ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
לבנים מאוקראינה

העתק בית הכנסת של הבעל שם טוב נבנה בניו יורק

בווסלי הילס ניו יורק, מובלעת יהודית צפונית לעיר ניו יורק, נבנה בימים אלו בית כנסת שהוא העתק כמעט מדויק של בית הכנסת של הבעל שם טוב במז'יבוז', שבמערב אוקראינה. במסגרת היוזמה, הוצאו 22 לבנים מהריסות בית הכנסת שנהרס במהלך השואה ונשלחו לווסלי הילס

העתק בית הכנסת של הבעל שם טוב נבנה בניו יורק
בית הכנסת החדש צילום: Chabad.org

בווסלי הילס, ניו יורק מובלעת יהודית יוקרתית כשעה נסיעה צפונית לעיר ניו יורק, נבנה בימים אלו בית כנסת שהוא למעשה העתק כמעט מדויק של בית הכנסת של הבעל שם טוב במז'יבוז' שבמערב אוקראינה. בעקבות ההידרדרות של החיים היהודיים באירופה בתקופת השואה, ניצולים רבים וצאצאיהם ביקשו לבנות מחדש עולם שכמעט נהרס. חלק מהבניה והשחזור בצורת בית כנסת חדש שנבנה, הוא העתק כמעט מדויק של בית הכנסת של הבעל שם טוב.

בית הכנסת של הבעל שם טוב מייסד התנועה החסידית שהתיישב במז'יבוז' במאה ה-18, נסגר על ידי הקומוניסטים בשנת 1939 ובשנת 1942 נשרף על ידי הנאצים, שלאחר מכן ירו והרגו את היהודים בעיירה.

שמונים שנה לאחר חורבנו, כשניצולי השואה הצעירים ביותר נכנסים לשנות הדמדומים שלהם, בנתה קבוצה של פילנתרופים מאזור מונסי ניו יורק, העתק של בית הכנסת כדי לאכלס קהילה שהייתה זקוקה לבית כנסת חדש. "העיצוב של בית הכנסת נועד לספר את הסיפור של האנשים שלנו, איך לעולם לא נשכח אותם, איך תמיד נבנה מחדש", אמר ר' דוד ליכטנשטיין, אחד המייסדים לאתר Chabad.org.

לבנה אחת שלמה, שבעה שברים ושלוש חתיכות עץ חרוך מבונקר בגטו ורשה נאספו מיסודות הבונקר ונשלחו לקיר בית הכנסת.

כשנשאל מדוע בחרו לעצב את המבנה על פי דגם בית הכנסת של הבעש"ט, הוא הסביר כי המשך קיומה של היהדות אל המאה ה-21 הוא במידה רבה בזכות הבעל שם טוב, מייסד התנועה החסידית, שהפיח שמחה ותקווה, השראה ורוחניות לתוך חייהם של יהודי מזרח אירופה, אז והיום.

במסגרת היוזמה הוצאו 22 לבנים מהריסות בית הכנסת שנהרס במהלך השואה ונשלחו לווסלי הילס, שם נבנו בתוך המבנה. בשל המלחמה המתמשכת באוקראינה לא ניתן היה לאסוף לבנים מבתי הכנסת שם, היזמים החליטו להביא אבנים מאתרים יהודיים בפולין, בעיקר מערים שאיבדו מזמן את אוכלוסייתן היהודית.

22 לבנים הוצאו מהריסות בתי הכנסת שנהרסו במהלך השואה ונשלחו לווסלי הילס, שם הוכנסו למבנה.

בנוסף, חפירות אחרונות חשפו שרידים של בונקר מילה 18 בגטו ורשה, לבנה אחת שלמה, שבעה שברים ושלוש חתיכות עץ חרוך נאספו מיסודות הבונקר ונשלחו לארה"ב כדי להפוך לחלק מבית הכנסת.

בתשעה באב, שנערך השנה ביום ראשון, 7 באוגוסט, היום בו החל חיסול גטו ורשה, נערך טקס הנחת לבנים בבית הכנסת הכמעט שלם, שכבר נמצא בשימוש. במקום נכחה קבוצה של חמישה ניצולי שואה שעזרו להכניס את הלבנים לתוך הקיר.

מלחמת אוקראינה רוסיה מז'יבוז' מז'יבוז פולין הבעל שם טוב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד