ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
החשש של ליאון

יספיק לפני פירוק הממשלה? הקרב על רב העיר ירושלים מתחמם

בלשכת השר לשירותי דת החלו מתחת לפני השטח לעבוד על אחד היעדים אותם תכנן כהנא - מינוי רבנים לירושלים מהציונות הדתית | הדחיפה של יו"ר המועצה הדתית היוצא יחד עם חגית משה, הדילמה של ליאון והאם כהנא יספיק לממש את חלומו עוד לפני פירוק הממשלה | כל הפרטים 

יספיק לפני פירוק הממשלה? הקרב על רב העיר ירושלים מתחמם
הקלפיות בבחירות לרבנות העיר ירושלים צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

פרישתה של עידית סילמן מהקואליציה, מערערת באופן משמעותי את יציבות הממשלה ושמה בסימן שאלה את התוכניות והרפורמות אותן הממשלה לא הספיקו להעביר.

אחד השרים שתכנן לשנות באופן עמוק ומשמעותי את התחום הקשור למשרדו הוא השר מתן כהנא. השר לשירותי דת החליט להאיץ יוזמות אותן רצה להעביר, בתקווה שיספיק להעבירן לפני שסיים את תפקידו.

בין התוכניות שכהנא שם לעצמו למטרה היא מינוי רבני ערים חדשים, בדגש על מינוי רבנים מהציונות הדתית. פירוק הממשלה עשוי לקחת שבועות ארוכים ואף חודשים, ולכן הוא ינסה להאיץ בין היתר את התוכנית של מינוי רבני ערים, במטרה לסיים את הכהונה שלו בהישג וכהנא נחוש לעשות זאת.

כעת אנחנו מפרסמים לראשונה כי לאחרונה בלשכתו החלו לעבוד על מינוי רבני העיר של ירושלים, רב העיר האשכנזי, במקום הרב אריה שטרן שפרש כבר לפני כמה שנים, ורב העיר הספרדי, במקומו של הרב עמאר, שכהונתו תסתיים בעוד כשנה.

מתן כהנא

בלשכתו של השר לשירותי דת החלו לעבוד על המינויים לרבני עיר הבירה גם בצל רצונו של הרב אלי בן דהן, יו"ר המועצה הדתית בירושלים היוצא, שיתמנה בקרוב למנכ"ל בתי הדין הרבניים, לקדם כמה שיותר את עניין מינויים בבירה.

הרב בן דהן הביע את רצונו לקדם כמה שיותר את עניין מינוי רבנים, והיה בקשר עם סגנית ראש העיר ירושלים חגית משה, המכהנת גם כיו"ר מפלגת 'הבית היהודי' בה הוא חבר, ועם מנכ"ל המפלגה. הוא אף שוחח על כך בפגישה שערך עם משה ועם יהודה פרוידיגר, נציג מפלגת 'הציונות הדתית' בעירייה, לפני מעל לחודש.

אחד השמות הבולטים לתפקיד רב העיר האשכנזי הוא הרב מאיר פרימן, אב בית הדין הרבנים בירושלים ומלמד בישיבת מרכז הרב, והוא בין המועמדים שכהנא שקל למנותו. מועמד נוסף שיכול להיות כרב העיר האשכנזי של הבירה הוא הגר"י אפרתי, אותו ביקש יו"ר 'יהדות התורה' משה גפני לקדם לתפקיד לפני כשנתיים.

מי שניצב בדילמה קשה הוא ראש העיר ירושלים משה ליאון, כיוון שבדרך כלל מינוי רב עיר נעשה בתיאום עם ראש העיר. ליאון מצד אחד מעדיף שלא להיכנס לעניין, כדי שהנושא הרגיש לא יזיק לו להיבחר לקדנציה השנייה, אבל מצד שני חגית משה תלחץ עליו למנות את הרבנים כבר בקדנציה הנוכחית, כדי להביא הישג לבוחרים שלה.

משה ליאון

בנוסף, גם השר כהנא ילחץ למנות את הרבני ערים, ולכן ליאון יצטרך להכריע האם ינסה לבלום את המהלך או לאפשר אותו. המינוי עלול להצית למלחמה בתוך העירייה בין הציונות הדתית לחרדים

כך או כך, אם הממשלה תיפול והשר כהנא יאבד את כסאו אז מינוי רבני ערים בירושלים, סוגיה שנחשבת לרגישה בין הציונות הדתית לחרדים, צפויה לכל הפחות להידחות.

הרב אלי בן דהן מסר בתגובה: "אין לי יכולת חוקית לקדם בחירת רב עיר בירושלים. ראש מועצה דתית אין לא שום מעמד בעניין הזה. מי שיכול לקדם בחירת רב עיר זה שר הדתות בהסכמת ראש עיר".

רבנות ירושלים רב העיר מתן כהנא משה ליאון הרב אלי בן דהן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד