כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
היכן הכל התחיל

כך מחפשים בישראל פתרון למשבר מול מצרים

היחסים עם מצרים חשובים מאוד לישראל והם הוכחו כחיוניים בפרט בתיווך לסיום מבצע עלות השחר אחרי יומיים וחצי ללא נפגעים בצדנו. מסתבר כי היחסים רעועים מזה כחודשיים מכמה סיבות שבישראל מנסים לפתור בכל דרך 

כך מחפשים בישראל פתרון למשבר מול מצרים
יאיר לפיד בארמונו של א סיסי צילום: מתוך פייסבוק

‏המשבר ביחסים בין ישראל למצרים נראה רציני. ביממה האחרונה התבשרנו על המראתם של ראש המל"ל איל חולתא ושל ראש השב"כ רונן בר למצרים בניסיון להתפייס ולהסביר את הצד הישראלי. 

לפי הדיווח בגלי צה"ל, המשבר בין ירושלים לקהיר החל כבר לפני יותר מחודשיים, לאחר שצה"ל פרסם כי הפיל כטב"ם מצרי שחדר לישראל בגבול. המצרים זעמו על הפרסום וטענו שהוא מביך אותם. גורמים ביטחוניים המעורים בפרטים אמרו לגל"צ כי כבר שם, החלה להיווצר מתיחות משמעותית בין הצדדים. בהמשך התקיימו שיחות בין בכירים במערכת הביטחון לעמיתיהם המצרים בניסיון ליישר את ההדורים.

ואם זה לא הספיק, חודש לאחר מכן - פרסום ישראלי נוסף שעורר את חמתה של קהיר. במצרים לא אהבו, בלשון המעטה, את הפרסום (שהגיע באיחור של עשרות שנים) על קבר החיילים המצרים ממלחמת ששת הימים שנמצא מתחת לאדמות קיבוץ נחשון.  ראש הממשלה יאיר לפיד ונשיא מצרים עבד אל פתח א-סיסי אף שוחחו לאחר הפרסום. מסר המחאה ממצרים עבר לישראל דרך הדרגים הבכירים ביותר.

כעת, לאחר יותר מחודשיים של משבר שהגיע לשיאו בימים שלאחר מבצע 'עלות השחר', בישראל מחפשים את הדרך לפתרון. אחת ההזדמנויות שסבורים שעשויה לסייע היא איתור קבר החיילים המצרים והשבת גופותיהם. בשבועות האחרונים התגברו המאמצים לאתר את הקבר, בתקווה שזה יהיה המפתח לפתרון.

ובינתיים כאמור נשלחו ראש המל"ל וראש השב"כ להיפגש עם מקביליהם המצריים בניסיון להתפייס עם המדינה השכנה.

לפיד וא סיסי שוחחו אחרי סיום המבצע

כל הדיווחים הללו מגיעים למרות שיממה אחרי השגת הפסקת האש המהירה שהושגה בתיווך מצרי לסיום מבצע 'עלות השחר', ראש הממשלה, יאיר לפיד, שוחח טלפונית עם נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי.

מלשכת ראש הממשלה נמסר אז כי "המנהיגים שוחחו ארוכות. תחילה הודה ראש הממשלה לנשיא מצרים על פעילותו המאומצת להשגת הפסקת האש ברצועת עזה".

"ראש הממשלה לפיד אמר כי למצרים תפקיד משמעותי ביותר לשמירה על היציבות והביטחון האזורי. המנהיגים שוחחו על חשיבות חיזוק ופיתוח הנורמליזציה בין ישראל למדינות האיזור, וחשיבות השיח למען היציבות האזורית".

לפי לשכת ראה"מ, "הנשיא העלה בפני לפיד את הסוגיה הפלסטינית וזה הדגיש את ראייתו לפיה יש לחזק את מצבם הכלכלי של הפלסטינים. כמו כן, דנו השניים בסוגיות הומניטריות החשובות לשתי המדינות, ובהמשך שיתוף הפעולה הכלכלי".

ישראל מצרים משבר דיפלומטי יאיר לפיד עבד אל פתאח א סיסי ניתוק יחסים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד