כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
מאות שנים של שריפות

אש בוערת מתחת לקרקע בעיירה נטושה כבר יותר מ-60 שנה

שריפה תת קרקעית בעיירת כורים אמריקאית משגשגת בעבר, משתוללת בצורה מסוכנת מאז 1962 ואילצה את רוב תושביה לעזוב. אך עדיין נותרו חמישה תושבים. ברחבי העיירה המזהירים את המבקרים לא להתקרב לאזורים מסוכנים במיוחד

אש בוערת מתחת לקרקע בעיירה נטושה כבר יותר מ-60 שנה
אילוסטרציה צילום: Pixabay

שריפה תת-קרקעית שדולקת ללא הרף במשך עשרות שנים בעיירה אמריקאית אילצה את רוב תושביה לצאת. עיירה סנטרליה (Centralia) בפנסילבניה בחוף המזרחי של ארה"ב הייתה פעם עיירת כורים מצליחה, הפכה לעיירת רפאים מאז מאי 1962 שריפות ששינו את עתידה לנצח.

השריפה החלה במזבלה והתפשטה למחסן מכרות הפחם אלפי מטרים מתחת לפני השטח, והשריפה עדיין משתוללת 61 שנים אחר כך. ניסיונות רבים לכבות את השריפה התת-קרקעית כשלו וגזים מזיקים כמו פחמן חד-חמצני ממשיכים לחלחל מתוך הסדקים באדמה המתפוררת, מה שהופך אותה למקום מסוכן לחיות בו.

בשנת 1981 ילד בן 15 בשם טוד דומבוסקי שיחק בחצר האחורית שלו כשנפל לבולען. דודו חילץ אותו מהבור אבל זה הדגיש את הסכנות מהשריפה המתמשכת מתחת הכביש. בעיירה יש שלטים המוצבים ברחבי העיירה המזהירים את המבקרים לא להתקרב לאזורים מסוכנים במיוחד.

מאז פרוץ השריפה הרוב המכריע של תושביה עזב, לאחר שהועברו על ידי המדינה ב-1983 ובתיהם נהרסו. בשיאה של העיירה ב-1890, היו במקום קצת יותר מ-2,700, נכון ל-2020, יש רק חמישה תושבים. אחד התושבים אמר ב-2017 שהם מתוסכלים מתיירים שפוגעים בנכסי התושבים ומסתובבים על המדשאות שנשארו כי הם חושבים שהכל נטוש.

קטע מכביש 61 הבלתי בשימוש שהוביל לתוך העיירה הפך לאטרקציה תיירותית לאחר שהפך מכוסה בגרפיטי על ידי המבקרים. עם זאת, באפריל 2020 ניסו תושבי העיירה להרתיע תיירים על ידי כיסוי הכביש באדמה עם חומר ריסוס לאחר שפורסם כי הריסוס התפשט לבתי קברות מקומיים.

עד 2022 העיר נותקה מתנועה והיא נותרה נטושה מתמיד למעט חמישה תושבים שמתעקשים להישאר. כך מדווח אתר The Travel. המדינה הודיעה שהאש יכולה להמשיך לבעור עוד מאה שנה, כשאחרים מעריכים שיכולות לחלוף עוד מאות שנים עד שהיא תכבה את עצמה סופית.

אש רפאים ארה''ב פנסילבניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד