י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"לנקום בפוטין"

עיתון גרמני ביקש מהאזרחים להפסיק להתקלח

עיתון בגרמינה ציטט השבוע את שר הכלכלה הגרמני שקרא לאזרחים לצמצם פעולות המצריכות חימום מים בגז כגון מקלחות, ג'קוזי וסאונות. העיתון קרא לאזרחים להפסיק להתקלח באופן מלא ולצמצם את התלות הגרמנית בגז הרוסי שממן את המלחמה באוקראינה

עיתון גרמני ביקש מהאזרחים להפסיק להתקלח
מקלחת צילום: FREEPIK

על רקע האפשרות המתמשכת של איסור מוחלט על כל יבוא האנרגיה הרוסי, עיתון ה"בילד" הגרמני מפרסם כתבה שכותרתה 'מספיק לשטוף את המקומות הנחוצים', ה"בילד" ציטט שר הכלכלה של גרמניה, רוברט האבק, שביקש מבני ארצו ונשים לצמצם את החימום, הביקורים בסאונה והמקלחות שלהם כדי לעזור למדינה להפחית את התלות שלה באנרגיה רוסית.

גרמניה מייבאת מרוסיה מדי יום גז, נפט ופחם ב-600 מיליון אירו ובכך מסייעת לממן את מכונת המלחמה של פוטין. לדברי קנצלר גרמניה שולץ, הפסקת הייבוא תפגע בגרמניה יותר מאשר ברוסיה. המגזר העסקי סבור כמותו ומזהיר מפני צניחה של 6% בתוצר גם אם יימצאו מקורות חילופיים למחצית מן הגז הרוסי. ענקית הכימיקלים BASF אומרת כי אם ייבוא הגז מרוסיה יקטן במחצית, היא תיאלץ לסגור את מפעל הכימיקלים הגדול בעולם בעיר לודווישאפן, המעסיק 40,000 עובדים; מאות אלפי משרות קשורות יהיו בסכנה גם הן.

אמנם, המכון הגרמני למחקר כלכלי, סבור שהירידה בתוצר תהיה לכל היותר 3% אם ייבוא מוצרי האנרגיה מרוסיה ייפסק לחלוטין. בשנת 2020 ירד התוצר ב-4.5% בגלל הקורונה וגרמניה התמודדה בהצלחה עם ירידה זו. הבעיה העיקרית היא הגז הרוסי, המהווה כמחצית מצריכת הגז הגרמנית; לנפט ולפחם היא תמצא תחליפים בקלות יחסית. לעומת זאת, ייבוא מוגבר ממדינות אחרות ושימוש בתחנות כוח פחמיות וגרעיניות יכסו רק 70% מן המחסור.

המשמעויות של הפסקת יבוא הגז הרוסי בעבור הכלכלות האירופיות עשויות להיות דרמטיות. אמנם ישנם כמה מאגרים קיימים, אך הרמה בהם אינה מספיקה כדי לתמוך בפעילות לאורך זמן. תושבי גרמניה, למשל, אולי לא יהיו זקוקים יותר לגז לחימום יותר אחרי אמצע אפריל, אבל התעשייה הכימית הענפה של גרמניה תלויה בו. דובר איגוד החברות של תעשייה זו אמר השבוע כי השלכות עצירת יבוא הגז מרוסיה עשויות לכלול "פיטורים של מאות אלפי עובדים" ושיבוש בכל מנגנוני הייצור והתעשייה של הכלכלה הגדולה באירופה.

האבק עצמו אמר בראיון כי הפסקת יבוא הגז מרוסיה, צעד שגרמניה סירבה לעשות באופן יזום עד כה, תהיה כרוכה במיתון, בגל פשיטות רגל ואף בהגברת העוני במדינה. עוד לפני ההחלטה הרוסית, מועצת הכלכלנים הגרמנית חתכה השבוע את הערכותיה לגבי צמיחה בכלכלה הגרמנית בשנת 2022 - מ-4.1% ל-1.8% בלבד.

האבק הבטיח לתקשורת במדינה כי "אנחנו ערוכים לכל מצב", אך ישנו ספק בנוגע ליכולת של גרמניה לפצות על המחסור בגז רוסי, אם יהיה. הנציבות האירופית קראה למדינות החברות להכין את "תרחישי החירום" שלהם למקרה שהזרמת הגז תופסק. כאמור, גרמניה הודיעה היום כי היא נמצאת ב"כוננות ראשונית" לעצירה של אספקת הגז מרוסיה, שמשמעותה הקמת צוות חירום שינטר את המצב וידאג לביטחון אנרגטי לשבועות הקרובים. בשלב השלישי של תוכנית החירום תתרחש הקצבה של גז למפעלים שונים ולמגזרים לפי החלטת הממשלה הגרמנית.

מקלחת קרה מלחמת אוקראינה רוסיה גרמניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד