ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
ביקורת חריפה על הנשיא

סקר חדש: האיראנים מאוכזבים מהמצב ורוצים הסכם גרעין

נשיא איראן, אבראהים ראיסי, עומד בפני מצב עגום עם 28 אחוזים בלבד של תמיכה; 87 אחוזים טוענים כי הכלכלה האיראנית היא הבעיה מספר אחת של איראן. התוצאות אינן מפתיעות בהתחשב בהידרדרות התנאים הכלכליים מאז כניסתו של ראיסי לתפקיד באוגוסט האחרון

מפגינים נגד המשטר באיראן: אילוסטרציה
מפגינים נגד המשטר באיראן: אילוסטרציה צילום: Iran International

גורם חשוב התורם למשבר הכלכלי והחברתי שעמו מתמודדת הרפובליקה האסלאמית של איראן הוא הסנקציות של ארצות הברית בהיעדר הסכם גרעין עם המערב. "הגורם היחיד שהאיראנים חשבו שיכול להשפיע לטובה על עתידה של המדינה הוא הסכם גרעין מוצלח בין איראן למערב, שעשוי לשפר את מצבם הכלכלי", מסרה החברה שערכה את הסקר בהודעה לעיתונות.

דירוג התמיכה בראיסי הוא הנמוך ביותר מאז 1997, אז החלו לאסוף נתונים על נשיאי איראן, כך פרסמה Stasis Consulting חברת ייעוץ וסקרים שבסיסה בוושינגטון ביום רביעי האחרון, כאשר פרסמה את תוצאות סקר שנערך בין ה-12 ל-16 ביוני.

החברת ערכה את הסקר באמצעות שאלות בטלפון, שכן ממשלת איראן לא מאפשרת לחברות זרות לבצע מחקר שטח באופן עצמאי. המדגם של 1,197 אנשים בני 18 ומעלה נכלל מכל מחוז באיראן. התוצאות אינן מפתיעות בהתחשב בהידרדרות התנאים הכלכליים מאז כניסתו של ראיסי לתפקיד באוגוסט האחרון, התקשורת והאזרחים מותחים ביקורת חריפה על הנשיא בשל הכאוס הכלכלי המתגלגל. כך דווח ערוץ הטלוויזיה Iran International.

"התוצאה של הסקר מראה כי לרוב האזרחים האיראנים יש חוסר אמון בממשלה, הם פסימיים לגבי עתידם ואינם מרוצים מהכיוון של הממשלה ומתפקוד הנשיא", אמר ארש ע'פורי, נשיא חברת הסקרים.

עם זאת, ברור לרוב האיראנים שהסכם גרעין עם המערב ישפר את מצבו של האזרח הממוצע. איראן סירבה עד כה להיענות להצעה של ארה"ב לחזור להסכם הגרעין של 2015, תוך הגבלה על תוכניתה בתמורה להסרת הסנקציות שהוטלו מאז 2018.

"רוב האיראנים (55 אחוז) מאמינים שאיראן צריכה לעשות הסכם עם המערב בנוגע לגרעין של איראן, לעומת 17 אחוז בלבד שמתנגדים במפורש להסכם כזה. איראנים צעירים יותר, בין הגילאים 18 עד 29, נוטים יותר (60 אחוז) להעדיף את ההסכם". ראיסי נבחר ביוני 2021 בבחירות לנשיאות עם אחוז ההצבעה הנמוך ביותר בהיסטוריה בת 43 השנים של הרפובליקה האסלאמית, כאשר התוצאות הרשמיות הראו כי 48% הצביעו, אך כמה מבקרים טענו שהמספר האמיתי נמוך עוד יותר.

הסקר שאל את המשיבים לגבי אחוז ההצבעה הנמוך ו-46 אחוז השיבו "חוסר אמון במשטר" כסיבה המובילה. מחצית מאלה שהצביעו לראיסי לא ישתתפו בבחירות שוב או לא יצביעו לו שוב. "35% מהנשאלים ציינו שיש להם אהדה כלפי אוקראינה, לעומת 12% בלבד שמצדדים ברוסיה. ל-24% נוספים אין אהדה לאף אחת מהמדינות. רמת האהדה כלפי אוקראינה גבוהה יותר בקרב צעירים איראנים בין הגילאים 18 עד 29 (41 אחוזים)".

איראן אברהים ראיסי כלכלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד