י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
חושש שיוסגר לרוסיה

ישראלי שמסתתר: "פוטין לא סולח ורוצה לנקום בי"

ישראלי שכיהן בעבר כראש עיר ברוסיה והפך לאחד ממתנגדיו הבולטים של פוטין, שוהה בימים אלה בדירת מסתור בארמניה מחשש שיוסגר לרוסיה. ממקום מחבואו הוא מזהיר: "אם יסגירו אותי לרוסיה זה גזר דין מוות. פוטין יעלים אותי"

ישראלי שמסתתר: "פוטין לא סולח ורוצה לנקום בי"
יאן אנדרייב בזמן שהותו בבית המעצר בארמניה צילום: mako

ישראלי שכיהן בעבר כראש עיר ברוסיה והפך לאחד ממתנגדיו הבולטים של פוטין, שוהה בימים אלה בדירת מסתור בארמניה מחשש שיוסגר לרוסיה. יאן אנדרייב בן 57 מחולון, נמצא בימים אלה בארמניה. נשיא רוסיה, ולדמיר פוטין בכבודו ובעצמו, דורש להסגירו לצורך העמדתו לדין ושליחתו לכלא על עבירות של שחיתות שלטונית לכאורה בעת ששימש כראש עיר במחוז ירוסלאב.

"לרגע אחד אני לא מצטער שסירבתי לתמוך בפוטין וברשימה שלו. פוטין ואנשיו דאגו רק לעצמם ולמקורבים אליהם", אומר אנדרייב בראיון לשמעון איפרגן באתר mako. "האזרחים השקופים לא עניינו אותו בכלל. אני שמח שגם התושבים בעיר המחוז שבה שימשתי כראש עיר ברובם המוחלט לא הצביע לו וגם כיום הם נחשבים בחלקם למתנגדי השלטון. פוטין ידע שאני ראש עיר פופולרי ברוסיה וזעם שהחלטתי לא לתמוך בו. עד היום פוטין לא סולח לי על כך ורודף אותי פוליטית כדי להכניס אותי בכוח לכלא כנקמה על זה שלא תמכתי בו ולהראות לתושבים במחוז מה עושים לאדם שמתנגד לו. הוא רוצה לעשות לי משפט ראווה".

לדברי אנדרייב, פוטין ביקש ממנו במהלך מערכת הבחירות לתמוך בו וברשימה שלו וכן לבקש מהתושבים להצביע עבורו. "אני סירבתי בתוקף", הוא אומר "אני הייתי שמונה שנים ראש עיר התושבים אהבו אותי ורצו שאהיה מנהל מחוז. הבנתי שאני הולך לשלם מחיר אישי כבד מאוד אבל אמרתי לפוטין שאני לא אתמוך בו בגלל התנהלותו וגם התושבים שחשבו כמוני, כמיליון וחצי איש, הצביעו נגדו".

לטענתו, פוטין ואנשיו תפרו לו ארבעה תיקים. הוא הועמד לדין בשנת 2008 וזוכה, ובמקביל דאג ששתי בנותיו יעלו לישראל. הוא חזר לתפקידו כראש עיר ונבחר שוב. שלוש שנים מאוחר יותר, בשנת 2011, בעת שביקר את בנותיו בארץ, נודע לו שתפרו נגדו עוד שלושה תיקים על שחיתות שלטונית, דבר שלדבריו שלא היה ולא נברא. הוא החליט להישאר בישראל ולמרות היותו ראש עיר ברוסיה החל לעבוד במפעל מזרנים.

הוא אמר לאתר mako "באינטרפול הסירו את שמי מרשימת המבוקשים אחרי שהם הבינו שאני נרדף פוליטית על ידי פוטין ושהתיקים שנתפרו נגדי חסרי ביסוס". לפני כשבעה חודשים הוא טס לחופשה בארמניה. לדבריו הוא הרגיש בטוח לטוס מאחר שלא היה נגדו צו מעצר של האינטרפול, אך מיד כשנחת בשדה התעופה בירוואן בירת המדינה, שוטרים ביקשו ממנו להתלוות אליהם בטענה שיש נגדו בקשת הסגרה מרוסיה.

אנדרייב הוחזק לטענתו במשך ארבעה וחצי חודשים בתנאי מעצר תת אנושיים שכמעט גרמו למותו. "ישבו איתי בתא שני אסירים מאיראן, אחד מסוריה, מפקיסטן שבחנו אותי במשך שבוע כדי לראות איך אני מגיב לפרובוקציות שהם עשו לי כדי לקבוע את המעמד שלי בכלא. הם קיללו אותי ואת מדינת ישראל. בטיולים בחצר הם דחפו, לפעמים תקפו אבל החזרתי להם כדי שלא יחשבו שאני עבד שלהם שהם לא יעשו ממני סמרטוט. הם נרתעו מעט אבל תמיד הייתי עם יד על הדופק. בלילות הייתי ישן עם חצי עין כדי שלא ירצחו אותי. התנאים תת אנושיים. אוכל גרוע ולא פעם הייתי על סף מוות. מצבי הבריאותי הלך והחמיר. לא יכולתי להגיע לדיונים בבית המשפט".

לפני כחודש וחצי מצבו של אנדרייב הוחמר. סנגוריו המקומיים ששכר ביקשו לשחררו ממעצר. השופטים ביקרו אותו בכלא ולאחר שהתרשמו שהוא עלול למות אם יישאר בו, והורו לשחררו למעצר בית בדירה. "אני חושש לצאת מהבית הרבה שלא יעצרו אותי פתאום ויסגירו אותי לרוסיה. אני יוצא רק לקנות אוכל ותרופות. אני פוחד להיתקל פתאום בשוטרים שיעצרו אותי. זו דירת מסתור". עוד אמר "באינטרפול בדקו את כל המסמכים בעניין שלי והגיעו למסקנה שמה שפוטין עושה לי זו רדיפה פוליטית. להיות תקוע פה רחוק מהמשפחה ולהיות 24 שעות ביממה במתח זה קשה מאוד. אני מקווה שאשרוד את זה".

 

רוסיה ולדמיר פוטין ארמניה אינטרפול

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד