כ"ה אייר התשפ"ד
02.06.2024
ללא רביסטווע

לא תאמינו: התקנות של המשפיע החסידי לבית מדרשו החדש

במשך 40 יום ישב המשפיע החסידי הנודע הרה"צ רבי צבי מאיר זילברברג וכתב תקנות לרגל חנוכת בית מדרשו הגדול 'נחלת יעקב' בירושלים. 'בחדרי חרדים' עם הצצה לתקנות שטרם ראיתם לפרטי פרטים וכמה ימים חנכו את בית המדרש ברחוב ברוכים בהשתתפות מאות שומעי לקחו 

לא תאמינו: התקנות של המשפיע החסידי לבית מדרשו החדש
רבי צבי מאיר בחנוכת בית מדרשו בליל שישי צילום: בחדרי חרדים

בסוף השבוע האחרון נחנך בית מדרשו של המשפיע הרה"צ רבי צבי מאיר זילברברג מוותיקי המשפיעים בדורנו ומי שפרץ את אור המשפיעים בשנים האחרונות, בית מדרשו הגדול של המשפיע 'נחלת יעקב' נחנך ברחוב ברוכים בירושלים בימי התעלות והתרוממות. 

חנוכת הבית החלה כבר ביום רביעי עת נשא רבי צבי מאיר דרשה לאברכי הקהילה, ביום חמישי התקיים מעמד חנוכת הבית עם מעריב, ו'שמועס' לצד סדרי לימוד בשבת במשך כמה שעות בכדי לקדש את בית המדרש. בתחילה היה צפוי רבי צבי מאיר לערוך טיש אך לבסוף הטיש לא התקיים. 

לרגל חנוכת הבית יצא לאור קונטרס של כללים ותקנות שרשם רבי צבי מאיר במשך ארבעים יום עליהם חתמו בני הקהילה, המשפיע חותם את התקנות בשמו ובשם אמו צבי מאיר בן דבורה לאה. 

'בחדרי חרדים' חושף את התקנות שהופצו בין החסידים, בין היתר נאמר כי כל התפילות ושיעורים והשיחות יהיו בתוך בית הכנסת, בית הכנסת נקנה עם כסף פרטי וגם השטח בכדי שיהיה מקום עם אוויר ורוח לפי הסגנון של המקום, וכל אחד חייב לקיים את התקנות בקפידה, כל אחד חייב לחזור על התקנות בשנה הראשונה לפחות פעם בחודש, אפילו אם הן נראות קצת קשות, במשך הזמן הן יהיו קלות יותר לכל נפש ונוכל לקיים אותן עם כוונה אמיתית.

כל אחד שיעבוד את הקדוש ברוך הוא עם יסודות אמונה וביטחון, עם אהבת השם והתלהבות, עם רוגע אהבה ואחווה, אמונת צדיקים התקשרות לצדיקים שבלב יהיה פינה חמה ליסודות החבורה.

מבקשים שבית הכנסת יהיה 'שמן זית זך' בלי לחלק עלונים, פתקים, מודעות, ולא לתרום ספרים, יש בבית הכנסת ועד רוחני, בכל חודש חשוון ימנו אותם והם יקבעו מה יתלו, מודעות של שמחות, איפה הם יתקיימו וכו', ברית שלום זכר וכו', כל שמחה תעבור בוועדה הרוחנית.

אף פעם לא מומלץ לדבר בבית הכנסת, רק דברי תורה ותפילה ואולי לאחל מזל טוב, וזה גם רק אחרי התפילות והשיעורים, אנחנו מבקשים לא לדבר ליד בית הכנסת, ולא ליד דלתות בית הכנסת, אם יש משהו חשוב להגיד שיגידו את זה במרחק מהדלתות.

מבקשים לא לעשות קבוצות בבית הכנסת של יותר משלושה אנשים (קיפקע) לגבי שולם זכר, קידוש, יהיה סדר מסוים תהיה קבוצה שתמיד תדאג שתהיה תענית דיבור בבניין, זה בימים רגילים אבל בזמני תפילות שיעורים ודרשות, כולם צריכים לקיים תענית דיבור בכל הבניין, ואם אדם זר מגיע לשתות קפה או לשתות מים הוא צריך לקיים תענית דיבור בבניין.

בזמן שלומדים צריך ללכת עם חליפה, ומי שיודע לדבר יידיש, אסור לו לדבר שפה אחרת ואם מישהו לא יודע יידיש והוא לומד בעברית, שילמד בשקט ולהשתדל להגיע לשחרית ולא לעשן בתוך בית הכנסת, או בתוך הבניין ולא לעמוד סביב הבימה או ארון הקודש, שם מותר רק בזמן קריאת התורה או פתיחת הארון, כמובן לא להביא שום טלפון לתוך הבניין, רק עם אישור של ועדת הרבנים לענייני תקשורת, אפילו כשזה בתוך הכיס, בלי אישור של ועדת הרבנים לענייני תקשורת, אסור, אפילו אם זה מכובה בתוך הכיס עדיין אסור ושלא יהיה בבניין 'מחשב 'או 'טאבלט' וכדומה, אפילו בלי חיבור לאינטרנט.

רבי צבי מאיר כותב בתקנות כי באמת היה צריך להיות תקנה שאם מישהו מחזיק סמארטפון שלא יקבל שום כיבוד בבית הכנסת, אבל בגלל זה לא רצון השם שהאחראי יהיה עסוק כל היום לעקוב אחרי אנשים, אז אנחנו לא עושים את התקנה הזאת, אבל חשוב שידעו שזה תקנה שהיו צריכים לעשות.

גם נושא הסלולר כמובן נכנס לתקנות, מלכתחילה קבעו שבבניין לא יהיה בכלל קליטה סלולרית, אבל בגלל שיש אנשים שהם לא בריאים אז אי אפשר שלא יהיה בבית הכנסת טלפון בתוך הבניין, אבל אסור שיהיה פלאפון שמצלצל בקול. וזה גם לא טוב לדבר בתוך הבניין עם פלאפון יותר מחמש דקות, וגם לא טוב להכניס מצלמה לבית הכנסת ובטח לא לעשות תמונות ולא משנה באיזה צורה, מי שרוצה תמונות מברית או שמחה אחרת שמתקיימת בבית מדרש, לזה יהיה מצלמה מיוחדת, יהיה אפשר להשתמש ברשות מהועד הרוחני.

אסור להוציא מבית הכנסת סטנדר, חפצים, שולחן, כיסא, אם רוצים לאסוף צדקה זה צריך להיות רק אחרי קבלת רשות של ועדה רוחנית, אין בבית הכנסת חזקה לבעלי תפילות. יש כללים מאוד חשובים בבן אדם לחברו ואם רוצים להעיר למישהו משהו אז בשקט או ברמז. צריך להיזהר לא להפריע לשכנים מסביב לבית הכנסת לא לעשות מניינים מחוץ למניינים שנקבעו, לאף אחד אין חדר פרטי בבניין ולא להשאיר שום חפצים בתוך הבניין. שלא יהיה שום הנהגה רבנית 'רביסטווע', רק מה שהוועד מחליט, הכל לפי ההלכה ולהחמיר לפי דאורייתא ולפי דרבנן ולא לעשות מלאכה לפני זמן רבינו תם. ובזכות זה נזכה לביאת משיח צדקנו במהרה. 

המשפיע רבי צבי מאיר זילברברג, צילום: שלומי טריכטר

תקנות רבי צבי מאיר זילברברג חנוכת בית מדרש משפיע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 55 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד