י"ג אייר התשפ"ד
21.05.2024
עדות מטלטלת שטרם נשמעה כמותה

בכיר מח"ש: "אלשיך שיבש, ניצן טייח ומנדלבליט השקיף מנגד"

סגן ראש מח"ש הפורש, משה סעדה מעורר סערה הערב לאחר שבראיון בלעדי ל'חדשות 12' חשף כי המפכ"ל לשעבר "שיבש חקירה" לכאורה ו"אימץ נורמות עברייניות". הוא סיפר על שיחת הצעקות עם היועמ"ש מנדלבליט | והאם חקירות רגישות טויחו כדי לא לפגוע בתיקי נתניהו

בכיר מח"ש: "אלשיך שיבש, ניצן טייח ומנדלבליט השקיף מנגד"
שי ניצן/משה סעדה/רוני אלשיך צילום: חדשות 12/מרים אלסטר, פלאש 90

סגן ראש המחלקה לחקירות שוטרים הפורש, משה סעדה, העניק הערב (שני) ראיון בלעדי לעמית סגל ב'חדשות 12' טלטל והסעיר את הצופים כאשר חשף איך לכאורה טויחו ושובשו תיקים על ידי פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן והמפכ"ל לשעבר רוני אלשיך.

על פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן אמר סעדה לסגל: "שי ניצן הוא חכם, הוא חריף. הוא יכול לטמא ולטהר את השרץ בק"כ טעמים אבל אני חייב להגיד באותה מידה שהוא איש שהאמת לא נר לרגליו. הוא איש שמסמן מטרות ומגיע אליהן גם במחיר עיוות דין".

הוא הוסיף והסביר כי מטרתו נובעת מ"אינטרסים. כדי להבין את ההצגה הזאת צריך להבין מי השחקנים. הצגנו את שני ניצן, עכשיו אני אציג לך את אלשיך. אלשיך הגיע מהשב"כ. אלשיך ראה במח"ש ארגון עוין. זה לא אני אומר את זה, הוא אמר את זה. הוא אמר את זה לרוב".

"כל דבר זה פרק בסדרה"

המראיין ציין בפני סעדה שאלשיך אמר פעם בראיון: "יש לי ניסיון בפירוק ארגוני עוינים". סעדה השיב, "בפירוק ארגונים. והוא אימץ נורמות עברייניות כדי להילחם במי? במח"ש. והנורמות שאני מדבר עליהן, זה כולל - לאיים, לסכל, ליירט, לשקר, לשבש", עוד אמר, "הכול קורה בעיצומן של חקירות זה הדברים שהוא עושה. עכשיו אני אומר, כל דבר כזה זה פרק בסדרה. שי ניצן מוכן לרצות את אלשיך בכל מחיר". 

בינואר 2017 לפנת בוקר מתפתחת תקרית שבה נהרגים תושב אום אל-חיראן יעקוב אבו אל-קיעאן והשוטר ארז לוי. המפכ"ל מודיע מיד - זה היה פיגוע דריסה ואל-קיעאן הוא מחבל.

סעדה בראיון. מתוך שידורי חדשות 12.

סעדה מספר כי "כמו כל אזרח שמעתי את זה, אני זוכר, בבוקר בדרך לעבודה, חשבתי שזה גם נכון מה שהוא אומר, וחשבתי שאם זה קרה זה מה שצריך לקרות. זאת אומרת, מחבל ניסה לפגוע ומצא את מותו, והמשכתי לשגרת יומי. אנחנו במקביל עושים בדיקה רגילה, שגרתית, כדי לבדוק ורואים שהאירוע לא כפי שתואר לנו, זאת אומרת, הוא נוסע, יורים בו ורק אחר כך הוא דורס. באיזשהו שלב אנחנו מבינים שהחקירה משתבשת לנו, החקירה ממש משתבשת לנו".

"השוטרים זיהמו את החקירה"

סעדה ממשיך ומציין בראיון לערוץ 12 על אותה תקרית, "תקלה טראגית מאוד אבל זה לא פיגוע. וגם מתברר לנו שהשוטרים משקרים. השוטרים זיהמו את החקירה, משקרים בחקירה, זה גם חד-ערכי. במקביל המפכ"ל לא מסתפק, פונה לאורי (כרמל, ראש מח"ש דאז) ואומר לו 'אני אפרק את מח"ש'".

בהמשך היתה פגישה בין כל הגורמים "במפגש הזה, פשוט מפגש הזוי, צעקות, צרחות" אומר סעדה, "היה שם את העוזר של אלשיך, גם אלשיך שאומר 'אני אפרק, אני אפרק את מח"ש'. היועץ כולו רועד ומנסה ככה להרגיע את אלשיך 'לא, לא עכשיו, לא עכשיו, אני לא רוצה לדבר על כלום, זה לא מתאים', ואתה רואה שהוא חושש מאוד".

"למה שי ניצן ואביחי מנדלבליט מגינים על רוני אלשיך בפרשת אום אל-חיראן?", הוא נשאל על ידי עמית סגל.

"סיבה פשוטה - יש שיקול אחד מרכזי, אחד ויחיד, תיקי נתניהו. תיקי נתניהו באותה תקופה הופכים להיות הדבר הכי חשוב, כל המערכת מוכוונת תיקי נתניהו".

"זה סרט עבריינים בשירות החוק"

סעדה ממשיך, "בעולם שלי זה סרט עבריינים בשירות החוק. זה ממש מה שחשתי, זה הרבה מעבר למשטרה. זה משטרה ופרקליטות".

כדי להשתיק את סעדה הוא מספר כי הציעו לו הכל. "קוראים לי ללשכה של שי ניצן. הציעו לי הכול - תפקיד בשב"כ, 'אתה רוצה תפקיד חשוב בשב"כ?', פנסיה מוקדמת בגיל צעיר, אחר כך זה היה גם 13 משכורות, הכול, הכול, הכול, רק דבר אחד, או שתיישר קו או שתעזוב, או שתעזוב, תעזוב. וכמו שאמר לי בכיר אחר: 'משה, גם לשקט יש ערך'".

התגובות

בתגובה לטענותיו של סעדה, מסר פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן: "משה סעדה עבד עם שי ניצן משך שנים רבות ולא העלה במהלכן שום טענה אישית נגדו. לראשונה הועלו טענות אלה לאחר שסעדה התמודד על תפקיד מנהל מח"ש ולא נבחר לתפקיד. מאותה עת נלחם סעדה בעזרת השמצות מגוונות ושקריות בניצן".

"לאחר שניצן פרש מתפקידו הוחלט לפטר את סעדה בשל מגוון פעולות פסולות שלו. לניצן לא היה קשר לפיטורים אלה. לסעדה לא היה שום קשר להחלטות להגיש כתבי אישום נגד ראש הממשלה לשעבר נתניהו ולדיונים שהתנהלו בענין זה וכל האשמותיו בנושא זה ובנושאים האחרים מצוצות מן האויר ונובעות משיקולים זרים ואישיים".

"בניגוד לטענותיו, כל הצעות הפרישה שהוצעו לו, הוצעו על מנת לאפשר לו פרישה בכבוד, לאחר שלא השלים עם העובדה שלא נבחר למנהל מחש, וביקש לפרוש מהפרקליטות, ובשום אופן לא 'כדי שישתוק'. טענתו בעניין זה הינה בבחינת שקר גס".

מטעמו של מפכ"ל המשטרה לשעבר רוני אלשיך נמסר לחדשות 12: "הדברים הנאמרים שקריים מופרכים ונטולי אחיזה במציאות עד כדי שאינם ראויים כלל להתייחסות רצינית. למרות האמור ולמעלה מן הצורך, בכל פעם שהם מועלים מחדש, ופעם אחר פעם ללא כל חידוש, קיבלו התייחסות ישירה".

"לצערנו, מר סעדה אשר פוטר ממח"ש פורק את תסכולו שוב ושוב על מפכ"ל שהוביל מהפכה ערכית במשטרת ישראל, השיק מבדקי מהימנות ממוחשבים, הוביל עם השר לבט"פ ארדן את חוק ההתאמה התעסוקתית (המכונה בפי העם 'חוק הפוליגרף') ועוד".

"אלשיך, מעל כל במה ציבורית חזר ואמר כי משטרת ישראל צריכה מח"ש חזקה. בניגוד לסעדה, את הביקורת הערכית על גורמים נקודתיים במח"ש שכשלו נורמטיבית, העביר אלשיך בצינורות המקובלים לממונים על מח"ש, שבעצמם נוכחו עם הזמן בהקשרים חמורים נוספים במי המדובר ומה כנראה מניע אותם, מה שהביא אותם ובתוכם את סעדה למצבם הנוכחי ולתסכולם".

"לו היה סעדה נדרש לעבור את מבדקי המהימנות המחייבים שוטרים את בדיקות הפוליגרף המחייבות קצינים בכירים, נראה כי היה מוצא עצמו מפוטר בשלבים הרבה יותר מוקדמים". לשון תגובתו הארוכה של אלשיך.

פרקליטות שי ניצן המחלקה לחקירת שוטרים רוני אלשיך אביחי מנדלבליט משה סעדה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד