י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
סמוך לחצות - הציון פונה | תיעוד

שנה אחרי האסון: היערכות חסרת תקדים להילולה במירון

בהר מירון נערכים להגעת המוני בית ישראל לחגיגות הילולה דרשב"י, הערב - לג בעומר - וכבר משעה זו נרשמים עומסי תנועה בכבישי הצפון | במשטרה צפויים לחסום את הקיצוניים עוד הגעתם להר: "נמצה את הדין עם מי שינסה לחבל בהילולה, לא ניתן להפר את הסדר" | צפו בתיעוד

שנה אחרי האסון: היערכות חסרת תקדים להילולה במירון
ערב ל"ג בעומר במירון תשפ"ב צילום: יהודה פרקוביץ

שנה לאסון האזרחי הגדול ביותר בתולדות מדינת ישראל - המוני בית יגיעו החל מהיום (רביעי)  לפקוד את ציון הרשב"י במירון: במשטרה וגופי החירום ההצלה נערכים לעשרות אלפי המתפללים שצפויים להגיע להר במהלך היומיים הקרובים. "נמצה את הדין עם מי שינסה לחבל בהילולה, לא ניתן להפר את הסדר", אמר ל'בחדרי חרדים' גורם במשטרה.

הלילה, סמוך לחצות, החל פינוי המתפללים ממתחם הקבר, כפי שקבעה המשטרה מראש, במטרה להסדיר את גידור המתחם לקראת הגעת עשרות אלפי המתפללים - מה שגרר עימותים בין הקנאים לשוטרים.

בד בבד, במשטרה נערכים לאפשרות של עימותים עם קיצוניים שינסו לחבל בהילולה. לצורך כך פועלים במחוז צפון למנוע את הגעת מפרי הסדר - ולבלום אותם עוד בטרם יתקרבו להר.

לפי התקנות המחמירות, שתוקנו בהתאם להמלצות הביניים של ועדת החקירה לאסון מירון ואומצו על ידי הממשלה, תוגבל כמות החוגגים ובכל רגע נתון במהלך ההילולה יהיו על ההר 16,000 בני אדם בלבד.

הגבלת מספר המבקרים תתבצע באמצעות הכרטיסים שנמכרו בשבועות האחרונים. הכרטיסים מאפשרים הגעה באמצעות תחבורה ציבורית לאתר ושהיה של עד 4 שעות במתחם הקבר. במשטרה הבהירו כי לא תתאפשר הגעה רגלית לאתר ולא ברכבים פרטיים.

כבר משעה זו החלו עומסי תנועה בכבישי הצפון. העומסים העיקריים נרשמים בכביש 90 - לצפון כורזים - אליפלט, כביש 4 לדרום מזרעה- שמרת, כביש 65 למזרח כפר תבור- א.ת אלון תבור, כביש 65 מערב משמר הגבול- גן השומרון ובכביש 66 לדרום משמר העמק- מגידו.

במשטרה מציינים כי הכניסה לחניוני ההמתנה תורשה לאוטובוסים והסעים שרכשו כרטיס וזהו החניון ההמתנה שהורשו להיכנס אליו בלבד וכי אין כניסה לרכבים והסעים פרטים לחניוני המתנה ולא למתחם ההר. "הציבור מתבקש שלא להגיע לאזור החסימות ולנסוע בדרכים חלופיות", מסרה המשטרה.

"השנה אנחנו עורכים את האירועים בסימן הבטיחות, ונאמנים למסקנות הביניים", אמר אמש פרויקטור מירון ניצב (בדימוס) צביקי טסלר. "כשמצד אחד אנחנו נדרשים להגביל קהל על פי דרישת יועצי הבטיחות, ומצד שני עושים כל מאמץ לאפשר את קיום ההילולה בצורה מיטבית".

טסלר הבהיר כי על אף שחלפה שנה מהאסון אשתקד, הרי שההכנות החלו רק לפני שלושה חודשים. "מסקנות הביניים התקבלו סמוך לסוף השנה האזרחית וההכנות שהתבצעו בכפוף אליהן, נעשו בסך הכל ב- 3 חודשים, במקום שנה שלמה. אני שבע רצון, מקצב ההכנות וההתקדמות, למרות שלא יכולנו להספיק הכל".

בנוגע לקיצונים המאיימים להפר את הסדר, אמר טסלר: "היינו בקשר עם כולם ואני לא חושב שהיו דברים שלא הבאנו בחשבון. יחד עם זאת, גם לנו יש מגבלות ורגולוציה, ומאחר שהייתה אסדרה שלא הייתה בשנים קודמות, לצערי אין יכולת למדינה לקבל את כל הדרישות, מבחינת החוק, דרישות השוויון וכדו'. אם נמנענו מאימוץ הדרישות, זה או בשל מגבלות בטיחות, או מגבלות רגולטוריות, תחת הכללים של מדינת ישראל".

ניצב (בדימוס) טסלר ציין כי הם "מודעים לגורמים קיצוניים, שאולי נחשבים מיעוט, אך הם ללא ספק קולניים. אנחנו נדרש לזה, משטרת ישראל נערכת לזה, ואני מתבונן על היערכות המשטרה ולדעתי היא טובה ומתאימה. כאשר אנשים יפרו חוק, או תקנה, תידרש אכיפה והמשטרה תעשה זאת".

כאן ב'בחדרי חרדים' נעביר החל מהערב בשידור חי וישיר את מעמד ההדלקה של האדמו"ר מבאיאן והתפילות בציון הרשב"י במירון.

 

הילולה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד