ד' אייר התשפ"ד
12.05.2024
איך יצביעו הישראלים?

107 ימים לבחירות: זהו הניתוח הפוליטי העדכני

עוד מוקדם לנבא את תוצאות הבחירות, כאשר הפריימריז במפלגות עדיין לא הסתיימו והרשימות הסופיות גם כן עדיין לא הוגשו, לצד איחודים ופיצולים נוספים שאולי יפתיעו בדרך | זהו המצב הפוליטי העדכני נכון לערב זה

107 ימים לבחירות: זהו הניתוח הפוליטי העדכני
נתניהו/לפיד צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

107 ימים ליום הבחירות, מכון הסקרים 'דיירקט פולס' שפרסם בשבוע האחרון סקר שבו נתניהו והחרדים משיגים 61 מנדטים להרכבת ממשלה, מפרסם המכון ניתוח פוליטי עדכני.

פוליטיקאים מאוד אוהבים לבחון את כוחם במנדטים. אנחנו מעדיפים לספור קולות.

כל מנדט בבחירות הקרובות יורכב מכ-38,000 מצביעים, להלן עיר קטנה בישראל, רובם הצביעו בעבר והם לא עומדים בצומת ומחכים שמישהו יאסוף אותם. יש להם תבונה פוליטית וקשה לשכנע אותם לשנות אותה. לא הסקרים מעבירים אותם ממפלגה כזו לאחרת, אלא עבודה קשה בשטח שצריכה לשכנע אותם ובעיקר לשנע אותם.

כל מעבר בסקרים של מנדט ממפלגה אחת לאחרת מחייב סיפור ונימוק רציני, מה גורם ל-38,000 איש לשנות את דעתם. כשבוחנים את המפה הפוליטית בצורה כזו, זה הופך רציני ומורכב יותר: מי הם אותם אנשים? מה הפרופיל הדמוגרפי שלהם? היכן הם מתגוררים? ממה הם מאוכזבים ומה התקווה שלהם? הבחירות הקרובות יחייבו את מטות הבחירות לעבוד באופן כירורגי כדי לאסוף עוד 38,000 מצביעים.

ואחרי שאמרנו את זה, בואו נדבר במנדטים: בשבוע האחרון פורסמו שני סקרים המצביעים על 61 מנדטים לגוש הימין. זו מגמה, אבל אנחנו עדיין בתיקו סטטיסטי בין הגושים שלוקח בחשבון גם קולות שאולי הולכים לאיבוד. מוקדם לנבא את התוצאות ב- 1 בנובמבר.

מה כן התבהר השבוע? סער וגנץ התאחדו והקימו את "כחול לבן התקווה החדשה". המייסדים לא הבהירו במדויק את אסטרטגיית הבחירות שלהם, אבל ניתוח המנדטים אחרי האיחוד מראה כי האיחוד בעיקר מסדר את המנדטים בגוש המרכז שמאל. סער הביא איתו לאיחוד את בוחרי כחול לבן המקורית שהצביעו לו, ואולי עוד מנדט של בוחרי ימין מתקווה חדשה / ימינה לשעבר, שהרי רוב בוחרי הימין במפלגות הללו נטשו אותן במהלך השנה וחזרו לאופוזיציה שעלתה מ- 52 ל- 60 מנדטים בכל הסקרים.

כאמור, אחרי ששמונה מנדטים מתוך ה- 13 המקוריים של תקווה חדשה וימינה חזרו לאופוזיציה, וכ- 3 עברו עם סער לאיחוד, נותרנו עם קצת יותר מ- 2 מנדטים שמחפשים בית פוליטי: כרגע הם נמצאים בימינה של איילת שקד, רובם, כ- 50,000 מצביעים, הם אנשי הכיפות הסרוגות שבעבר הצביעו לימין החדש או ימינה, אנשי ימין אך מתנגדים לנתניהו כראש ממשלה ובעיקר לחלק מרשימת הליכוד (כן כן, קשה להם עם "הרגבים והאמסלמים").

שקד מתלבטת ומחפשת "כוכבים" לרשימתה, אך היא בדילמה אכזרית: אם תקרוץ מידי לימין כדי למשוך קולות מגוש הימין, יברחו 2 המנדטים הללו לאיחוד גנץ סער, ואם תביא אנשי "ימין ממלכתי" המתנגדים לממשלת נתניהו, היא למעשה נלחמת בתוך עוגת גוש המרכז, שעלולה לשרוף קולות שמחציתם יוגשו כמתנה לגוש הימין.

מכון הסקרים דיירקט פולס בחירות לכנסת ה-25

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד