י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024
בכמה ישיבות לא לומדים לימודי חול

התמליל: ראש ישיבת לייקווד בביקור אצל הרבי מבעלזא

ביקור מיוחד בערב שבת אצל הרבי מבעלזא, ראש הישיבה הגדולה בעולם הגאון רבי מלכיאל קוטלר ראש ישיבת לייקווד ביקר בקודש פנימה ול'בחדרי חרדים' הגיע התמליל המרתק משיחתם של גדולי ישראל, על לימודי חול בישיבות, כמה בחורים יש בלייקווד? והקשר בין בעלזא לישיבה מימים ימימה

התמליל: ראש ישיבת לייקווד בביקור אצל הרבי מבעלזא
הגר"מ קוטלר בביקור אצל הרבי מבעלזא צילום: א.מ.ש

בשעות הצהרים של יום שישי לאחר התפילה הגיע לביקור אצל האדמו"ר מבעלזא הגאון רבי אריה מלכיאל קוטלר ראש ישיבת בית מדרש גבוה לייקווד השוהה בימים אלו בישראל.

ל'בחדרי חרדים' הגיע התמליל המלא מהביקור המיוחד, בתחילת הביקור אמר לו הרבי: כבוד גדול עבורנו שנכד רבי אהרן קוטלר מגיע אלינו לבקר.

הגר"מ השיב: אני מביא פריסות שלום חמה מקהילת בעלזא בלייקווד, והרבי איחל לו בברכת תודה רבה על כל העזרה ליישוב בכלל ולקהילת בעלזא בפרט.

הרבי מבעלזא: כשזקנכם (הגר"א קוטלר זצ"ל) פתח את הישיבה למדו שם כחמישים בחורים.

הגר"מ קוטלר: 13 בחורים למדו אז בישיבה.

הרבי מבעלזא הגיב: ואמר שב"ה היום נעשתה לעיר ואם בישראל.

הגר"מ: הסבא הגאון ר' איסר זלמן מלצר זצ"ל הלך לקבל פנים כשהרבי ר' אהרן מבעלזא הגיע לאר"י.

הרבי מבעלזא שאל האם הכיר אותו ? וענה הגר"מ: "לא, הייתי ילד קטן כשנפטר, הייתי באמריקה והוא היה באר"י ולא ראיתיו.

הרבי מבעלזא: שנון אצלי הרבה פעמים ששמעתי, לא הייתי שם נוכח במקום, מה שהאדמו"ר מסאטמאר זצ"ל אמר בדברי ההספד עליו, 'להגיד שבחו של אהרן שלא שינה'.

הגר"מ הגיב ואמר שזה הספד מפורסם מאוד, הוא לחם הרבה מלחמות.

הרבי מבעלזא: גם בנושא הלימודי חול.

הגר"מ: באמריקה זה דבר חוקי שצריכים ללמוד לימודי חול, אבל בלייקווד ישנם שישים ישיבות קטנות שלא לומדים לימודי חול, כשהגיע לארה"ב הציעו לו להיות ראש ישיבה בישיבת תורה ודעת ולא רצה לקבל, אפי' שאמרו לו שבישיבה גדולה, לא ילמדו לימודי חול, אבל מכיוון שבישיבה קטנה כן למדו, לא רצה לקבל עליו.

הרבי מבעלזא: האם בליטא גם לא למדו לימודי חול,

והוסיף הגר"מ ואמר שזקנו הגיע לבקר באר"י כמה פעמים, והיה מוסר שיעורים בימי שישי ושבתות. בקיץ היה מוסר השיעורים בשבת אחה"צ, ובחורף במוצ"ש, מיום שני עד יום חמישי לא היה בישיבה, הישיבה נפתחה בשנת תש"ג, ועד שנת תש"ו-תש"ז היה עסוק בצרכי הכלל, בליעה"ר כהיום לומדים בישיבה כשש אלף אברכים ובחורים.

הרבי מבעלזא: כן ירבו, יש גם לחשב תלמידים שיצאו משם והקימו בעצמם ישיבות, יש אצלינו בבעלזא כמה תלמידים שלמדו אצלו בישיבה.

רבי מלכיאל הזכיר את רבי משה שיינערט ועוד כמה תלמידים, לאחר המלחמה כולם הגיעו, היה עולם התורה גדול מאוד. והרבי מבעלזא הגיב ואמר שלאחר המלחמה היה עולם התורה קטן, וכיום מדובר בעולם התורה גדול ב"ה.

כאן הרבי מבעלזא שאל האם מגיע לאר"י בכל שנה ? וענה שמגיע בכל פעם שיש לו סיבה להגיע, כעת כבר לא הייתי פה כבר שנתיים, לפני שנה בפסח הייתי בבית חולים, וב"ה כעת הכל בסדר.

הרבי מבעלזא: יש גם במשפחה אצלכם אלו שיש להם ישיבות פה בארץ, וענה הגר"מ: שכל הישיבות באמריקה הם תלמידי הישיבה בלייקווד, פעם לא היה מושג של כוללים באמריקה אצל חסידישע אידן, וגם באירופה ובליטא לא היה הרבה כוללים, וב"ה כהיום יש באמריקה כוללים בכל החצרות, והכל בזכות זקני זצ"ל.

הרבי מבעלזא: ישנם אכן היום הרבה תלמידי חכמים, והאם ר' אהרן קוטלר טמון באר"י ? וענה שטמון בהר המנוחות ממש סמוך לקברו של רבי אהרן מבעלזא.

לסיום הביקור, אמר הגר"מ קוטלר לאדמו"ר מבעלזא: זה מאוד בחשיבות וכבוד אצלי שיש לי זכות להיכנס לבקר אצל הרבי, כבר רציתי לבוא כמה וכמה פעמים, אבל תמיד התעכב.

השניים נפרדו כשהרבי מבעלזא איחל ברכת א גוט'ן ערב שבת ונפרדו לשלום, והרבי מבעלזא ליווה את ראש הישיבה החוצה עד לרח' דובר שלום.

הרבי מבעלזא הרב מלכיאל קוטלר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד