י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

אושר החוק שיסייע ליורשי ניצולי השואה לקבל את נכסיהם

אושרה הצעת החוק שתסייע ליורשי נספי שואה לקבל את נכסיהם | החוק מאריך את התקופה בה ניתן יהיה לאתר את היורשים של נספי השואה אשר עדיין קיימים נכסים בבעלותם

אושר החוק שיסייע ליורשי ניצולי השואה לקבל את נכסיהם
נשיא פולין עם ניצול שואה צילום: לשכת הנשיא

מליאת הכנסת אישרה סופית את הצעתו של סגן רה"מ ושר המשפטים גדעון סער, אשר מאריכה את התקופה בה יהיה ניתן לאתר את היורשים של נספי השואה אשר עדיין קיימים נכסים בבעלותם. 

מעט רקע:

במדינת ישראל נמצאים כיום נכסים שהיו בבעלותם של אנשים שנספו בשואה, ויורשיהם טרם אותרו והנכסים טרם הושבו להם. מדובר בנכסים שמקורם ברכישות ובהשקעות של יהודים בארץ ישראל עוד לפני מלחמת העולם השנייה ובמהלכה. 

החברה לאיתור ולהשבת נכסים של נספי השואה בע"מ הוקמה מכוח חוק נכסים של נספי השואה מטרתה העיקרית של החברה הייתה איתור יורשים והשבת נכסים ליורשים של נספי השואה. בהתאם לתיקון מס' 4 לחוק משנת 2017, החברה סיימה את פעילותה הרגילה ביום 31 בדצמבר 2017. 

כיום החברה נמצאת בהליכי פירוק תחת הכונס הרשמי. עם סגירת החברה, הועברה אל האפוטרופוס הכללי הסמכות לסיים את הטיפול בהליכי איתור יורשים של נספי השואה והשבת הנכסים ליורשים לתקופת ביניים של חמש שנים, עד 31 בדצמבר 2022.

משנת 2018 האפוטרופוס הכללי פועל לקדם את איתור היורשים והשבת הנכסים שהחלה בימי פעילות החברה וטרם הסתיימה. ברם, עם העברת פעילות החברה לאפוטרופוס הכללי, התברר כי התחזיות שהוצגו ושימשו בסיס לקביעת ההסדר לתקופת ביניים של חמש שנים, היו נמוכות משמעותית מהיקף הנכסים וכמות העבודה הנדרשת בפועל.

חמש השנים שנקבעו כתקופת הביניים לא הספיקו למיצוי האפשרויות להשבת הנכסים, מסיבות מגוונות, הכוללות בין השאר קליטה של נכסים רבים מן הצפוי; מורכבות החקירה הנדרשת לאיתור היורשים שעלתה על הציפיות המקוריות ועוד. 

מורכבויות אלו עוררו אתגרים וקשיים בפעולות החקירה ובהליכי ההשבה ליורשים שרובם אנשים מבוגרים, חלקם בעצמם ניצולי שואה, הנמצאים בארץ ובכל רחבי העולם, שהביאו לעיכוב בטיפול. 

על מנת למנוע פגיעה בבעלי הזכויות בנכסים האמורים ולמען היורשים של נספי השואה, התיקון שאושר היום מאריך את תקופת הביניים שנקבעה - בחמש שנים נוספות. 

בנוסף, הצעת החוק מבקשת לקבוע הוראות נוספות, שנועדו לאפשר השבה יעילה ליורשים בנסיבות שבהן כיום ההשבה אינה מתאפשרת, כך שיורשים של נספים בשואה שטרם אותרו לא ייפגעו. הצורך במנגנונים אלו נלמד בחלוף הזמן והניסיון של עובדי האפוטרופוס הכללי מתוך רצון לשפר משמעותית את הכלים לניהול יעיל והשבת הנכסים באופן מיטבי. 

 

ניצולי שואה ירושה חוק נכסים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד