונה פרסמנו ב'בחדרי חרדים' את המחלוקות סביב התנהלות 'החינוך העצמאי' בצירוף מוסדות בעלזא, וכן שינויי גישה בהגבלות הממשלה בתקופת נגיף הקורונה.

שינויי הכוחות שיגיעו כעת ישפיעו בכל מקום ומקום, בעיקר בזירה המוניציפלית שנערכת בימים אלה לסבב הבחירות הקרוב. אך גם ביחסי הכוחות בכנסת שאמנם תורגש פחות לציבור הרחב, אך במסדרונות הכנסת היא תורגש בעוצמה רבה. המקורבים כמו גם האינטרסים ישתנו, כאשר חברי הכנסת המקורבים לחצר בראב"ד יקבלו בוודאי אוזן קשבת יותר על פני האחרים.

הנהגתו השמיימית של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצוק"ל הייתה במרכז מערכות הבחירות האחרונות לכנסת ולרשויות המקומיות, היא זו שהביאה גם קולות מחוץ למאגר הליטאי - חרדי, תוצאות השש - שלוש הידועות בירושלים, בחירתו של משה ליאון, שמונה מנדטים בבחירות לכנסת ה-21 היו פרי מסע הבחירות "לאורו" של שר התורה שהנהגתו הייתה חוצה מגזרים, זה כנראה ואולי בטוח לא יחזור לקדמותו.

הגר"ח זצ"ל והגרי"ג בן ה- 100 שמקבל את ההנהגה לבדו. צילום: אלי קובין 

אם אנחנו עוברים עיר עיר נוכל לשרטט את השינויים האפשריים בעקבות העברת ההנהגה באופן בלעדי לביתו של ראש הישיבה, החל מהעיר אלעד שם כמעט באופן וודאי היו מדיחים את נציגי 'דגל התורה' המקומיים אחרי שתמכו בתקציב של ראש העיר ישראל פרוש בניגוד לעמדת המפלגה, כעת כלל לא בטוח שיודחו. כמו גם בשאלת זהות ראש העיר הבא, האם ילכו לדיל עם ש"ס או עם שלומי אמונים. את זה נדע סמוך יותר לבחירות. 

בירושלים דיווחנו לאחרונה על מו"מ שנפתח האם לאחד מחדש את סיעות 'דגל התורה' ו'אגודת ישראל' ובמרכזו מחלוקת על יחסי הכוחות, כאשר ב'דגל התורה' מצדדים בהישג הבחירות דאשתקד. כעת, עם פטירת שר התורה קשה להאמין שב'דגל' יצליחו לשחזר את ההישג מה שבוודאי ישפיע גם בחדר המשא ומתן.

כך גם בעיר בני ברק, ראש העיר אברהם רובינשטיין שהיה המועמד של שר התורה ואף נודע בכינויו - 'המלך'. כזכור, שר התורה היה זה שהוביל לבחירתו אחרי הצבת יעקב אשר בכנסת. כעת, בלשכתו של רובינשטיין שהורכבה ממקורבי הבית ברשב"ם ייאלצו להתרגל למציאות החדשה, והיא שהמשנה לראש העיר כיום, מנחם שפירא, שלא מסתדר עם לשכת ראש העיר, זוכה לקרבה יתרה בראב"ד והוא גם זה שממונה על המחלקה המוניציפאלית ב'דגל' וכוחו צפוי לגדול ככל הנראה. גם מועמדותו העתידית של חנוך זייברט שמקומו בתור כעת, בהסכם בעיר בני ברק - נראית בטוחה מתמיד.  

סוגיה נוספת שתעמוד במרכז ההנהגה החדשה ב'דגל התורה' היא העיר בית שמש בה ייאלצו להכריע בקרוב על זהות מועמד המפלגה לראשות העיר, בפעם הקודמות בשל חילוקי דעות בתוך המפלגה והמחלוקת האם להציב את שמוליק גרינברג או את משה מונטג לא הוצג מועמד ליטאי לראשות, מה שהוביל לבחירתה של עליזה בלוך.

כינוס מועצת גדולי התורה של 'דגל' בחדר ברשב"ם. צילום: שוקי לרר

ח"כ בדגל התורה ששמו נותר חסוי מודה בפני כתב 'בחדרי חרדים' כי "עכשיו הכל נפתח מחדש. זו מציאות חדשה ושונה", הוא מתייחס בין היתר לשיתוף פעולה האדוק שהיה בשנים האלה בין יו"ר ש"ס אריה דרעי לבית ברשב"ם שם הוא היה אורח קבוע ומכובד, הציר בין דגל לש"ס היה זה שהכריע את הבחירות המקומיות ועל פי התכנון היה אמור להמשיך גם בבחירות הקרובות בעוד כשנה וחצי.

כך או כך, הציר כנראה שיימשך בגלל אינטרסים משותפים, אך המינון ישתנה בוודאות. היו נציגים שטענו לאורך השנים האחרונות כי באמצעות הבית ברשב"ם לעיתים אריה דרעי גם שלט ב'דגל התורה', זה בוודאי שלא יימשך תחת שליטת אנשי ראב"ד שמקבלים שליטה אבסולוטית במוסדות דגל התורה, החל מהחינוך העצמאי, ביטאון יתד נאמן, וכעת גם שליטה בלעדית בנעשה בכנסת וברשויות המקומיות, שינוי שיורגש כאמור היטב לקראת קמפיין הבחירות שיחל ממש בקרוב. 

האם נראה שינויים דרמטיים בקרוב, ככל הנראה לא, מטבעה של המפלגה הליטאית שלא לעשות שינויים ברשימה ובהרכבים, אך הרוח תשתנה בוודאות. 

כאן 'בחדרי חרדים' נמשיך לעקוב.

הגר"ח קנייבסקי, הנכד יענקי ויו"ר ש"ס דרעי ב'לחיים' בימי הציר. צילום: שוקי לרר

הרב חיים קנייבסקי דגל התורה יענקי קנייבסקי מוטי פלאי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 33 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד