ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
קואליציה ללא רוב

הכנסת חוזרת מפגרה: האתגרים, הסיכויים והקרב בין בנט ולפיד

המשבר הפוליטי בקואליציה יגיע השבוע לנקודת מבחן גורלית עם פתיחת כנס הקיץ של הכנסת • ארי קלמן עושה סדר באתגרים של הקואליציה, הסיכויים של האופוזיציה, כיצד תנהג הרשימה המשותפת? וגם: העימות בין לפיד לבנט על תפקיד ראש ממשלת המעבר | סדר בקלחת הפוליטית

הכנסת חוזרת מפגרה: האתגרים, הסיכויים והקרב בין בנט ולפיד
יאיר לפיד ומנסור עבאס צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ביום שני השבוע יפתח כנס הקיץ של הכנסת, אפוף בסימן שאלה אחד גדול: כמה הקואליציה תשרוד וכיצד היא תצליח לשלוט ללא רוב מובהק בכנסת, אותו איבד לאחר פרישתה המפתיעה של חברת הכנסת עידית סילמן מ'ימינה', מה שהביא לשינוי במאזן הכוחות בכנסת 60-60.

לכך, נוסף משבר פוליטי שעדיין מתנהל בין רע"מ לקואליציה, כשבסיעה הערבית הודיעו על הקפאת השותפות בקואליציה בעקבות אירועי הר הבית, ונכון לשעה זו מודיעים בכירי רע"מ כי אין שינוי בעמדתם ולפיכך גם השבוע הם יתנהלו ללא מחויבות לקואליציה מה שיפגע עוד יותר בכוחה של הקואליציה בכנסת.

באופוזיציה מנגד, מנסים לגייס עורק נוסף שיביא להם את האצבע ה-61 שתתמוך בפיזור הכנסת. בליכוד מאמינים כי בעת שהכנסת תצביע על הקדמת הבחירות, אפילו בקריאה טרומית, הממשלה תתפרק מייד ושמא אף יהיה תרחיש שניתן יהיה להרכיב ממשלת ימין חלופית עוד בכנסת הנוכחית.

# המבחן הראשון: הצבעה על פיזור הכנסת - ברביעי

העימות הפוליטי יעמוד למבחן כבר ביום שני הקרוב עם הצבעות אי האמון ועוד קודם לכן בישיבות הסיעה בהן יישאו דברים ראשי הסיעות כשניתן יהיה לראות את לפי ההתבטאויות שיצאו משם, מי מהם מנסה לשמר את הקואליציה ומי כבר הפנים כי ישראל בדרך לבחירות.

ביום רביעי הקרוב ינסו באופוזיציה לעלות את הצעת החוק לפיזור הכנסת. בליכוד מבקשים לנצל את הקפאת השותפות של רע"מ ובכך להביא לאישור הצעת פיזור הכנסת בקריאה טרומית ולהביא לפירוק הממשלה.

מנסור עבאס ובנט. צילום: פלאש90

בקואליציה מנגד, טרם מראים סימני שבירה. שר האוצר אביגדור ליברמן אמר הערב (מוצאי שבת) כי הוא נערך להביא את התקציב לאישור הכנסת בחודש הבא ועוד במושב הנוכחי לאישור הכנסת בקריאה שנייה ושלישית, בתקווה שזה מה שיסיר את איום הבחירות.

טרם ברור כיצד ינהגו חברי הרשימה המשותפת בתקופה הקרובה, האם יתמכו בפיזור הכנסת שיביא לבחירות מוקדמות לקראת חגי תשרי? או שמא יעדיפו לשבת על הגדר או אולי להעניק רשת ביטחון לקואליציה שתמשיך לשרוד לעוד שבועות או חודשים אחדים.

# העימות בין לפיד לבנט על תפקיד ראש ממשלת המעבר

נעלם נוסף ודרמטי הוא מהיכן יבוא העורק הבא שיתמוך בפיזור הכנסת. השאלה היא גורלית עבור יאיר לפיד ונפתלי בנט, כיוון שבחוק ממשלת החלופים נקבע כי אם הגוש הימני בממשלה יתמכו בפיזור, לפיד יכהן כראש ממשלת המעבר; ואם אנשי הגוש השמאלי יתמכו, אזי בנט ימשיך עד לאחר הבחירות.

בנט ולפיד. צילום: פלאש90

כרגע כבר יש עורקת ממחנה הימין בממשלה, ח"כ עידית סילמן שתתמוך באי-אימון, מנגד סיעת רע"מ לא נחשבת לפי ההסכם כשייכת למחנה כלשהו, כך שהפלת הממשלה על ידם, לא תחשב לאף אחד מהצדדים. לפיכך, אם יהיה זה נציג נוסף מ'ימינה' שיתמוך בפיזור הכנסת, לפיד יכנס מיידית לתפקיד ראה"מ, אך אם יהיו זה אנשי רע"מ בנט ישמור על התפקיד.

מושב הקיץ כנסת ישראל הפלת ממשלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד