כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
פגיעה בפריפריה

אפליה בבית החולים: קוצצו תורנויות המומחים

מנהל המרכז הרפואי לגליל החליט לבטל את רוב תורנויות המומחים בשעות הערב, "עקב קיצוצים תקציביים". יו"ר ועד הרופאים: "שיקול דעת לקוי". האוצר: "סכומי התמיכה הוגדלו במאות מיליונים"

אילוסטרציה
אילוסטרציה צילום: pixabay

קיצוצים - דווקא בפריפריה: מתחילת החודש יש פחות רופאים מומחים בבית החולים לגליל בנהריה בשעות אחר הצהריים והערב, כיוון שביה"ח קיצץ במספר המומחים שנוכחים בשעות אלו. כך מדווחת מיטל יסעור בית-אור ב'ישראל היום'. 

מדובר בהחלטה של ההנהלה לבטל את "תורנויות החצי" - נוכחות רופאים מומחים מ־16:00 עד 23:00 - בשל הצורך לקצץ בהוצאות ביה"ח, עקב הפחתת המימון שביה"ח מקבל ממשרד האוצר ב־100 מיליון שקלים.

תורנויות החצי הן אחד מהישגי הסכם הרופאים של 2011, והן נחשבות סיפור הצלחה. הן מתמרצות רופאים מומחים להישאר בבתי החולים בשעות הערב, וכך הן המטופלים והן המתמחים מרוויחים. תורנויות אלו עזרו בעיקר לבתי החולים בפריפריה ולכאלה שסובלים מקושי לאייש תקנים.

ב'ישראל היום' דווח כי אחרי התייעצות עם מנהלי המחלקות, מנהל בית החולים בנהריה, פרופ' מסעד ברהום, הנחה לקצץ את כל תורנויות החצי במחלקת הרנטגן, וב־66% במחלקות הפנימיות, הגריאטרית והקרדיולוגיה.

ד"ר נמרוד רחמימוב, יו"ר ועד הרופאים ומנהל המחלקה האורתופדית בביה"ח מסביר: "מי שיאושפז בערב או בלילה במחלקה פנימית - יראה אותו רק תורן מתמחה, ללא מומחה בשטח שיעזור בטיפול. עד כה, גם עין של מומחה ראתה בדיקות. את כל זה מנהל ביה"ח הפסיק, בטענה שמשרד הבריאות לא מתקצב. מומחה שנמצא בלילה זה לא רק עוד ראש שנמצא ועובד, אלא גם יכולת קבלת החלטות טובה יותר. כינסתי את המנהלים, ונחשוב מה לעשות בנושא".

מהמרכז הרפואי לגליל נמסר: "השימוש בתורנויות החצי נהוג במקרים של עומסים חריגים, המחייבים הפעלה של כלי זה בידי ההנהלה, שלה שיקולים מקצועיים ותקציביים. אין באמור כדי לפגוע בשירות המוענק באף אחת מהמחלקות".

ממשרד האוצר נמסר: "החל מ־2022 נכנסו לתוקף תקנות מודל התקצוב הלאומי לבתי חולים שמכוחן מועברים כספים לכלל בתי החולים בארץ. במסגרת זו הוגדלו סכומי התמיכה בבתי החולים במאות מיליוני שקלים, וכן ניתן משקל גדול בחלוקת הכספים לבתי חולים בפריפריה".

ממשרד הבריאות נמסר: "הנהלת המרכז הרפואי קבעה בתחילת 2022 יעד לגירעון מוסכם עבור המרכז, שמגלם את השונות של בית חולים פריפריאלי. קיצוץ של 100 מיליון שקלים אינו מוכר למשרד, ולא נעשה בהנחיית החשב".

"המרכז הרפואי נקט צעדים לעמידה במתן השירותים ולניהול תקציבי מאוזן, כפי שנדרש מכל בית חולים. כל הצעדים נעשו בהחלטת מנהל בית חולים, לפי סדר עדיפויותיו ותחת החובה לעמוד בתקציב. תורנות חצי ניתנת לוויסות בהתאם לצורך, והבחירה לקצץ דווקא בתחום זה לא נעשתה בהנחיית החשב".

בית חולים מרכז רפואי מתמחים קיצוץ רופאים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד