י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
קרב חייו

הבכירים התפטרו: בוריס ג'ונסון נלחם על הישרדותו הפוליטית

מנהיגותו של ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, תלויה על חוט לאחר התפטרותם של שניים מהשרים הבולטים שלו. שר האוצר הבריטי רישי סונאק, ושר הבריאות סאג'יד ג'וויד התפטרו שניהם ביום שלישי במחאה נגד מנהיגותו של ג'ונסון. אבל למרות הקריאות להתפטר, ראש הממשלה לא מראה סימנים שהוא מוכן לפרוש. אמש הוא מינה צוות שרים חדש כדי למלא את המשרות הפנויות שנוצרו

הבכירים התפטרו: בוריס ג'ונסון נלחם על הישרדותו הפוליטית
שולחן הממשלה הבריטית צילום: ממשלת בריטניה

מנהיגותו של ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון תלויה על חוט לאחר התפטרותם אמש (שלישי) של שניים מהשרים הבולטים ביותר שלו ועוד כמה פקידים בכירים ועוזרי שרים ב-24 השעות האחרונות. שר האוצר הבריטית רישי סונאק התפטר ביום שלישי בערב, ואמר כי הממשלה צריכה להתנהל "כמו שצריך, בכישרון וברצינות". שר הבריאות, סאג'יד ג'וויד, התפטר מתפקידו במחאה נגד מנהיגותו של ג'ונסון, שנמצא במחלוקות ושערוריות בחודשים האחרונים.

מספר בכירים במפלגתו קראו לג'ונסון להתפטר, גם מנהל המשא ומתן לשעבר של הממשלה על הברקזיט, דיוויד פרוסט, הצטרף למאבק, וקרא לראש הממשלה לפרוש ללא דיחוי. בטור בעיתון ביום רביעי, פרוסט הדהד מבקרים אחרים של ג'ונסון בכך שקבע נחרצות כי "הגיע הזמן שלו ללכת", והוסיף כי "אם הוא יחזיק מעמד, הוא מסתכן בהורדת המפלגה והממשלה איתו".

למרות הקריאות להתפטר, ראש הממשלה לא מראה סימנים שהוא מוכן לפרוש. אמש הוא מונה מחדש צוות שרים למלא את המשרות הפנויות שנוצרו בעקבות התפטרות. כמה שרים הגנו על ג'ונסון, והביעו את נאמנותם אליו. אישים מובילים השוהים בקבינט כוללים את סגן ראש הממשלה דומיניק ראב, שרת החוץ ליז טרוס ושרת הפנים פריטי פאטל.

לעת עתה, נאמנותם של שרים בכירים, מפחיתה את הסיכוי המיידי לבחירות בזק בבריטניה. כדי שזה יקרה, ג'ונסון יצטרך להתפטר או להתמודד עם הצבעת אי אמון נוספת. מכיוון שהוא התמודד עם הצבעה כזו רק בחודש שעבר, הצבעת אי אימון חדשה תדרוש שינוי החוק, וכרגע זה לא נראה ריאלי. בבריטניה החוק קובע כי אפשר להביא הצעות אי אמון פעם ב-12 חודשים.

סקר קצר שנערך בבריטניה ביום שלישי מצא כי 69% מהבריטים שנשאלו רוצים שג'ונסון יתפטר. הסקר של 3,009 מבוגרים מצא שרק 18% רוצים שהוא יישאר. מבין המצביעים השמרנים שנשאלו, 54% אמרו שהם רוצים לראות את ג'ונסון הולך, בעוד ש-33% רוצים שהוא יישאר, מה שמראה שג'ונסון הפך לדמות לא פופולרית בקרב מצביעים רבים שנמשכו בתחילה למנהיגותו ב-2019, כאשר זכה ברוב גדול.

מנהיג האופוזיציה ממפלגת הלייבור בבריטניה, קייר סטארמר, צייץ ביום שלישי כי "מפלגת הקואליציה מושחתת ושינוי של אדם אחד לא יתקן את זה. רק חילופי ממשלה אמיתיים יכולים לתת לבריטניה את ההתחלה החדשה לה היא זקוקה".

בוריס ג'ונסון בריטניה בחירות התפטרות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד