כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
בגיל 100

ניצולת השואה קיבלה מהנשיא הגרמני פרס על מפעל חיים

ניצולת שואה קיבלה פרס על מפעל חייה במדיניות חוץ. "אנחנו לא יכולים לשנות את מה שקרה, אבל אסור לתת לזה לקרות שוב", אמרה הקשישה בת ה-100. נשיא גרמניה דיבר על האומץ של הניצולת כמו גם את מסירותה לספר את סיפורה לצעירים ומחויבות להבטיח שלא יישכחו את זוועות השואה

 מחנה מיידנק: אילוסטרציה
מחנה מיידנק: אילוסטרציה

ניצולת השואה מרגוט פרידלנדר קיבלה את פרס וולתר רתנאו על מפעל חייה במדיניות חוץ. "אנחנו לא יכולים לשנות את מה שקרה, אבל אסור לתת לזה לקרות שוב", אמרה הקשישה בת ה-100. ניצולת השואה מרגוט פרידלנדר זכתה בפרס על מפעל חיים יוצא דופן במדיניות החוץ במהלך טקס בברלין ביום שני.

נשיא גרמניה, פרנק-וולטר שטיינמאייר, כיבד את האומץ של פרידלנדר, כמו גם את מסירותה לספר את סיפורה לצעירים, ומחויבות להבטיח שלא יישכחו את זוועות השואה. פרידלנדר, בת 100, נולדה וגדלה בברלין. היא ומשפחתה נרדפו על ידי הנאצים בשל היותם יהודים. הוריה ואחיה נרצחו כולם במחנה ההשמדה אושוויץ. היא הסתתרה בברלין, אך לבסוף נתפסה על ידי הנאצים ונשלחה למחנה הריכוז טרזינשטט. היא הכירה את בעלה בזמן שהותה במחנה, ושניהם שרדו.

בשנת 1946 עברו בני הזוג לארצות הברית שם חיו במשך עשרות שנים. לאחר פטירת בעלה, החליטה פרידלנדר לחזור לברלין בגיל 88 ב-2010. היא החלה לדבר בקביעות בבתי ספר ובארגונים על החיים תחת רדיפות הנאצים ועל חוויותיה בתקופת השואה. "אנחנו לא יכולים לשנות את מה שקרה, אבל אסור לתת לזה לקרות שוב", אמרנ פרידלנדר ביום שני בטקס בבירת גרמניה.

הנשיא שטיינמאייר שיבח את האומץ של פרידלנדר - במיוחד את ההחלטה הקשה שלה לחזור לגרמניה.צ"מאז חזרתך, היית בלתי נלאית בסיפור חייך, בפעילות למען דמוקרטיה וזכויות אדם ובמלחמה בשנאה ובכל צורות של אנטישמיות ודעות קדומות", אמר שטיינמאייר בטקס.

הוא גינה בחריפות את האלימות והאנטישמיות בגרמניה, ואמר שהדבר הפך בולט יותר במהלך הפגנות נגד מגבלות הקורונה. "זה מקומם אותי עד כמה האנטישמיות שוב מרימה ראש בארצנו, ברחובות, במגרשי משחקים, באינטרנט. בארצנו, מכל המדינות", אמר הנשיא. "כן, דמוקרטיה ליברלית זקוקה לוויכוחים, והיא זקוקה למחלוקת. אבל כשזורעים שנאה והסתה לשנאה, או בעצם במקום שבו משתמשים באלימות, אז נחצה קו. אנחנו לא יכולים ולא נסבול את זה", הדגיש שטיינמאייר בנאום שלו.

פרס וולתר רתנאו מוענק מדי שנה לאיש ציבור על מפעל חיים בתחומי מדיניות החוץ. הפרס נקרא על שם שר החוץ היהודי הראשון של גרמניה, שנרצח ב-1922 על ידי אנשי ימין קיצוני חודשים ספורים לאחר כניסתו לתפקיד. גרמניה ציינה ביוני האחרון את יום השנה ה-100 להריגתו של רתנאו.

שואה ניצולי שואה גרמניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד