כ"א אייר התשפ"ד
29.05.2024
בחורי ישיבה יופלו?

אושר: דמי ביטוח לאומי מופחתים גם לסטודנטים בחו"ל

ועדת העבודה והרווחה, אישרה את הצעת החוק הקובעת דמי ביטוח לאומי מופחתים גם לסטודנטים ישראליים הלומדים בחו"ל | עלות החוק החדש - 12 מיליוני ₪

אושר: דמי ביטוח לאומי מופחתים גם לסטודנטים בחו"ל
המוסד לביטוח לאומי צילום: Nati Shohat/Flash90

ועדת העבודה והרווחה, אישרה היום (רביעי) לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק הקובעת דמי ביטוח לאומי מופחתים גם לסטודנטים ישראליים הלומדים בחו"ל. 

עלות החוק החדש - 12 מיליוני ₪. ע"פ הערכות כ-26 אלף סטודנטים ישראליים לומדים בחו"ל, 60% מהם ערבים.

יו"ר הוועדה, אפרת רייטן-מרום (העבודה) ברכה על שיתוף הפעולה בנושא של מרבית סיעות הבית, מהליכוד עד רע"מ. 

חוק הביטוח הלאומי מסמיך כיום את שר הרווחה והביטחון לקבוע הוראות מיוחדות לעניין הפחתת תשלום דמי ביטוח, למי שהוא תלמיד במוסד להשכלה. ואולם, כיום סטודנטים שלומדים במוסדות להשכלה גבוהה בחוץ לארץ נדרשים לשלם דמי ביטוח בשיעור גבוה יותר מאלה שמשלמים סטודנטים במוסדות כאלו בישראל, מאחר שהמוסדות שבהם הם לומדים אינם נחשבים למוסדות להשכלה לפי התקנות.

לפי נתוני מרכז המידע והמחקר של הכנסת, כ-16,335 סטודנטים ישראליים לומדים בחו"ל ועוד כ-9,241 לומדים בירדן וברשות הפלשתינאית. לפי נתוני מחקרים שונים, כ-60% מכלל הסטודנטים הישראליים הלומדים בחו"ל הם ערבים. אין מידע מקיף על סוג התואר ותחומי הלימוד אותם לומדים הסטודנטים, אולם מבדיקות שונות שערך מרכז המידע והמחקר, הוא מעריך שחלק גדול מהם, ובעיקר הסטודנטים הערבים, לומדים את מקצועות הבריאות. 

החוק החדש, מציע להסמיך את השר לקבוע הוראות מיוחדות בדבר תשלום דמי ביטוח לתלמידים במוסדות להשכלה גם בחוץ לארץ. 

יש לציין כי החוק החל את דרכו לפני כשש שנים, בתמיכת שר הרווחה דאז חיים כ"ץ, וזכה להסכמה מקיר לקיר.

בדיון צויין עוד כי סטודנט הלומד בחו"ל צריך לשלם אף פחות מסטודנט הלומד בארץ, כיוון שהוא איננו צורך שירותי בריאות באותה תקופה. 

אימאן ח'טיב הדגישה כי סטודנטים בחו"ל לא זוכים למלגות-לימודים, אתי עטיה קראה לקבוע את החוק כהוראת-קבע, ואילו יצחק פינדרוס (יהדות התורה) קרא להוסיף לחוק גם תלמידי ישיבה. 

ע"פ החוק החדש, השר יקבע תקנות ראשונות לעניין זה בתוך ארבעה חודשים מיום תחילתו של חוק זה, אשר יעמדו בתוקפן לתקופה שלא תעלה על שנתיים ויקבעו כי בשנים 2022 ו־2023 שיעור דמי הביטוח שישלמו סטודנטים במוסדות להשכלה בחוץ לארץ יהיה שווה לשיעור דמי הביטוח שמשלמים סטודנטים במוסדות להשכלה בישראל.

כאמור להערכת האוצר העלות התקציבית של הצעת החוק היא 12 מיליון ₪ לשנה.

 

ביטוח לאומי תשלום חו"ל הנחה לסטודנטים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד