כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
מאשימה את הממשלה הבריטית

האשה ששוחררה מהכלא האיראני: "יותר מידי זמן"

אשה בריטית ממוצא איראני שנעצרה לפני שש שנים ושוחררה לפני מספר ימים, אמרה שלא היה צריך לקחת לממשלה כל כך הרבה זמן כדי להביא לשחרורה מהכלא באיראן

האשה ששוחררה מהכלא האיראני: "יותר מידי זמן"
גבר באיראן, אילוסטרציה צילום: Unsplash

גברת זאגארי-רטקליף נעצרה באיראן לפני כמעט שש שנים לאחר שטסה מבריטניה לאיראן לפגוש את בני משפחתה, כעת, עם שחרורה, היא סיפרה במסיבת עיתונאים על שמחתה הרבה להתאחד עם בעלה ובתה, ותיארה את המפגש, כ"מפגש יקר".

הבריטית-איראנית דיברה לראשונה מאז חזרתה הדרמטית לבריטניה בשבוע שעבר. רטקליף טענה כי, "מה שקרה עכשיו היה צריך לקרות לפני שש שנים". 

גברת זאגארי-רטקליף נעצרה בעת שביקרה את הוריה באיראן, עם בתה בת השנתיים, גבריאלה, באפריל 2016. בשבוע שעבר היא שוחררה לאחר שישה שש שנים במעצר.

שחרורה הגיע לאחר שממשלת בריטניה שילמה חוב של 400 מיליון סטרלינג לאיראן, חוב משנות ה-70, למרות ששתי הממשלות אמרו שאין קשר בין שני הנושאים.

בשיחה עם התקשורת הודתה גברת זאגארי-רטקליף לכל אלה שעבדו כדי לשחרר אותה, ושיבחה את בעלה ה"מדהים והנפלא", ריצ'רד רטקליף, שלדבריה פעל ללא לאות. היא גם הודתה לבתה "על שהייתה מאוד מאוד סבלנית עם אמא".

אבל מנגד היא גם הסתייגה מהקרדיט שבעלה העניק לשרת החוץ ליז טרוס על שחרורה, ואמרה: "ראיתי חמישה שרי חוץ שהתחלפו במהלך שש שנים. כמה שרי חוץ צריך כדי שמישהו יחזור הביתה?" היא הוסיפה: "כולנו יודעים איך חזרתי הביתה. זה היה צריך לקרות בדיוק לפני שש שנים, חיכיתי לרגע הזה כל כך הרבה זמן", אמרה.

גברת זאגארי-רטקליף סירבה לדבר על החוויה הקשה שלה, ואמרה שזה תמיד ירדוף אותה. בהיותה באיראן בספטמבר 2016, גברת זאגארי-רטקליף, הואשמה בתכנון להפיל את ממשלת איראן ונידונה לחמש שנות מאסר. ובאפריל 2021, היא נידונה לשנה נוספת באשמת תעמולה נגד הממשלה.

גברת רטקליף תמיד הכחישה את ההאשמות הללו ואמרה שהיא הייתה רק באיראן כדי לבקר את משפחתה. בשיחה ביום שני, היא אמרה כי שלטונות איראן אמרו לה זמן קצר לאחר מעצרה שהם רוצים "משהו מהבריטים", ושהם לא יתנו לה ללכת עד שהם יקבלו אותו. "והם אכן קיימו את הבטחתם", אמרה.

בעלה ריצ'רד רטקליף טען כי מעצרה של אשתו קשור לחוב בריטי מלפני יותר 40 שנה עבור טנקים ששילם השאה של איראן לפני שהודח במהפכת 1979, לאחר המהפכה סירבה בריטניה למסור את הטנקים לרפובליקה האסלאמית החדשה. לונדון הודתה שהיא חייבת לאיראן כמה מאות מיליוני לירות בגין החוזה שבו מעורבת חברת ביניים בריטית, שירותים צבאיים בינלאומיים (IMS), אך על פי הדיווחים היא מוגבלת בגלל סנקציות בינלאומיות שיש על איראן.

רטקליף נעצרה בתחילה בזמן שהייתה בחופשה באיראן בשנת 2016, כשעבדה כמנהלת פרויקטים בקרן 'תומסון רויטרס' של סוכנות הידיעות, והאגף הפילנתרופי של החברה, היא הייתה במעצר בית בחודשים האחרונים והוסר ממנה צמיד אלקטרוני, מה שהעניק לה יותר חופש תנועה ואיפשר לה לבקר קרובי משפחה אחרים בטהרן, אך רק לפני מספר ימים הורשתה לעזוב את איראן לאחר שעברה שם גיהינום.

איראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד