כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
מלחמת פוטין

25 ימי לחימה באוקראינה: נמשכות ההתקפות הקשות במריופול ובאירפין

רוח ההתנגדות האוקראינית אינה שוככת: אלפי אזרחים התעמתו עם הכובשים הרוסים בחרסון, אזעקות ופיצוצים בקייב, ז'יטומיר, ויניצה ועוד, אוקראינה מקשיחה את הטיפול באופוזיציה הפרו רוסית ואת הפיקוח על השידור בכלי התקשורת, דווח כי רוסיה לקחה בכפיה אלפים מתושבי מריופול לתוך שטחה, ודרכוניהם האוקראיניים נלקחו מהם

25 ימי לחימה באוקראינה: נמשכות ההתקפות הקשות במריופול ובאירפין
התיאטרון ההרוס במריופול צילום: מתוך פייסבוק

המלחמה באוקראינה ממשיכה להכות ולהפיל חללים רבים, וגם אתמול דווח על הפצצות כבדות בחרקוב בה נהרגו בלילה הקודם לפחות חמישה אזרחים בהם ילד כבן תשע. הפצצות כבדות מאוד דווחו גם באירפין, וכן בדונייצק הנשלטת על ידי הבדלנים הפרו רוסים, שלטענתם הותקפו בידי אוקראינה במטחים של רקטות גראד. לעומת זאת, באוקראינה דווח אתמול כי בבית אבות שבדונייצק נהרגו לפני למעלה משבוע כ-50קשישים בהתקפה רוסית, ועד כי האירוע לא היה ידוע להם, משום שהבדלנים הפרו רוסים הסתירו אותו. 

אוקראינה טוענת גם לכ-1300 אזרחים שעדיין מוגדרים נעדרים בהתקפה שביצעה רוסיה בשבוע שעבר על בניין התיאטרון במריופול. כ-150 בני אדם חולצו מהמקלט, אבל אוקראינה טוענת שרבים אחרים עדיין לכודים וגורלם אינו ידוע. טענה נוספת שנשמעה לגביה קרב במריופול עוסקת בדיווחים לפיהם רוסיה הודיעה לאזרחים המתגוררים בחלקים מהעיר שנכבשו על ידה, כי יש להם אפשרות להתפנות מבתיהם במהירות, לפני שכל האזור יופצץ בכבדות.

האזרחים קיבלו את האפשרות לבחור בין הישארות בבתים חשופים למתקפה הרוסית, או הימלטות אל תוך שטחי רוסיה. לפי הטענה האוקראינית, כ-5000 מתושבי העיר נמלטו לרוסיה, שם הוחרמו מהם הדרכונים והמסמכים המזהים האוקראיניים, על מנת לאלץ אותם להישאר בשטחי רוסיה מבלי יכולת לחדש את זהותם האוקראינית.

התקפות כבדות הכו אתמול גם בעיר אירפין הסמוכה לקייב, שאותה משטחים הרוסים בשיטתיות בשבועיים האחרונים. כמו כן דווח על מטחי רקטות שנורו על העיר ויניצה, ונמסר גם על מתקפה משמעותית בעיר ז'יטומיר. רוסיה טוענת כי הבדלנים הפרו רוסים מלוגנסק הצליחו לכבוש עיירה נוספת בסמוך לאזור השליטה שלהם. למרות ההתקפות הרוסיות הכבדות, צבא אוקראינה ממשיך להיאבק ברוסיה בכל החזיתות, ומדווח על אבדות משמעותיות שהוא מסב לרוסים. הדיווחים בחלקם מגובים גם בתצלומים של המוני משוריינים וטנקים רוסיים שהושמדו בימים האחרונים על ידי הצבא האוקראיני. 

תיעודים אחדים שהגיעו אתמול מהעיר חרסון שנכבשה על ידי רוסיה כבר לפני יותר משבועיים, מראים שהאזרחים בעיר ממשיכים להתנגד בתוקף למשטר הצבאי של רוסיה. אלפים מתושבי חרסון יצאו אתמול להפגנה ברחובות העיר, רבים מהם היו עטופים בדגלי אוקראינה רחבי מידות, ואחרים נופפו בדגלים אל מול הכובשים הרוסים. האזרחים הצליחו לעצור שיירה של משאיות של צבא רוסיה, וגרמו לה להסתובב ולשוב על עקבותיה בחיפוש אחר ציר נסיעה חלופי. לכל אורך התקרית זועקים האוקראינים בקריאות קצובות "דמוי, דמוי" (הביתה, הביתה) לכובשים הרוסים, ולאחר שהמשאיות סבות על עקבותיהן מתחלפות קריאות במחאה בצהלות שמחה קצובות "סלאבה אוקראינה" (תהילה לאוקראינה). באחד התיעודים נראים האזרחים מתמודדים עם משטרה צבאית רוסית, ולמרות שהשוטרים הצבאיים יורים צרורות באוויר, האזרחים אינם זזים ממקומם וממשיכים להפגין בעודם נמצאים במרחק של מטרים בודדים מקני הרובים המכוונים אליהם.

במקביל מנסה אוקראינה לעודד מחאה והתנגדות אזרחית גם בתוככי רוסיה עצמה. ממשלת אוקראינה מפרסמת חומרי תעמולה שמיועדים לאזרחי רוסיה, בהן היא מנסה לעקוף את הצנזורה הרוסית הכבדה השוררת על כלי התקשורת ברוסיה. בין היתר מפרסמים האוקראינים הדרכה לצעירים רוסים איך לחמוק מחובת הגיוס. הם ממליצים להם שלא לענות לטלפונים ממספרים שאינם מוכרים, מחשש פן מדובר בפניה של לשכת הגיוס הצבאית. כמו כן הם ממליצים לאזרחי רוסיה הצעירים להתרחק מהערים הגדולות ולהתפזר בכפרים הנידחים למשך התקופה הקרובה, כדי לחמוק מהיתקלויות עם המשטרה הצבאית הרוסית שעלולה לגייס אותם לצבא. בחומרי התעמולה הללו, האוקראינים גם מתדרכים את מי שכבר גויסו לצבא רוסיה, כיצד לתמרן את הצבא ולחמוק מהגעה לשדה הקרב, כיצד ניתן להעלות את חום הגוף על מנת לקבל חופשה מסיבה רפואית ועוד. 

אוקראינה גם קוראת לחיילים בצבא רוסיה שנשלחים בכפיה לשדה הקרב להניח את נשקם, ומבטיחה שלא לפגוע בחיילים שייכנעו ללא קרב, ואף להעניק להם יחס מכבד בשבי האוקראיני. על פי הדיווחים, אוקראינה החלה במקביל להחמיר את הטיפול בקולות פרו רוסיים הנשמעים בשטחה תוך כדי המלחמה. פעילותן של מפלגות האופוזיציה הפרו רוסיות הוגבלה משמעותית, וכן הוגבר הפיקוח על כלי התקשורת המשדרים באוקראינה, שחלקם נמצאים תחת השפעה רוסית משמעותית, ושייכים לאוליגרכים המזוהים עם רוסיה ונהנים מקשרי מסחר ענפים עמה. 

לפי הדיווחים, הנשיא זלנסקי חתם על צו המחייב את כל ערוצי התקשורת המשדרים באוקראינה לשדר 'חדשות אחידות', שיוכתבו על ידי צבא אוקראינה והממשלה האוקראינית.

 

מלחמת אוקראינה רוסיה חיילים רוסים התקפות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד