כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
מקדימים רפואה למכה

מבטיחים את דור העתיד באופן הטוב ביותר בדרך התורה

מסקר חדש של חברת "מדגם" עולה כי התמיכה של נשים חרדיות בשימור פוריות נמוך לעומת כלל החברה הישראלית וההיבט הדתי הוא הסיבה הפופולרית ביותר להתנגדות להליך. היועצים בתחום בציבור החרדי, הרב איתי כהן, ראש מכון "דורות" והרב שלמה טאוב, יו"ר ארגון "לגדל", מדברים על החשיבות, הקשיים שיכלו להימנע והשאלות ההלכתיות המורכבות שיכלו להיחסך

מבטיחים את דור העתיד באופן הטוב ביותר בדרך התורה
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה צילום: pixabay

על רקע חג הפסח המסמל את החיבור בין הדורות, בו אנו מצווים על "והגדת לבנך" והעברת המסורת השורשית מדור לדור בדרך ישראל סבא, מעניין לראות את הנתונים העולים מסקר שערכה לאחרונה חברת הסקרים "מדגם" בו סקרו את המודעות ותפיסות בנושא שימור פוריות בקרב כלל האוכלוסייה בישראל. מנתוני הסקר עולה כי שיעור המודעות והתמיכה בקרב הנשים בישראל גבוה במיוחד אך יורד בהתאמה ככל והמשקל הדתי עולה.

כך, לעומת 94% תמיכה בקרב הנשים החילוניות ו-91% בקרב הנשים המסורתיות, הרי שבקרב הנשים החרדיות רק 61% תמכו בתהליך. כך גם מבין הסיבות להתנגדות לתהליך, הנתון הגבוה ביותר (18%) מבין המתנגדות, כמות קטנה מאוד בפני עצמה, היה הצורך לבדוק מבחינה דתית.

רואים את הנולד

הרב איתי יוסף כהן, העומד בראש מכון "דורות", המרכז לפוריות רפואה והלכה על פי פסקיו של מרן הראשל"צ הגר"ע יוסף זצ"ל, אמר בשיחה עם "בחדרי חרדים" כי "אנחנו במכון מעודדים לעשות שימור פוריות על פי פסיקתם של מרנן ורבנן פוסקי ההלכה שליט"א, מאחר ומקרים קשים שמגיעים לטיפול של צוות המכון יכולים היו להימנע אם המטופלת הייתה נכנסת להליך בחלק המוקדם יותר של החיים".

הרב כהן מדגיש כי בחירה בהליך יכולה לחסוך ולמנוע שאלות הלכתיות חמורות ומורכבות בעתיד. עוד מציין הרב כהן כי החששות מהשלכות  על אופי החיים בעתיד לא התרחשו בפועל ואינן מוכרות ועל כן אין מקום להימנע בגינם מהפעולה הזו, שכאמור יש בכוחה למנוע ולייתר סבל ועגמת נפש רבה בעתיד.

הרב איתי כהן, ראש מכון "דורות"

בשיחה עם "בחדרי חרדים" אומר הרב שלמה טאוב, יו"ר ארגון "לגדל", כי המסר שיש לו להעביר למתלבטות, שעל פי תוצאות הסקר נראה כי מדובר בכמות נכבדה, הוא שעדיף להתאמץ בתחילת החיים, כאשר האפשרות עדיין מעשית ויש סיכוי גבוה הרבה יותר להקמת משפחה וילדים בבוא העת, מאשר להמתין ואז למצוא את עצמן לפעמים ללא מענה או עם מענה הדורש פעולות מורכבות.

"למרות הקושי הפיזי, הנפשי והכלכלי, שהינו משמעותי ללא ספק, זה עדיף על האלטרנטיבות. אנחנו בארגון נתקלים במקרים רבים של נשים בגיל מתקדם שמצטערות על העבר ומבכות למה לא עשינו את זה" הוא אומר.

הרב שלמה טאוב, יו"ר ארגון "לגדל"

השפעת העלות הכלכלית

נקודה נוספת שהדגישו היועצים היא העלות הגבוהה של ההליך שעומד על סכום משמעתי לנערה או אישה חרדית, מה שמונע מהן לעשות את הפעולה החשובה גם כאשר הן מעוניינות בו.

בסקר של "מדגם" ניתן אכן לראות כי לקשיי המימון יש השפעה על קבלת ההחלטה. כך, קרוב ל-70% מהנשים טוענות שקופות החולים צריכות להשתתף במימון מלא או חלקי של התהליך  וקרוב למחציתן סבורות כי התשלום צריך להיכלל כחלק מהאופציות המוצעות ע"י חברות הביטוח. 34% אף סבורות כי על המדינה להשתתף באופן מלא או חלקי בעלות ההליך.

טיפולי פוריות סקר מכון דורות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד