כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
"תופעה קשה"

עלייה של 3.5% בפניות בנושא התעללות והזנחת קשישים

על פי נתוני משרד הרווחה, בשנת 2021 דווחו וטופלו כ-7,772 מקרי פגיעה באזרחים ותיקים וביניהן: התעללות נפשית, הזנחה, התעללות פיזית ועוד · שר הרווחה מאיר כהן: "התעללות באזרחים ותיקים היא תופעה קשה שלא מדובר עליה מספיק"

עלייה של 3.5% בפניות בנושא התעללות והזנחת קשישים
אילוסטרציה צילום: unsplash

היום (רביעי) מציינים בישראל ובעולם את יום המודעות הבינלאומי למאבק בהתעללות והזנחת אזרחים ותיקים. על פי נתוני משרד הרווחה לשנת 2021 עולה כי חלה עלייה של כ-3.5% במספר הפניות בנושא התעללות ופגיעה בקרב אזרחים ותיקים בהשוואה לנתוני 2020 (7,514 מקרים).

מניתוח המקרים שטופלו במרכזים בשנת 2021 עולה כי מבין 7,772 הפגיעות הנפוצות ביותר הן התעללות נפשית (28.2%), הזנחה (28.2%), התעללות פיזית (15.8%) וניצול כלכלי (15.2%). בנוסף לכך טופלו מאות מקרים של הפרת זכויות, ועשרות מקרי התעללות מינית. מרבית המקרים מופנים לטיפול היחידות על ידי עובדים סוציאליים מהמחלקות לשירותים חברתיים, בני משפחה ואף באמצעות פנייה עצמאית של הנפגע.

משרד הרווחה והביטחון החברתי מפעיל ברחבי הארץ 115 יחידות לטיפול באלימות כנגד אזרחים ותיקים, במסגרת התוכנית הבין-משרדית לטיפול במניעת אלימות במשפחה. יחידות אלו נוקטות בדרכי סיוע הכוללות בין היתר טיפול אישי או משפחתי, התאמת פתרונות הגנה לאזרח הוותיק, התערבות הגנתית באמצעות עו"ס לחוק הגנה על חוסים, ובמקרים מורכבים אף הקמת צוות רב מקצועי הכולל מספר רב של גורמים.

העובדים הסוציאליים לחוק הגנה על חוסים, הם בעלי הסמכות המקצועית לטיפול באזרחים ותיקים ובחוסים במטרה להגן עליהם מפני התעללות, ניצול והזנחה המהווים סכנה לשלומם, לבריאותם ולחייהם. משרד הרווחה והביטחון החברתי מסייע במגוון רחב של מענים לטיפול וסיוע לאזרחים ותיקים החשופים למצבי התעללות והזנחה או לאזרחים ותיקים הפוגעים באחרים. בין המענים השונים ניתן למצוא: טיפולים פרטניים, זוגיים וקבוצתיים עם הקשיש ובני משפחתו, אמצעים חוקיים ומשפטיים להתמודדות עם מצבים שבהם יש צורך להגן על אוכלוסיות פגיעות תחת חוק הגנה על חוסים ומענים קהילתיים הכוללים הרצאות וימי עיון.

במקביל מפעיל המשרד שורה של תכניות להפגת בדידות שבמסגרתן פוגשים אזרחים ותיקים איש את רעהו במסגרות חברתיות כגון, מועדוני מופ"ת, מרכזי יום, קהילת תומכות שבהם עובדים סוציאליים מומחים בזקנה ותכניות נוספות.

שר הרווחה מאיר כהן אומר על הנתונים כי "התעללות באזרחים ותיקים היא תופעה קשה שלא מדובר עליה מספיק. כמו במקרים אחרים של אלימות במשפחה, הבושה וההסתרה הם המחסום הקשה ביותר. במסגרת ההשקעה הגדולה שלנו בפיתוח השירותים לאזרחים הוותיקים בתחומי הבדידות, העוני והטיפול הסוציאלי, הרחבנו מאוד גם את המענים לטיפול באלימות ובניצול. נמשיך להיות קשובים לצרכי האוכלוסייה הוותיקה ולדייק את המענים כך שנגיע לכל אזרח או אזרחית ותיקה שסובלים מהזנחה או מאלימות".

לדברי מנכ"לית משרד הרווחה והביטחון החברתי, סיגל מורן, "התעללות והזנחה של אנשים מבוגרים היא תופעה מושתקת אך היא קיימת. בחלקה היא תופעת לוואי של הבדידות ועל כן היא גם סמויה מן העין. אני מאמינה שטיפול נכון בתופעת הבדידות וחיזוק הקשר בין הקהילה לבין האזרח הוותיק, יביא להפחתה גם בתופעה הקשה הזאת של התעללות".

מהי פגיעה באזרחים ותיקים?

כיצד מגדירים פגיעה? • שימוש באלימות פיסית או מילולית • מניעת גישה למזון • מניעת גישה לתרופות, טיפול רפואי או נפשי • מניעת גישה לכסף • מניעת גישה לאמצעי תקשורת • מניעת גישה לחומרי חיטוי והיגיינה • שיתוף במידע חלקי או כוזב שנועד לשלוט או להפחיד • הגברת בידוד ללא צורך • ניצול המשאבים הכלכליים שלכם.

התעללות בקשישים אזרחים ותיקים משרד הרווחה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד