ט"ו אייר התשפ"ד
23.05.2024
מוסקבה לצד טהרן

איראן זועמת: "התגובה להחלטה תהיה נחרצת ומידתית"

איראן זועמת על ההחלטה שהתקבלה אתמול על ידי מועצת הנגידים של הסוכנות לאנרגיה אטומית, שקראה לאיראן "לפעול באופן מיידי למילוי התחייבויותיה המשפטיות". נציגי רוסיה מתחו ביקורת על ההחלטה "הפעלת לחץ על טהראן רק תחריף את המצב ולא תסייע להחיות את הסכם הגרעין"

כור גרעיני איראני: אילוסטרציה
כור גרעיני איראני: אילוסטרציה צילום: Pixabay

סעיד חטיבזאדה, דובר משרד החוץ האיראני כתב בתגובה לפרסום ההחלטה המאשימה את איראן שלא עומדת בהסכמים עם שהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית: "מקבלי ההחלטה הזו אחראים ישירות להשלכות הבאות, התגובה של איראן תהיה החלטית ומידתית".

איראן זועמת על ההחלטה שהתקבלה אתמול על ידי מועצת הנגידים של הסוכנות לאנרגיה אטומית, שקראה לאיראן "לפעול באופן מיידי למילוי התחייבויותיה המשפטיות, וללא דיחוי לקבל את הצעתו של מנכ"ל סבא"א להמשך התקשרות כדי להבהיר ולפתור את כל סוגיות ההגנה הקיימות".

אתמול בירכה ישראל את החלטת מועצת הנגידים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, שעברה ברוב עצום, הקוראת לאיראן למלא באופן מיידי את התחייבויותיה. "החלטת המועצה היא צעד ראשון והכרחי במטרה להחזיר את איראן לציות מלא של מחויביותיה" נמסר ממשרד החוץ הישראלי.

עוד נאמר, כי "ההחלטה היום היא הבעת תמיכה של הקהילה הבינלאומית ביושרה ובמקצועיות של הסוכנות הבינ"ל לאנרגיה אטומית והעומד בראשה, ועל הקהילה הבינ"ל לפעול נגד איראן בכל האמצעים העומדים לרשותה".

איראן זעמה על ההחלטה, והגיבה בהודעה כי: "הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), נהגה בכפיות טובה כשזלזלה באיראן והציגה את שיתוף הפעולה האיראני כציות לחובותיה של איראן, בזמן שהרפובליקה אינה חייבת דבר לסוכנות ואין שום סיבה שהיא תמשיך לשתף עמה פעולה, לאחר שהסוכנות הוכיחה שאינה יודעת להעריך את שיתוף הפעולה עד כה".

אתמול הודיעה איראן באמצעות כלי התקשורת במדינה, כי החליטה לכבות שתי מצלמות אבטחה הממוקמות באחד ממתקני הגרעין שלה. על פי הדיווחים, מדובר במצלמות שמתעדות פעילות של העשרת אורניום, ומאחר ולאיראן יש רק שני מתקנים תת קרקעיים להעשרת אורניום, בנתנז ובפורדו, המשמעות היא שהמצלמות נותקו באחד משניהם. מהבית הלבן נמסרה תגובה לפיה "הצעד האיראני מצער מאוד ומרחיק אותנו מהפתרון הדיפלומטי שכולנו מקווים להגיע אליו. מדובר בצעד חסר תועלת עבור איראן".

בסבא"א מפעילים על איראן לחץ כבד בתקופה האחרונה, לאחר שהמודיעין הישראלי והאופוזיציה האיראנית חשפו מתקנים גרעיניים לא מוכרזים שבהם מבצעת איראן פעילות גרעינית מבלי לדווח על כך לסבא"א ומבלי לאפשר לסוכנות לבדוק זאת. מדובר בחלק מהשיטה האיראנית הידועה, בעבר היה זה אודות המתקן בפרצ'ין, וגם המתקן בקום היה סודי עד שנחשף ללא רצונה של איראן.

נציגי רוסיה במועצת הנגידים של סבא"א מתחו ביקורת על ההחלטה, ואמרו כי "השותפים המערביים עדיין לא הבינו שהפעלת לחץ על טהראן רק תחריף את המצב ולא תסייע להחיות את הסכם הגרעין שאמורה להיות בראש סדר העדיפויות".

משרד החוץ הרוסי פרסם ביקורת על ההחלטה: "אנחנו רוצים להדגיש שעדיין יש סיכוי להחזיר את ההסכם, למרבה הצער, חלק מחברי המועצה לא הבינו את השבריריות של הרגע הנוכחי והציגו החלטה נגד איראן בפני מועצת הנגידים עם יוזמות לא נכונות".

עוד נאמר: "עלינו להבהיר שהמשא ומתן הארוך עם הצד האיראני לא לימד את השותפים המערביים דבר, ומדינות אלו עדיין לא הבינו שהפעלת לחץ על טהראן רק תחריף את המצב שלא בצדק. בנוסף, השותפים להצעת ההחלטה הראו שיש להם סדרי עדיפויות אחרות מאשר החייאת הסכם הגרעין עם איראן, וזו גישה מדאיגה".

עוד נמסר ממשרד החוץ הרוסי: "מוסקבה קיוותה לסיום מוצלח של השיחות בווינה, שנמשכו מספר חודשים, וכל התנאים הדרושים היו במקום, עם זאת, דברים לא תמיד מסתדרים כמו שאתה רוצה שהם ילכו, יש לשקול את המורכבות הפוליטית ואת הרגישות של הנושאים שיש לטפל בהם בהקשר של חזרה להסכם, יתרה מכך, שורש הבעיה ברור למדי, וזה רק נסיגת ארצות הברית מהסכם הגרעין ומדיניות ה"לחץ המקסימלי" על טהראן, אנחנו רוצים שהאמריקאים יבינו את מלוא אחריותם ויעשו את הבחירה הנכונה".

מיכאיל אוליאנוב, הנציג הקבוע של רוסיה בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) בווינה, העביר ביקורת על כך שרוב של 35 חברים במועצת הנגידים של סבא"א הצביעו בעד החלטה על איראן שלא סיפקה מידע על אתרים גרעיניים לא מוכרזים באיראן. סין ורוסיה הצביעו נגד ההחלטה המגנה את איראן.

נשיאי רוסיה ואיראן הדגישו את הצורך להמשיך במאמצים להחיות את הסכם הגרעין. לשכת העיתונות של הקרמלין דיווחה כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא איראן איברהים ראיסי הדגישו במהלך שיחת טלפון ביניהם (לא ברור מתי השיחה התקיימה) את הצורך במאמצים דיפלומטיים מתמשכים להגיע להסכם להחייאת הסכם הגרעין.

איראן הסכם הגרעין האיראני רוסיה האו''ם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד