י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
הקרבן התורן של התקשורת

מי אחראי להתחזקותו של איתמר בן גביר

עד לפני כמה שנים היו אביגדור ליברמן, נפתלי בנט ובצלאל סמוטריץ' מושא לקיצוניות ימנית כל אחד בתורו, בשל קמפיין תקשורתי כזה ואחר, והנה הפלא ופלא היום הם נבחרים לגיטימיים לכנסת ישראל. הקרבן התורן שעובר את טיפול ההמרה הזה הוא איתמר בן גביר שהולך ומתחזק מכך, בניגוד לליברמן ובנט למשל | מי שאחראי לכך הוא ראש הממשלה הנכנס שהחליט ללכת לו על הראש | פרשנות מרתקת של מכון הסקרים 'דיירקט פולס'

מי אחראי להתחזקותו של איתמר בן גביר
דיון 40 החתימות במליאת הכנסת צילום: ישי ירושלמי, בחדרי חרדים

את השבועיים האחרונים שלו הקדיש ראש הממשלה הנכנס, יאיר לפיד, לקמפיין אגרסיבי כנגד אחרון חברי הכנסת מהימין, חה"כ הטרי יחסית איתמר בן גביר, שנה בסך הכל בכנסת אחרי ניסיונות ריצה עצמאיים רבים לפני כן.

לפיד הוא איש תקשורת ופוליטיקאי שמבין היטב שלחבוט בקיצוניים מביא אחלה רייטינג וגם מצביעים. האגדה מספרת שהיו תקופות בהם אנשי מרצ וש"ס היו מתאמים בניהם קטטות מבוימות על דוכן הכנסת בנושאי דת ומדינה, ואז יוצאים ומסתחבקים במזנון. שני הצדדים עשו את היומית שלהם בלרצות את בוחריהם.

ההיסטוריה הפוליטית מוכיחה, כי מאבק של כל מחנה פוליטי ביריב שבקצה הסקאלה הנגדית - עושה רק טוב למותקף. יוסי שריד היה שנוא נפשם של המתנחלים, האיש הרע שאהבו לשנוא. זה רק הפך אותו לשר חינוך ושותף מכובד בממשלת רבין ודמות משפיעה במחנה השמאל מרכז.

איתמר בן גביר במליאה. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת.

ותיקי הפוליטיקה זוכרים, שרק לפני עשור וקצת התקשורת ומחנה השמאל הכתירו כפשיסט, גזען ושונא ערבים את אביגדור ליברמן שיצא בסלנג "בלי נאמנות אין אזרחות", את בנט וסמוטריץ'. היום כל אחד מאלה שותף לגיטימי ובכיר בבית הנבחרים. והנה הפעם הגיע תורו של בן גביר לקבל את ההכשר הציבורי לבוא בקהל.

תופעת 'עוצמה יהודית' ועמדותיה בקצה הימני של המפה הפוליטית והיחס אליה, לא שונה מהדרך שבה הימין רואה את תנועות השמאל האקטיבסטיות הדוגלות בשתי מדינות לשני עמים בקצה השמאלי של הסקאלה.

עכשיו מתברר כי רה"מ יאיר לפיד חתום על "הלבנת" חה"כ איתמר בן גביר כאישיות רצויה ומקובלת בפרלמנט הישראלי.

סקר שערך לאחרונה מכון 'דיירקט פולס' של שלמה פילבר וצוריאל שרון, בקרב מצביעי גוש הימין מראה כי בן גביר נתפס כח"כ לגיטימי ככל הח"כים האחרים בידי 35% מאנשי הימין. 47% אף מעוניינים לראות אותו בתפקיד משמעותי בקואליציה עתידית. האהדה כלפיו וכלפי תנועתו עלתה באופן רוחבי בכלל גוש הימין: החרדים, הציונות הדתית והימין המסורתי של בוחרי הליכוד.

לדברי עורכי הסקר, זה קורה, כנראה, בעקבות הטראומה הציבורית מההסלמה בשנה האחרונה בהיקף ובנועזות האלימות של חלק מערביי ישראל באירועי "שומר חומות" ובנגב.

בן גביר נואם במליאה. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת.

מפלגת הציונות הדתית הפתיעה בבחירות האחרונות כשזכתה ב-6 מנדטים, וכל הסוקרים מנבאים לה כרגע לפחות 9 מנדטים ובסקר 'מעריב' הבוקר אפילו נתון דו ספרתי - 10 מנדטים. לשניים מתוך שלושת המנדטים החדשים אחראי חה"כ בן גביר שהכפיל את התמיכה בו ובמפלגה בקרב החרדים ובוחרי הליכוד. את המנדט השלישי תורמים למפלגה בנט ושקד עם מעבר של מאוכזבי ימינה. מפלגת נעם ממשיכה להביא אלפי קולות בודדים בלבד. כך מסיקים ב'דיירקט פולס'.

בקרב הגרעין הקשה של הציבור הדתי לאומי, חה"כ בצלאל סמוטריץ' היה ונשאר המנהיג הבלתי מעורער עם כמעט 5 מנדטים. מנדט וקצת נוספים הם של ימין מסורתי חילוני שמחפש מפלגה ימנית אידאולוגית, וכשלושה מנדטים תומכים בבן גביר כאמור.

המנהיג הבלתי מעורער, בצלאל סמוטריץ' | נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת.

לסיכום, בזכות יאיר לפיד, גוש השמאל והתקשורת, חה"כ בן גביר קיבל תעודת קביעות בפרלמנט הישראלי לשנים הבאות. אבל כמו תמיד, בסקרים שלפני בחירות חלק מהתקשורת וגוש השמאל מנפחים את כוחה של עוצמה יהודית, והמבחן יהיה ביום הבוחר.

אם מפלגת הציונות הדתית תזכה במנדט העשירי - הוא יהיה רשום כולו על בן גביר. מאידך, למדנו כבר כי גם הציבור החרדי וגם בוחרי הליכוד הם בוחרים פריכים, ובקמפיין גוועלד אפקטיבי של נתניהו או הרבנים הם עלולים לשוב למפלגות האם ביום פקודה. חובת ההוכחה כעת נמצאת אצל בן גביר ואנשיו.

מכון הסקרים דיירקט פולס איתמר בן גביר יאיר לפיד בצלאל סמוטריץ בחירות לכנסת ה-25

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד