ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024
ברח על סוס לטורקיה

הלך לעולמו האיש שנלחם למען יהודי איראן והציל רבים מהם

פרנק ניקבאכט, פעיל נמרץ בקהילה היהודית האיראנית ומומחה לאנטישמיות המופצת על ידי המשטר האיראני, הלך לעולמו בלוס אנג'לס בגיל 68. הוא גם סייע לקבוצות אופוזיציה סטודנטיות אחרות הפועלות בתוך איראן במאבקיהן נגד הדיקטטורה באיראן

הלך לעולמו האיש שנלחם למען יהודי איראן והציל רבים מהם
פרנק ניקבאכט צילום: צילום מסך

חברי הקהילה היהודית האיראנית בלוס אנג'לס אבלים על לכתו של פרנק ניקבאכט בגין 68, פעיל נמרץ חסר פחד, שפעל רבות נגד התעללות שנמשכה ארבעה עשורים של המשטר האיראני ביהודים שעדיין נותרו באיראן, ונלחם בקמפיינים המתמשכים של המשטר להפצת תיאוריות קונספירציה אנטישמיות באמצעות כלי תקשורת בניהול המדינה.

בתקופה שבה מנהיגים יהודים איראנים בארצות הברית שתקו ברובם על האנטישמיות של המשטר האיראני, ניקבאכט שבר את כל הטאבו של הקהילה שלו בכך שחשף בפומבי את הפשעים החמורים של המשטר נגד יהודים.

"חשיפת האנטישמיות העמוקה של המשטר האיראני באמצעות המחקר שהוא עשה, הרעידה את הקהילה היהודית האיראנית שלנו", אמר ג'ורג' הרוניאן, פעיל יהודי איראני מלוס אנג'לס לתקשורת האמריקאית. "רבים מהיהודים שהיו קורבנות של האכזריות של המשטר, קיבלו דחיפה לדבר על גורלם תחת המשטר האיראני".

פרנק נאלץ בשנת 1982 לברוח מאיראן, כאשר רבים מעמיתיו הוצאו להורג על ידי המשטר, ניקבאכט נאלץ לברוח מאיראן באופן בלתי חוקי ברכיבה על סוסים לתוך טורקיה. בסופו של דבר הוא קיבל מקלט מדיני בארצות הברית והתאחד עם בני משפחתו שהתיישבו מחדש בלוס אנג'לס. במשך 20 השנים הבאות, ניקבאכט עבד כמתווך במשרה חלקית, אך גם התנדב אינספור שעות כדי לסייע לארגונים יהודים איראניים ללא מטרות רווח ולקבוצות אופוזיציה פוליטיות בארה"ב, להילחם במשטר האיראני.

במהלך שנות ה-2000 המוקדמות, ניקבאכט היה מעורב רבות בהעלאת המודעות הציבורית למצוקתם של 11 נעדרים יהודים שבין 1994 ל-1997 ניסו להימלט מאיראן באופן בלתי חוקי אך נעצרו על ידי המשטר האיראני ושמקום הימצאם מעולם לא נמסר למשפחותיהם.

ניקאבכט פעל בין השנים 1999-2000, בחזית קמפיין בינלאומי עם ארגונים יהודיים אמריקאים אחרים להצלת 13 יהודים מהעיר שיראז שבאיראן, אשר עמדו בפני הוצאה להורג על ידי המשטר האיראני.

ה-13 יהודים הואשמו על ידי המשטר האיראני בריגול למען ישראל, מאמצים בראשות ניקבאכט וקבוצה קטנה של יהודי לוס אנג'לס איראניים האירו זרקור תקשורתי שלילי על המשטר האיראני, והביאו בסופו של דבר לכך שהיהודים נצלו מהוצאה להורג למרות שנמצאו אשמים בבגידה שהייתה למעשה עלילה שפלה. לאחר ריצוי עונשי מאסר קצרים, כל ה-13 שוחררו בשקט על ידי המשטר מספר שנים לאחר מכן.

בנוסף, כתב ניקבאכט מאמרים נרחבים בשפה הפרסית על הכחשת השואה של המשטר האיראני, החוקים המוטים של המשטר נגד מיעוטים דתיים החיים באיראן, וקידומם של תיאוריות קונספירציה ניאו-נאציות באמצעות כלי התקשורת המנוהלים על ידי המדינה.

פעילים איראנים אמריקאים לא יהודים הזכירו לטובה את ניקבאכט על כך שהציע להם עצות ואסטרטגיה, הוא גם סייע לקבוצות אופוזיציה סטודנטיות אחרות הפועלות בתוך איראן במאבקיהן נגד הדיקטטורה באיראן.

"הוא מעולם לא ויתר על המטרה להביא חופש לאיראן", אמר רוזבה פרהינפור, מסעדן איראני אמריקאי באזור לוס אנג'לס ופעיל אופוזיציה למשטר האיראני. "הוא מעולם לא היה מתנצל עבור המשטר האיסלאמי באיראן וניסה כמיטב יכולתו לעבוד לצד כל קבוצות האופוזיציה למשטר ללא קשר לנטיותיהם הפוליטיות, למעט בדלנים אתניים מסוימים".

הוא אמר בעבר, כי "אם השואה לימדה אותנו משהו, זה שיהודים לעולם לא יכולים להרשות לעצמם לשבת בשקט ולאפשר לשונאי היהודים לשחוט אותנו כמו כבשים" הוא אמר. "בין אם זה האייתוללות באיראן או כל קבוצה אחרת שרוצה להרוג אותנו ואומרת לנו בגלוי שהם רוצים להרוג אותנו, זו חובתנו להשתמש בכל גרם של אנרגיה כדי להתייצב מולם ולהשיב מלחמה".

פרנק ניקבאכט נפטר בגיל 68, הוא הותיר אחריו את אמו, אחותו ואחיו הגדול. יהי זכרו ברוך.

איראן משמרות המהפכה לוס אנג'לס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד