י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
הוגשה תלונה ליועמ"שית

חשיפה: מאגר פולשני של אלפי חסידים בחסות כרטיסי מירון

חשיפה: לקראת הילולת הרשב"י וברקע המגבלות שנקבעו בעקבות האסון בשנה שעברה, מתברר כי לצד כל אותם האלפים שיורשו לעלות להר למספר שעות קצוב מראש, 15% מהמשתתפים יזכו להיכנס לשהות בהר מירון ללא מגבלת זמן | חשש כי החובה לציין את שמם תותיר רבים בחוץ

חשיפה: מאגר פולשני של אלפי חסידים בחסות כרטיסי מירון
מירון צילום: David Cohen/Flash90

בעוד שלושה ימים יפתחו אירועי מירון תשפ"ב עם שינויים רבים שנקבעו ברקע האסון בשנה שעברה. בעקבות כך הוגבל האירוע למספר משתתפים מצומצם יותר מבכל שנה, שיכנסו לפי חלוקת כרטיסים שכבר יצאה לדרך בשבוע שעבר. לצידם, 15% מהמשתתפים יזכו להיכנס לשהות בהר מירון ללא מגבלת זמן, אחרי שאלה הוחרגו בתקנות והוגדרו כ"קבוצות מיוחדות".

לידי 'בחדרי חרדים' הגיעו הקריטריונים המזכים להיקרא ולהיכלל כ'קבוצה מיוחדת'. מדובר למעשה בקריטריון רחב שמקנה למנכ"ל המשרד לשירותי דת להחליט מי הם החסידויות "בעלות קשר ייחודי להילולת הרשב"י", כך לפי הקריטריונים שהגיעו לידינו, כמו גם היתר מיוחד למשפחות הנספים מהאסון בשנה הקודמת.

לפי הקריטריונים, נציג הקהילות יפנה במרוכז למשרד לשירותי דת ויבקש להקצות עבור קהילתו מספר כרטיסים, אותם הוא מתחייב שלא למכור בכסף לאחרים, ואלה יחולקו באופן שיווני בין חברי הקהילה, כך למשל יינתנו 25% מהכרטיסים לנשות הקהילה. לצד סעיף תמוה לפיו נדרשים למלא פרטים של כל מחזיק בכרטיס.

לפי הסעיף עליו חתמו נציגי הקהילות, "תוכן על ידינו (הקהילה א.ק) רשימה בה יופיעו שמות האנשים והנשים (כולל מספרי ת.ז.) בקהילה אשר קיבלו את היתרי השהייה המיוחדים. הרשימה תועבר אל המשרד לשירותי דת מיד לאחר ההילולה", הם מתחייבים בהסכמה שבכתב כי "הרשימה תישמר במשרד לצורך ביקורת במסגרת שיתוף הפעולה בעתיד עם הקהילות".

כתב ההתחייבות

לפי בדיקת 'בחדרי חרדים' מדובר בהקמת מאגר מידע מפורט ופולשני עם פרטים של אלפי אזרחים, כולל תעודת זהות ופרטים אישיים נוספים לצד שיוכם הדתי והקהילתי. דבר הנוגד את חוק הגנת הפרטיות, לפיו "דעותיו ואמונתו" של אדם נחשבים ל-"מידע רגיש" המחייבים את המחזיק במאגר המידע לרשמו בפנקס מאגרי המידע ולנהוג לגביו בזהירות ובהקפדה יתרה.

תלונה בנושא כבר הוגש ליועצת המשפטית לממשלה עו"ד גלי בהרב - מיארה, בדרישה לבדוק את הנושא, "החזקת מידע רגיש במיוחד על ידי גוף ממשלתי על אזרחים יוצר קשיים ואתגרים משפטיים ומוסריים כאחד, אין זה מצב רגיל או רצוי שמשרד ממשלתי יחזיק בפרטים בדבר השתייכותם הקהילתית של אלפי אזרחים", נכתב במכתב שהגיש בפניה ח״כ משה ארבל.

עוד כתב ח"כ ארבל בפנייה ליועצת המשפטית, כי הבקשה לשתף בפרטים האישיים "עשויה להרתיע רבים מלהעביר את הפרטים המבוקשים לידי המשרד ובכך לפגוע בזכאותם להשתתף בהילולה הדתית במירון, החלטה שצפויה להותיר בחוץ אלפים רבים שנהגו לפקוד את ההילולה מדי שנה", ארבל דורש ממנה להורות על בדיקת הסוגייה בדחיפות, נוכח לוחות הזמנים הקצרים ובחינת חוקיות וסבירות יצירת מאגר המידע בינתיים".

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד