י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024
"ובאו כולם בברית יחד"

3334 שנים ממעמד הר סיני: העם היהודי נערך שוב לקבלת התורה

בשיחה מיוחדת משתפים ראשי ורבני הקהילות באיראן, תוניס, אזרבייג'אן, פרנקפורט בגרמניה, אמסטרדם שבהולנד במנהגים המיוחדים וההכנות לקראת חג מתן תורה בקהילותיהם | קישוט הס"ת באיראן, לימוד ספר משלי בג'רבא ומאכלי החלב בהולנד | "נעשה ונשמע אמרו כאחד"

בית כנסת בג'רבה: אילוסטרציה
בית כנסת בג'רבה: אילוסטרציה צילום: באדיבות המצלם

בעוד שמחת החג נחגגת בבתי ישראל בסעודות מצווה בבשר ויין, באיראן הדבר אינו פשוט כל כך. על פי דת האיסלאם השולטת גם בחוקי המדינה אסורה צריכת אלכוהול ולכן אין בנמצא מכירת יין בחנויות ברחבי המדינה, רבה של איראן הרה"ג רבי יהודה גראמי שליט"א מספר לעיתון 'יתד נאמן' כי הקהילה היהודית הזוכה לדבריו לחופש דת מוחלט, קיבלה זיכיון פרטי לייצור ושיווק יין - אך באופן המאפשר שימוש לצריכה עצמית בלבד.

גם שחיטת עופות מתקיימת באופן פרטי מדי שבוע, לצד שחיטת בקר מדי מספר חודשים. השחיטה היא אתגר מיוחד בשל העובדה כי שחיטות פסולות אינן יכולות להימכר להמון העם, בשל העובדה כי התושבים הנמנים על הדת השיעית באיסלאם אוכלים בשר "חלאל" בלבד (בשונה מהסונים שיאכלו לדוגמה גם בשר כשר שנשחט על ידי היהודים).

בקרב 15 בתי הכנסת בטהרן ובעוד כ-20 באיספאהן ושיראז – כל אחד בהתאמה, גודשים יהודי איראן את בתי הכנסת באופן שוטף, ובחג השבועות נוהגים כבכל בית ישראל ללמוד במשך כל הלילה ושם מתפללים בתפילת ותיקין.

בתי הכנסת אינם מקושטים, אך נהגו לקשט את רימוני וכתרי ספרי התורה בפרחים לכבוד חג מתן תורה, סיפר הרב גראמי והוסיף כי אין נוהגים אצלם לאכול מאכלי חלב.

מאיראן לאזרבייג'אן השכנה, שם מכהן הרב זמיר איסייב בראשות הקהילה הגרוזינית וכרב העדה. הרב איסייב מספר בגאווה על החיים היהודיים בבאקו בירת אזרבייג'אן ומוכן לעמוד מול כל מדינה אחרת הטוענת לחופש דת וכבוד ליהודים, ולהציג את מדינתו כמי שעומדת בראש בעניין הזה.

לדברי הרב איסייב, "אין אצלנו אנטישמיות. האזרים מאוד מכבדים את היהודים. אחד החיילים היהודים שנהרג בקרבות נישא כגיבור העם, וישראל היא דוגמא לעם מצליח בקרב אזרחי המדינה".

"גם ראשי השלטון, מהנשיא ועד אחרון השרים, עומדים לימין הקהילה היהודית ושמים אותנו בראש סדר העדיפויות", מתאר הרב איסייב התעניינות של אחד משריה הבכירים של ממשלת אזרבייג'אן, המתעניין בנעשה בקרב הקהילה אצל הרב איסייב כמייצג יהדות אזרבייג'אן, "זה חשוב להם מאוד לכבד את העם היהודי", סיפר רבה של הקהילה הגרוזינית.

השכנים מאיראן אינם מטרידים את היהודים האזרים ולדבריו לא היה צורך באבטחה. למרות שהממשלה העמידה ביתן שמירה ליד כל בית כנסת אין בו צורך באמת, זהו יותר אקט כבוד.

בהתייחסו לחג השבועות הקרב ובא, סיפר הרב איסייב על מנהג ייחודי, בו הקהילות היהודיות מתאחדים בחג מתן תורה "כאיש אחד בלב אחד", ומתכנסים כולם בבית כנסת אחד כדי לבטא את המעמד. "כולנו עוברים לבית הכנסת הגדול של הקהילה היהודית – היהודים ההרריים, להם בית כנסת בן 3 קומות ורחב ידיים, שם מקיימים את סדרי הלימוד בליל החג".

רבה של תוניס הרה"ג רבי חיים ביתאן עסוק בימים אלה בספריו החדשים הנמצאים לקראת השלמתן. "אני מעלה על הדף את כלל מנהגי וההלכות המונהגות בקרב יהודי תוניס בשולחן ערוך – אורח חיים ויורה דעה", אומר הרב ביתאן.

אודות מנהגים יחודיים בחג השבועות בקרב יהודי ג'רבא, הרב ביתאן אומר, כי הקהילה מלבד שהיא מתכנסת בליל חג השבועות ככל עם ישראל, הם נוהגים גם בצהרי היום להתכנס יחדיו ללימוד ספר משלי ואגדות חז"ל העוסקים במתן תורה וחביבותה. אך לא רק זאת בחג השבועות. זהו חג מיוחד ביותר בקרב העדה התוניסאית שבנוסף ליו"ט שני של גלויות, הרי שאסרו חג של שבועות הוא כיום חול המועד לכל דבר ועניין. יהודי ג'רבא אינן עושים בו מלאכה ושומרים על היום ככל דיני חול המועד".

גם בקרב יהדות אשכנז נערכים למתן תורה והרב אביחי אפל רבה של פרנקפורט ויו"ר ארגון רבני ה-ORD בגרמניה, מספר על התרגשות מיוחדת השנה לאחר שנתיים של הגבלות קורונה, שכלל יהודי הקהילה על טפם ישובו לחבוש את ספסלי בית המדרש. "התארגנו עם 350 גלידות לליל החג, לסייע ללומדים ולילדי התשב"ר הגודשים את בית הכנסת. תחייתן מחדש של התפילות בבתי הכנסת לאחר הקורונה זהו בהחלט אבן דרך וצעד מרגש. לצערנו אנו מתמודדים עם קהילות שסובלות מפוסט קורונה חריף, בהיעדרות חברי קהילה שאינם מגיעים לבתי הכנסת מחשש להתפשטות והידבקות במגיפה", סיפר הרב אפל.

גם הרב אליעזר וולף רב אב"ד אמסטרדם חבר ביה"ד דאירופה מספר על התארגנות לחג השבועות. "על מאכלי חלב אין צורך לספר בקרב תושבי אמסטרדם, הולנד חלוצת מאכלי החלב. אך אנו דווקא מבקשים להיות חלוצים בהרחבת גבולות התורה. השנה בעז"ה אנו נערכים לברית מילה בחג השבועות, זהו אירוע מרגש בקרב הקהילה", ציין הרב וולף.

הרב יהודה גראמי טוניס איראן חג שבועות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד