י' אייר התשפ"ד
18.05.2024
פרסום פזיז של שמות נפגעים

"נחשפתי למות בעלי דרך הרשת": הפתרון שימנע את העוול

בעקבות הפרסום על נפגעים לפני ההודעה הרשמית, הוחלט להתאים את הדברור לעידן הרשתות החברתיות | צה"ל הפיץ אוגדן "סדרי בראשית" שייצור מכנה משותף בין היחידות

"נחשפתי למות בעלי דרך הרשת": הפתרון שימנע את העוול
החיפושים בחופי חיפה צילום: Shir Torem/Flash90

בעקבות התרסקות מסוק ה"עטלף" והאסון ביחידת אגוז, צה"ל הקים ועדה לבחינת הודעות נפגעים שמטרתה למצוא דרך לאזן בין המיידיות התקשורתית וההפצה המהירה של המידע ברשתות החברתיות לבין הצורך להודיע למשפחות נפגעים על האסון שפקד אותם בצורה מכובדת, כך מפרסמת הבוקר (שלישי), כתבת צבא וביטחון של "ישראל היום", לילך שובל.

על כתב המינוי לוועדה חתומים ראש אכ"א, אלוף יניב עשור, ודובר צה"ל תא"ל רן כוכב (רנכו). שלשום (ראשון) התכנסה הועדה בפעם הראשונה, ובהתאם לכתב המינוי, יוצגו המלצותיה עד 1 במאי השנה, בעוד כחודש.

הטריגר להקמת הועדה היה, כאמור, שני האסונות שפקדו את צה"ל בתחילת השנה, שבהם, כמו גם במקרים קודמים, הופצו פרטים על הרוגים ופצועים באמצעות הרשתות החברתיות ואמצעי המדיה השונים עוד טרם עודכנו המשפחות השכולות.

בשני המקרים המדוברים קיבלו המשפחות השכולות מידע על האסון שפקד אותן דרך אמצעי התקשורת והרשתות החברתית עוד טרם הגעת מודיעי הנפגעים הרשמיים, עובדה שהפרה נוהל המכובד מזה עשרות שנים ובבסיסו הדאגה למשפחות השכולות. באסון ה"עטלף" חטאו בכל גם חברי כנסת שמסרו מידע טרם הותר לפרסום. כך, ח"כ רם בן-ברק (יש עתיד) ודוד אמסלם (הליכוד) התייחסו למצבם של הטייסים לפני פרסום ההודעה הרשמית. בן-ברק הודיע שלא היו הרוגים בתקרית על בסיס מידע לא אמין מהרשתות החברתיות ואילו אמסלם פרסם הודעת תנחומים למשפחות לפני תום החילוץ ולפני שפורסמה הודעת דובר צה"ל. גם מפקד חיל הים לשעבר, אלוף (במיל') אליעזר מרום (צ'ייני) הביע תנחומים בראיון בתקשורת לפני שהמשפחות קיבלו הודעה מסודרת.

 

 

וועדה צה''ל נפגעים פרסום איסור פרסום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד