כ"ד אייר התשפ"ד
01.06.2024
המאבק הצליח

בשורה לחולי הצליאק: המדינה תסבסד קמח ללא גלוטן

משרד הבריאות יצא במכרז לסבסוד הקמח ללא גלוטן, העלות הצפויה: חמישה שקלים לק"ג, בעוד המחיר כיום נע בין ₪17 ל־₪30 לק"ג. "כיום אין לציבור הצליאקי מענה איכותי, הקמח הוא בעל ערך תזונתי נמוך ויקר מאוד"

בשורה לחולי הצליאק: המדינה תסבסד קמח ללא גלוטן

משרד הבריאות יצא במכרז לסבסוד קמח איכותי לחולי צליאק, שנדרשים לתזונה נטולת גלוטן, זאת במקום הקמח המסובסד המצוי כיום המכיל סוכרים ובעל ערך תזונתי נמוך.

עלות הקמח החדש צפויה להיות חמישה שקלים לקילוגרם, בעוד המחיר של הקמחים האיכותיים כיום נע בין 17 ל־30 שקלים לקילוגרם. כך מפרסמת כתבת הבריאות של "ישראל היום", מיטל יסעור בית-אור.

נזכיר כי לאורך השנים הובילו חולי צליאק מאבק להפחתת המחיר. 1-1.5 אחוזים מהאוכלוסייה סובלים מצליאק ונדרשים לתזונה מיוחדת נטולת גלוטן, אולם המחיר של מוצרי מזון בסיסיים אלו גבוה פי 5-3 ממחירם של מוצרים מקבילים המכילים גלוטן.

לימור טל־פוני, דיאטנית של ארגון זכויות הצליאק ודיאטנית ראשית במכבי שירותי בריאות אומרת כי:"כיום אין לציבור הצליאקי מענה איכותי. לו היו מסמנים את הקמח עבורם, הוא היה מקבל סימון אדום, שמעיד על ערך תזונתי נמוך".

עוד אמרה טל פוני כי "לציבור הצליאקי אין מענה. המחיר של לחם ממש קטן עומד על כ־25 שקלים ושל לחמנייה על 6-5 שקלים. הקמחים הרב־תכליתיים עולים 20-15 שקלים לחצי קילוגרם. זה יקר מאוד".

דן סולומון, מארגון זכויות הצליאק, הוסיף: "מרגע הקמת הארגון חתרנו לביטול קמח קונדיטור, שנצרך בעיקר על ידי אוכלוסיות מוחלשות, שידן אינה משגת לרכוש קמח ללא גלוטן איכותי. תחלופת הממשלות והיעדר תקציב הקשו עלינו את מלאכת השכנוע. כמו כן, הארגון נמנע מלפנות למשרד הבריאות בתקופת ניהול המגיפה. אני שמח שבכירי משרד הבריאות מסכימים איתנו".

ממשרד הבריאות נמסר כי "למשרד קיימת התקשרות לייצור קמח לאוכלוסיית חולי הצליאק. ההתקשרות בתוקף עד לחודש יוני 2022. נוסף על כך, המשרד מגבש את הדרישות המקצועיות לאפיון המכרז להמשך מתן השירות בשנים הבאות, ולאחר מכן יתפרסם מכרז פומבי. ביחד עם העמותה היציגה של חולי צליאק, בנינו אפיון של קמח הבריא יותר לחולי צליאק, כך שבמכרז הקרוב הוא ישולב".

 

סבסוד קמח ללא גלוטן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד