ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
"בלתי נסלח"

סנאטורים אמריקאים מפצירים בביידן לשלול כניסה לנשיא איראן

סנאטורים רפובליקנים בארה"ב כתבו לנשיא ג'ו ביידן וביקשו ממנו לשלול את הויזה לנשיא איראן, אברהים ראיסי, המתכנן לנסוע לאו"ם בניו יורק בספטמבר. ראיסי מואשם כי בהיותו התובע של טהרן, הוא הורה על הוצאה להורג של אלפי אסירים פוליטיים ב-1988

נשיא איראן
נשיא איראן צילום: Iran international

נשיא איראן איברהים ראיסי, מתכונן להשתתף בעצרת הכללית של האו"ם בניו יורק בפעם הראשונה. בשנה שעברה לאחר שנכנס לתפקיד הוא לא נסע לניו יורק, אלא שלח וידאו שבו הוא נואם לאסיפה הכללית.

הסנאטורים טום קוטון (ארקנסו), ריק סקוט (פלורידה), מרקו רוביו (פלורידה), צ'אק גרסלי (איווה), ג'וני ארנסט (איווה), מרשה בלקבורן (טנסי), וטד קרוז (טקסס) שלחו מכתב לנשיא ג'ו ביידן בדרישה לשלול אשרות כניסה לנשיא איראן ראיסי ולמשלחתו להשתתף בעצרת הכללית של האו"ם בניו יורק בספטמבר.

הסנאטורים כתבו לנשיא, "מעורבותו של ראיסי ברצח המוני והרצון של המשטר האיראני להתנקש בפקידים אמריקאים על אדמת ארה"ב, הופכים את מתן האפשרות לראיסי ועושי דברו להיכנס לארצנו לאיום בלתי נסלח על הביטחון הלאומי".

"אם נכונים הדיווחים האחרונים לפיהם ראיסי מתכנן להשתתף בעצרת הכללית של האו"ם, הבית הלבן חייב לשלול לראיסי ולבכירים איראנים אחרים אשרות כניסה, מתן אפשרות לראיסי לנסוע לארצות הברית, בזמן שסוכניו פועלים באופן פעיל להתנקשות בבכירים אמריקאים על אדמת ארה"ב, יסכן קשות את הביטחון הלאומי שלנו, בהתחשב בנוכחותם של סוכני משמרות המהפכה במשלחת האיראנית", המשיכו הסנטורים במכתבם.

ראיסי מואשם כי בהיותו התובע הכללי של טהראן, הוא הורה הוצאה להורג סופית של אלפי אסירים פוליטיים ב-1988. יתרה מכך, רשויות אכיפת החוק בארה"ב עצרו אדם חמוש ברובה סער AK-47 בברוקלין בשבוע שעבר ליד ביתה של עיתונאית איראנית ידועה המתנגדת למשטר, על פי החשד הוא היתה יעד של המשטר האיראני. בשנה שעברה חשפה ארה"ב מזימה של המודיעין האיראני לחטוף אותה.

לשון המכתב המלא: אנו קוראים לשלול אשרות לנשיא איראן ראיסי ולמשלחתו להשתתף בעצרת הכללית של האומות המאוחדות בניו יורק בספטמבר. מעורבותו של ראיסי ברצח המוני והרצון של המשטר האיראני להתנקש בבכירים אמריקאים על אדמת ארה"ב הופכים את מתן האפשרות לראיסי ועושיו להיכנס לארצנו לאיום בלתי נסלח על הביטחון הלאומי.

הרקורד של ראיסי כמפר זכויות אדם הוא רב שנים וברור. בשנת 1988, בהיותו סגן התובע של טהראן, ראיסי שירת בוועדת מוות שגזרה עונש מוות על כ-5,000 אסירים, כולל נשים וילדים, ללא זכות ערעור או משפט הוגן. ראיסי גאה ברקורד שלו. ב-2018, הוא הגן על הוועדה, וכינה אותה "עונש אלוקי" ו"אחד ההישגים הגאים של המערכת". בעשורים שחלפו מאז המשיך ראיסי להכפיף את העם האיראני לעינויים והוצאה להורג ללא משפט, כמו במהלך כהונתו האחרונה כראש מערכת המשפט של איראן. תפקידו של ראיסי בהפרות גסות אלו של זכויות אדם הוביל את משרד האוצר לבקרת נכסים זרים (OFAC) להטיל עליו סנקציות ב-2019.

בעוד ראיסי ממשיך בגל הדיכוי של המשטר בבית, סוכנים של משמרות המהפכה האסלאמיות של איראן (IRGC), ארגון טרור זר, זוממים להתנקש בחייהם של בכירים אמריקאים בהווה ובעבר בארצות הברית. במרץ דיווח ה-Washington Examiner כי למשרד המשפטים יש ראיות שניתן להגיש כתב אישום לכך שפעילי כוח קודס משמרות המהפכה מתכננים להתנקש בחייו של היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב לשעבר, ג'ון בולטון. לפי הדיווחים, משמרות המהפכה תכננו מאמצים דומים נגד שר החוץ לשעבר מייק פומפאו, מפקד הצבא לשעבר קנת מקנזי ובכירים אחרים. על פי דיווחים בחדשות מוקדם יותר החודש, משמרות המהפכה תכננו לרצוח בכירים מכהנים בארה"ב כחלק ממסע ההתנקשות שלהם. 

אם נכונים הדיווחים האחרונים לפיהם ראיסי מתכנן להשתתף בעצרת הכללית של האו"ם, הבית הלבן חייב לשלול לראיסי ובכירים איראנים אחרים אשרות כניסה. מתן אפשרות לראיסי לנסוע לארצות הברית - בזמן שסוכניו פועלים באופן פעיל להתנקשת בבכירים אמריקאים על אדמת ארה"ב - יסכן קשות את הביטחון הלאומי שלנו, בהתחשב בנוכחותם של סוכני משמרות המהפכה במשלחת האיראנית. יתרה מזאת, הענקת אשרת כניסה למדינה שלנו לרוצח המונים כמו ראיסי תעניק לגיטימציה לדיכוי שלו. זה סיכון שאנחנו לא יכולים ולא צריכים לקחת. כך במכתב.

יש תקדים חזק למניעת אשרת כניסה למנהיגים זרים. ב-1988 אסרה ארצות הברית על יו"ר אש"ף יאסר ערפאת להיכנס לארה"ב כדי להשתתף בעצרת של האו"ם. בשנת 2014 הנשיא אובמה דחה אשרת כניסה לשגריר האו"ם האיראני חמיד אבוטאלבי, שהיה מעורב בלקיחת דיפלומטים אמריקאים כבני ערובה בשנת 1979. בשנת 2020 סירבה ארצות הברית להנפיק אשרה לשר החוץ האיראני ג'וואד זריף. תפקידו של אברהים ראיסי בהפרות זכויות האדם של המשטר והמאמצים המתמשכים של איראן לרצוח פקידים אמריקאים צריכים יותר מאשר לפסול אותו מלקבל ויזה לארצות הברית.

איראן משמרות המהפכה אברהים ראיסי ג'ו ביידן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד