י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
בזכות בדיקת DNA

הגיע בגיל 9 חודשים למחנה ריכוז: "חששתי שאבי היה נאצי"

ניצול שואה, בן 79, שחשש שהוא ניצל ממוות במחנה ריכוז בגלל שאביו היה נאצי, התאחד עם משפחתו האבודה לאחר שגילה בוודאות שאביו יהודי | בדיקת DNA שעבר, גילתה שאביו היה יהודי ושיש לו בני משפחה שגרים בקרבת מקום

הגיע בגיל 9 חודשים למחנה ריכוז: "חששתי שאבי היה נאצי"
ניצולים ברכבת, אילוסטרציה צילום: רויטרס

ניצול שואה חי מבועת בחשש שאולי אביו היה נאצי, הותיר את צופי ה-BBC בבכי כשהתאחד עם משפחתו, ולבסוף הרגיע את פחדיו.

ג'קי, בן 79, הגיע לטרזינשטט, מחנה מעצר לשליחת אסירים לאושוויץ, כשהיה בן תשעה חודשים בלבד, ונשאר שם שנתיים ושמונה חודשים. עד שהמחנות שוחרר, מייד לאח"מ הוא התייתם ובסופו של דבר נשלח לבריטניה שם אומץ בגיל שלוש.

הוא היה צעיר מכדי לזכור את המחנה, אבל לאחר שגילה את האמת על עברו החל לדאוג שהוא נשאר בחיים כי אביו היה נאצי שעבד במחנה. כשהופיע בתוכנית DNA Family Secrets, תוכנית שעוקבת אחר ההיסטוריה של המשפחה על ידי בדיקות DNA, הוא גילה שלא רק שאביו היה יהודי, אלא שיש לו שני קרובי משפחה חיים המתגוררים לידו בצפון לונדון.

הצופים התמלאו ברגשות כשהתוכנית הראתה את הרגע שג'קי פגש את שני בני דודיו, טוני ואלכס, בפעם הראשונה. ה'דיילי מייל' מדווח, כי לאחר שהתייתמו בילדותם, ג'קי ואשתו ליטה בילו כמעט 60 שנה בחיפוש אחר מידע על עברו. בגיל תשעה חודשים בלבד נשלח ג'קי לטרזינשטט, משם נשלחו 15,000 ילדים לאושוויץ ונרצחו עם הגעתם.

 

"איך עשיתי את זה אני לא יודע" אמר. "אין לי זיכרון מטרזינשטט בכלל. אבל אני עדיין סוחב את הטראומה של המצב". באוגוסט 1945, כשג'קי היה בן שלוש, הוא נשלח לאגם וינדרמיר בקמבריה עיירה בריטית לשם נשלחו פליטי השואה, ואומץ על ידי זוג שהחליטו לא לספר לו על עברו הנורא כדי להגן עליו.

"היו לי חיים נהדרים" אמר. "הייתי בסך הכל ילד יהודי רגיל בצפון לונדון. אומצתי על ידי שני אנשים אוהבים. אף פעם לא קיבלנו נשיקות כמו היום, אבל ידעתי שהם אוהבים אותי". רק כשהיה מאורס לאשתו ליטה ונאלץ לפנות לבית הכנסת המקומי שלו כדי לקבל מסמכים המוכיחים שהוא יהודי לפני הנישואין, גילה על עברו. "אז גיליתי את החדשות הנוראיות האלה, נולדתי בוינה אוסטריה ושהיתי שנתיים ושמונה חודשים במחנה ריכוז, מגיל תשעה חודשים".

"זה לגמרי לא ייאמן, זה עניין של סיוטים לגלות שאני לא אנגלי, אלה לא ההורים שלי ואני באתי ממחנה ריכוז". כשנשאל ג'קי מדוע הוא חושד שהוא הצליח לשרוד את מחנה הריכוז, הוא אמר: "כאן אפילו השתעשעתי ברעיון שאבי היה נאצי שאולי אמר לעזוב אותי בשקט".

ג'קי נפגש עם פרופסור טורי קינג, פרופסור למעורבות ציבורית וגנטיקה באוניברסיטת לסטר, שאמרה שהיה זה אחד המקרים הקשים בקריירה שלה. "זה באמת לא הולך להיות קל" היא אמרה, "קודם כל בשואה נהרגו שישה מיליון יהודים. כשאתה עושה מחקר כזה אתה רואה שדורות רבים של משפחה נעלמו".

המידע היחיד שג'קי יכול היה לספק לד"ר קינג היה שם אימו שהופיע בתעודת הלידה שלו. הערך עבור אביו נותר ריק. "יש חלק גדול מהחיים שלי שחסר, כל מה שאני יודע, שאמא שלי, אלזה הייתה יהודייה. על הצד האבהי שלי אין לי שום ידיעה, הוא יכול היה להיות לא יהודי. הוא יכול היה להיות נאצי. למה שרדתי במחנה ריכוז?".

ד"ר קינג אמר שאמנם ייתכן שאביו היה נאצי, אך סביר מאוד שג'קי הוא "99 אחוז אשכנזי יהודי", והוסיף כי "כמעט בוודאי, אביך לא היה נאצי". באורח פלא, כאמור, ד"ר קינג הצליח לאתר שניים מבני דודיו של ג'קי, שגרו בסמוך בצפון לונדון. דודיו של ג'קי נרצחו במחנה אושוויץ, אך בתם איירין הצליחה להימלט לבריטניה.

ניצול שואה בריטניה בדיקת DNA נאצי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד