ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
יעגן את השת"פ בין המדינות

"הצהרת ירושלים": המסמך המדיני שייחתם בין לפיד לביידן

ראש הממשלה יאיר לפיד ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן יחתמו על מסמך המכונה "הצהרת ירושלים" במהלך ביקור ביידן בישראל | על פי הדיווחים, המסמך שיחתמו עליו לפיד וביידן מעגן את שיתוף הפעולה בין ישראל וארה"ב בנושא הביטחוני, בנוסף כלולה במסמך הזכות של ישראל להגן על עצמה והגדרת איראן כאיום משותף

"הצהרת ירושלים": המסמך המדיני שייחתם בין לפיד לביידן
ג'ו ביידן צילום: דוברות הבית הלבן

במהלך היום השני לביקורו של נשיא ארה"ב בישראל צפוי להתקיים טקס חתימה של ג'ו ביידן וראש הממשלה יאיר לפיד על 'הצהרת ירושלים', הצהרה שאורכה ארבעה עמודים בה יעלו מסגרת יחסי שתי המדינות.

ההצהרה מרכזת ומפרטת את ההסכמות בין מדינת ישראל לארה"ב בשלל תחומים מדיניים, ביטחוניים וכלכליים מהשנים האחרונות למסמך אחד שמתאר בצורה כוללת את אופי היחסים בין המדינות, כך עפ"י הדיווח של ברק רביד ב'וואלה'.

פקידים ישראלים בכירים ציינו כי מדובר בהצהרה כמוה לא נוסחה ולא פורסמה למעלה משני עשורים שמוגדרת כ"הצהרה היסטורית" וצפויה גם להוות מסגרת למערכת היחסים בין המדינות בשנים הבאות.

עוד ציינו הפקידים שההצהרה כוללת התחייבות אמריקנית לביטחון ושגשוג ישראל, לשמירה על היתרון האיכותי של צה"ל באזור וכן אמירה לפיה לישראל יש את הזכות להגן על עצמה בכוחות עצמה נגד כל איום או שילוב של איומים.

"המנהיגים הדגישו שחלק בלתי נפרד מההבטחה הזאת הוא המחויבות לא לאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני לעולם, ולנצל את כל מרכיבי הכוח הלאומי שלהם כדי להבטיח זאת", ייכתב בהצהרה.

ההצהרה תדגיש אף את חשיבות הסיוע הביטחוני האמריקני לישראל ואת ההשפעה החיובית שלו על היציבות אזורית. בהצהרה ייאמר כי ארה"ב תומכת בגיבוש הסכם סיוע חדש כאשר ההסכם הנוכחי יפוג.

נקודה נוספות שתיכתב בהצהרה היא כי ארה"ב תומכת בקידום הנורמליזציה בין ישראל למדינות ערב ובפורום הנגב בו חברות ישראל, ארה"ב, איחוד האמירויות, בחריין, מרוקו ומצרים, כמו"כ שיואצו המגעים בין המדינות על הכנסת ישראל לתוכנית הפטור מוויזה של ממשלת ארה"ב.

ביקור ביידן בישראל יאיר לפיד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד