כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
הפילה לא 'שמחה'

בית המשפט העליון בניו יורק קבע כי הפילה לא בן אדם

בית המשפט העליון בניו יורק קבע כי פילה העונה לשם Happy (שמח) איננה "אדם", זאת לאחר שהוגשה תביעה משפטית בשם הפילה, המבקשת לשחרר את החיה מגן החיות בברונקס. שניים מתוך ההרכב של שבעת השופטים קבעו כי לפילה צריכה להיות הזכות לעתור לחירותה

בית המשפט העליון בניו יורק קבע כי הפילה לא בן אדם
פיל: אילוסטרציה צילום: Pixabay

בית משפט העליון בניו יורק איכזב פעילי בעלי חיים שדרשו לשחרר לטבע פילה בגיל 50 העונה לשם 'שמח' (Happy), ההחלטה התקבלה ברוב של חמישה שופטים מול שניים שתמכו בפעילי בעלי חיים.

הקבוצה לזכויות בעלי חיים מאז 2018 מבקשת להחזיר את הפילה האסייתית בת ה-50 לטבע. בית המשפט לערעורים של המדינה דחה ביום שני את הטיעון שהפילה ביקשה זאת, וקבע כי על פיל אין את המושג "בן אדם שנמצא במעצר" ולכן היא לא "תשוחרר" לטבע.

"אף על פי שאיש לא חולק על כך שפילים הם יצורים אינטליגנטיים הראויים לטיפול נאות וחמלה, בית המשפט קיבל כראוי את הבקשה לדחות את העתירה", נכתב בהחלטת רוב השופטים שחיברה השופטת הראשית ג'נט דיפיורה. ובכל זאת, שניים מתוך ההרכב של שבעת השופטים לא הסכימו עם דעתה של דיפיורה, וקבעו כי לפילה צריכה להיות הזכות לעתור לחירותה.

"עלינו להכיר בזכותה של "הפי" לעתור לחירותה לא רק משום שהיא חיית בר שאינה מיועדת להיכלא ולהצגה, אלא משום שהזכויות שאנו מעניקים לאחרים מגדירות מי אנחנו כחברה", כתב השופט רואן ווילסון שכאמור היה בדעת מיעוט. גם השופטת ג'ני ריברה קבעה כך, "לחוק יש מנגנון לערער על הכליאה המזיקה מטבעה, ואין לשלול מהפילה את ההזדמנות להמשיך ולקבל סיוע מתאים".

ארגון לזכויות בעלי חיים הגיב על ההחלטה, כי "כיצור אינטליגנטי, הפילה צריכה לחיות חופשיה מהשבי לאחר למעלה מ-40 שנה בגן החיות ויותר מעשר שנים שהיא חיה לבדה".

אך כאמור התביעה נדחתה על ידי בית המשפט שקבע שהפילה, היא 'פילה' ו'לא אדם' ולכן לא ניתן להחיל עליה את זכויות הכלואים.

"לא משנה איך תכלאו אותם, כל פיל נורמלי לא ירצה לחיות בגן החיות של ברונקס", אמר מייסד ונשיא פרויקט זכויות החיות סטיבן וייז, במסיבת עיתונאים בגן החיות ב-2018. "אנחנו מבינים שיש לה סוג של מערכת יחסים עם הסוהרים שלה, אבל זה כמו שאתה או אני נהיה מיודדים עם הסוהרים בכל כלא שאליו נלקח".

פילה בית המשפט העליון בן אדם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד