י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
מחיר המלחמה

אחרי 30 שנה: מקדונלד'ס תעזוב את רוסיה סופית

רשת מקדונלד'ס הודיעה שהיא תעזוב את רוסיה לצמיתות לאחר יותר מ-30 שנה והחלה למכור את המסעדות שלה. הרשת הגיעה לרוסיה לאחר סיום המלחמה הקרה התייאשה מהמצב הכלכלי

אחרי 30 שנה: מקדונלד'ס תעזוב את רוסיה סופית
מקדונלדס צילום: unsplash

רשת המזון מהיר הענקית, מקדונלד'ס, הודיעה כי היא תסיים את פעילותה ברוסיה באופן סופי.

המהלך מגיע לאחר שהרשת סגרה זמנית את 850 הסניפים שלה במרץ האחרון בשל המלחמה באוקראינה. ענקית המזון המהיר אמרה שהיא קיבלה את ההחלטה בגלל "המשבר ההומניטרי" ו"סביבת הפעולה הבלתי צפויה" שנגרמה על ידי מלחמת פוטין אוקראינה.

פתיחת המסעדה הראשונה של מקדונלד'ס במוסקבה ב-1990 באה לסמל הפשרה במתח במלחמה הקרה בין ברית המועצות לארצות הברית. שנה לאחר מכן, ברית המועצות קרסה ורוסיה פתחה את כלכלתה לחברות מהמערב. יותר משלושה עשורים לאחר מכן הרשת מסיימת את פעילותה בדומה לחברות רבות נוספות שעזבו את רוסיה בשל מלחמתה באוקראינה.

"זהו נושא מסובך שאין לו תקדים ועם השלכות עמוקות", אמר מנכ"ל מקדונלדס כריס קמפצ'ינסקי בהודעה לצוות ולספקים. "יש שיטענו כי מתן גישה למזון והמשך העסקת עשרות אלפי אזרחים מן השורה הוא ללא ספק הדבר הנכון לעשות", הוסיף. "אבל אי אפשר להתעלם מהמשבר ההומניטרי שנגרם בעקבות המלחמה באוקראינה. ואי אפשר לדמיין את אותה תקווה והבטחה שהובילו אותנו להיכנס לשוק הרוסי לפני 32 שנה".

עורך המהדורה הרוסית של ה-BBC, סטיב רוזנברג, אמר שהייתה "תחושת התרגשות" כשמקדונלד'ס פתחה את המסעדה הראשונה שלה בכיכר פושקין במוסקבה ב-1990, כשאנשים עמדו בתור במשך שעות כדי לטעום מהמבורגרים וצ'יפס אמריקאיים. "זה היה סמל לחופש, זה היה סמל של קומוניזם שמחבק את הקפיטליזם, ברית המועצות מחבקת את המערב", אמר.

בעוד שמקדונלד'ס סגרה בתחילה רק את המסעדות שלה באופן זמני, הוא אמר שהחלטת הרשת למכור אותן מביא להכרה "שהדברים לא יחזרו לקדמותם, ורוסיה והמערב הולכים לשני כיוונים שונים מאוד".

"אני חושב שאנחנו הולכים לראות הרבה יותר חברות בינלאומיות, מותגים גלובליים, שמחליטים לפרוש רשמית מהשוק הרוסי עכשיו", הוסיף. מקדונלד'ס הודיעה שהיא תמכור את כל הסניפים שלה לקונה מקומי ותתחיל בתהליך של פירוק המסעדות הכולל הסרת השם, הלוגו והתפריט שלה.

הרשת אמרה כי סדרי העדיפויות שלה כללו ניסיון להבטיח ש-62,000 עובדיה ברוסיה ימשיכו לקבל שכר עד להשלמת המכירה וכי יהיה להם תעסוקה עתידית עם כל קונה.

ה-BBC מדווח כי בשנה שעברה היוו רוסיה ואוקראינה כ-9% מהמכירות העולמיות של מקדונלדס. 108 המסעדות של הרשת באוקראינה נותרו סגורות עקב המלחמה אך החברה ממשיכה לשלם משכורות מלאות לכל עובדיה שם.

מקדונלד'ס ספגה בתחילה ביקורת על האיטיות בעצירת העסקים שלה ברוסיה, ארגוני זכויות אדם קראו להחרים את החברה לפני שהיא השעתה את פעילותה במרץ. מאות מותגים בינלאומיים, כולל סטארבקס, קוקה קולה, ליוויס ואפל, עזבו את רוסיה או הפסיקו את המכירות שם מאז שהמדינה פלשה לאוקראינה בפברואר.

חברות אחרות, כולל בורגר קינג ומרקס אנד ספנסר, טוענות שהן אינן מסוגלות לסגור חנויות בגלל עסקאות זיכיון מורכבות.

מלחמת אוקראינה רוסיה מקדולנדס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד