כ"ה אייר התשפ"ד
02.06.2024
השורד האולטימטיבי

ניצול השואה והטבח במינכן, שב לגרמניה

שאול לדני חי במחנה ריכוז נאצי ונמלט מהטבח של 11 ספורטאים ישראלים במשחקים האולימפיים במינכן ב-1972. עשרות שנים לאחר מכן, האיש בן ה-86 שב לגרמניה כדי לבקר בשני המקומות שבהם ניצל ממוות

ניצול השואה והטבח במינכן, שב לגרמניה
שאול לדני צילום: יד ושם

שאול לדני נולד ב-1936 בבלגרד שביוגוסלביה (כיום סרביה) במלחמת העולם השנייה הוא ומשפחתו נמלטו להונגריה אך הוא שרד את השואה; בשנת 1972 היה חבר המשלחת הישראלית לאולימפיאדת מינכן. לאחר תום תחרות הליכה התקיפו טרוריסטים את המשלחת הישראלית, השתלטו על הבניין בו שהתה המשלחת ורצחו 11 מהם. שאול הצליח להימלט מהבניין שעליו השתלטו הטרוריסטים ושרד את ההתקפה.

עשרות שנים לאחר מכן, בן ה-86 שב לגרמניה כדי לבקר בשני המקומות שבהם ניצל בקושי ממוות. "זה לא דבר נעים להיזכר בתקופה כאן", אמר לדני בראיון לסוכנות הידיעות AP. אבל היה לו חשוב לחזור ולספר לקרובים על הזוועות שעבר במהלך השואה, שבה נהרגו 6 מיליון יהודי אירופה. זאת נסיעה שכבר עשה כמה פעמים בעבר עם בני משפחה נוספים. "אני תמיד מביא לכאן אחד מקרובי המשפחה שלי כדי ללמד אותם, לחנך אותם מה קרה", אמר לדני.

בבוקר ה-5 בספטמבר 1972, פרצו חברי ארגון הטרור הפלסטיני "ספטמבר השחור" לכפר האולימפי, הרגו שני ספורטאים מהמשלחת הישראלית ולקחו עוד תשעה בני ערובה, בדרישה לשחרר אסירים פלסטינים בישראל וכן שניים אנשי שמאל קיצונים בבתי הכלא במערב גרמניה. לדני היה בקרבת מקום אך הצליח להימלט. כל תשעת בני הערובה ושוטר נהרגו במהלך ניסיון חילוץ כושל של הכוחות הגרמנים.

גרמניה זכתה לביקורת לא רק על כך שהיא שללה סיוע חיצוני לחילוץ, אלא גם התעלמות מהאירועים הטרגיים במשך עשרות שנים, ועל כך שלא הציעה מספיק פיצויים למשפחות הקורבנות. קרובי משפחתם של 11 הספורטאים שנהרגו איימו להחרים את הטקס ליום השנה שיערך מחר (שני), אך בשבוע שעבר הגיעו סוף סוף להסכם במסגרתו יקבלו סך של 28 מיליון יורו כפיצוי.

לדני מתכנן ללבוש את ז'קט נבחרת ישראל המקורי שלו משנת 1972, הוא רוצה והוא להראות לעולם שגם הוא וגם ישראל כאן. "אלה שניסו להרוג אותי כבר לא בחיים, אנחנו עדיין כאן" אמר.

מלחמת העולם השניה מינכן אולימפיאדה פיצויים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד